Gå til innhold

Jerntabletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

I det siste har jeg følt meg sløv, svimmel, energiløs, ofte hodepine, konsentrasjonsvansker. Pluss at i over ett år har jeg mistet mye hår. Har vært hos lege og tatt blodprøver, og hver gang har legen sagt at nivåene er normale. Da var jernet mitt på 12 og alltid rød. 

Denne gangen bestillte jeg time hos en annen lege, med vilje. Hun sa med en gang at jeg mest sannsynlig har for lite jern og d vitamin, etter en sjekk. Fikk beskjed om å kjøpe meg aminojern, d vitamin og b kompleks på helsekost. Og begynte å ta dem samme dagen.

Fikk beskjed av legen i går om at jernnivået mitt er lavt og at jeg skal ta jerntabletter i 3 mnd fremover. 
Enten Duroferon (som er mest effektivt) eller Hemofer (som er mest skånsom mot magen).  

Prøvde å ringe denne legen i går for å spørre om jeg skal fortsette å ta aminojern eller gå over på EN av disse med en gang. Men sekretæren sa at hun har fri hele uka, så ble litt usikker. Denne sekretæren sa hva jeg skal gjøre men henne hører jeg ikke på når det gjelder slike ting.

Bør jeg gå innom apoteket og spørre der? Eller spørre om jeg kan snakke med en annen lege?

Er det noen her som har tatt duroferon eller hemofer? Hvilken av disse to er best for magen? 

Jeg har også angst i tillegg, så veldig vanskelig for meg når det gjelder tabletter. Har lest litt på nettet og mange klager på magevondt og vondt å gå på do, så jeg blir bare enda mer redd 😞

Anonymkode: 6e8f7...e73

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk dosen på flasken. Du kan google eller sjekke reseptene dine på pasientsky eller hva legene deres bruker. Der kan du sammenligne dosene

Helsekostdoser er gjerne 5-10 mg. Når du har mangel tar du gjerne 50-100 mg

Det kan være litt stritt på magen for enkelte, tenker det er sjeldent at man får vondt når man går på do. 

Anonymkode: 813f7...9c9

Skrevet

Du får ikke veldig vondt, men jerntablettene kan føre til forstoppelse. Så du får sånn vondt du får når du ikke bæsjer på lenge. Røyker du, eller drikker kaffe, eller spiser mye yoghurt, så ordner seg seg nok likevel. Hvis ikke, spis mer pærer.

Og spør på apoteket. De har god forståelse. Jerntablettene er på ingen måter farlige. Apoteket bør kunne gi gode svar på det du lurer på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekk dosen på flasken. Du kan google eller sjekke reseptene dine på pasientsky eller hva legene deres bruker. Der kan du sammenligne dosene

Helsekostdoser er gjerne 5-10 mg. Når du har mangel tar du gjerne 50-100 mg

Det kan være litt stritt på magen for enkelte, tenker det er sjeldent at man får vondt når man går på do. 

Aminojern er på 25mg og jeg tar to, så 50mg om dagen.

Skrevet

Hemofer er greie med magen. 

Anonymkode: 84202...99b

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I det siste har jeg følt meg sløv, svimmel, energiløs, ofte hodepine, konsentrasjonsvansker. Pluss at i over ett år har jeg mistet mye hår. Har vært hos lege og tatt blodprøver, og hver gang har legen sagt at nivåene er normale. Da var jernet mitt på 12 og alltid rød. 

Denne gangen bestillte jeg time hos en annen lege, med vilje. Hun sa med en gang at jeg mest sannsynlig har for lite jern og d vitamin, etter en sjekk. Fikk beskjed om å kjøpe meg aminojern, d vitamin og b kompleks på helsekost. Og begynte å ta dem samme dagen.

Fikk beskjed av legen i går om at jernnivået mitt er lavt og at jeg skal ta jerntabletter i 3 mnd fremover. 
Enten Duroferon (som er mest effektivt) eller Hemofer (som er mest skånsom mot magen).  

Prøvde å ringe denne legen i går for å spørre om jeg skal fortsette å ta aminojern eller gå over på EN av disse med en gang. Men sekretæren sa at hun har fri hele uka, så ble litt usikker. Denne sekretæren sa hva jeg skal gjøre men henne hører jeg ikke på når det gjelder slike ting.

Bør jeg gå innom apoteket og spørre der? Eller spørre om jeg kan snakke med en annen lege?

Er det noen her som har tatt duroferon eller hemofer? Hvilken av disse to er best for magen? 

Jeg har også angst i tillegg, så veldig vanskelig for meg når det gjelder tabletter. Har lest litt på nettet og mange klager på magevondt og vondt å gå på do, så jeg blir bare enda mer redd 😞

Jeg tåler ikke duroferon.
Duroferon er en billigere variant av Ferro-Retard.
Jeg fikk kvalme, blek, svimmel, sterke magesmerter, oppkast og brekninger og ble akutt skikkelig dårlig av inntak av Duroferon. Bruker Ferro-Retard.
Kroppen tar lettere opp jernet hvis du tar jerntabletten på tom mage med et glass appelsinjuice siden c-vitamin gjør at kroppen lettere tar opp jern.

Anonymkode: ead55...744

Skrevet

Åhhh ble ikke klokere akkurat 😏🤔

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Aminojern er på 25mg og jeg tar to, så 50mg om dagen.

Hva er dosene på de 2 legen vil du skal ta?

Skrevet

Niferex er veldig mild mot magen

Anonymkode: 15330...c2e

• Liker 2
Skrevet

Du stoler ikke på legesekretæren, men på anonyme her? Sekretæren sier nok bare hva du skal gjøre utifra notater fra legen din, stol på det du. 

Anonymkode: fc903...2e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du stoler ikke på legesekretæren, men på anonyme her? Sekretæren sier nok bare hva du skal gjøre utifra notater fra legen din, stol på det du. 

Anonymkode: fc903...2e3

Gjør ikke det nei, jeg ville bare høre erfaringer om disse to.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er dosene på de 2 legen vil du skal ta?

Tror de er på 100, iallefall Duroferon.

Skrevet

Jeg går nå på jerntilskudd og min erfaringen er at duroferon er best for magen for det er depot så den slipper ut litt og jern av gangen. Alle de andre jeg prøvde førte til magekramper og alt maten rant tvers igjennom 

Anonymkode: 65b33...cca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...