Gå til innhold

Utbrent - hva hjelper?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er du utbrent? Jeg var utbrent en periode pga jobb. Gikk egentlig fint en stund da jeg var hjemme og slappet av. Men da jeg skulle tilbake på jobb fikk jeg en reaksjon dagen før. Jeg husker at vi hadde besøk av noen venner og dro på restaurant, men jeg klarte hverken å spise eller snakke. Og da vi kom hjem brast jeg ut i gråt, sov ikke om natta, og kaldsvettet.

Det som hjalp for meg, var å slutte på jobben. Jeg fikk heldigvis en ny en ganske raskt etterpå. Søkte aktivt på jobber mens jeg jobbet på den forrige arbeidsplassen.

Jeg jobber nå innen samme bransje, men ny arbeidsplass. Så jeg har de samme oppgavene som tidligere. Fikk et par reaksjoner i starten på den nye arbeidsplassen, tror det er fordi jeg fikk noe "flashbacks" til alt stresset og alt det negative i forrige jobb. Men det var bare falsk alarm, og med en støttende og hjelpsom ledelse gikk det mye, mye bedre. 

Jeg vet ikke hvordan det er med din utbrenthet. Men tror du det vil hjelpe å bytte jobb? 

Anonymkode: 2ad97...b1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 13.10):

Hvorfor er du utbrent? Jeg var utbrent en periode pga jobb. Gikk egentlig fint en stund da jeg var hjemme og slappet av. Men da jeg skulle tilbake på jobb fikk jeg en reaksjon dagen før. Jeg husker at vi hadde besøk av noen venner og dro på restaurant, men jeg klarte hverken å spise eller snakke. Og da vi kom hjem brast jeg ut i gråt, sov ikke om natta, og kaldsvettet.

Det som hjalp for meg, var å slutte på jobben. Jeg fikk heldigvis en ny en ganske raskt etterpå. Søkte aktivt på jobber mens jeg jobbet på den forrige arbeidsplassen.

Jeg jobber nå innen samme bransje, men ny arbeidsplass. Så jeg har de samme oppgavene som tidligere. Fikk et par reaksjoner i starten på den nye arbeidsplassen, tror det er fordi jeg fikk noe "flashbacks" til alt stresset og alt det negative i forrige jobb. Men det var bare falsk alarm, og med en støttende og hjelpsom ledelse gikk det mye, mye bedre. 

Jeg vet ikke hvordan det er med din utbrenthet. Men tror du det vil hjelpe å bytte jobb? 

Anonymkode: 2ad97...b1b

Ja, kjenner meg igjen i slike «reaksjoner» - kan få det spesielt i sammenheng med jobb stress, men også relatert til diskusjoner med samboer eller for noe så smått som at jeg har lovet min mor et besøk Den dagen... blir helt paralysert og må avlyse alt. 

jeg har vært ansatt i vikariat, og venter nå på at kontrakten skal gå ut... rart som det er å si. Så blir jeg nok arbeidsledig en stund før jeg finner meg ny jobb. 

jeg jobber innen psykisk helsevern, og er nyutdannet.  men er nå usikker på om jeg burde søke jobb i annen bransje for en liten stund, bare for å komme meg litt på hjemmebane før jeg får en like «krevende» jobb igjen, hvis det er lov å si. Den krever mer energi av meg å jobbe med syke mennesker enn å selge klær på Cubus (håper jeg). Hva tror dere?

• 2 år senere...
Skrevet
On 2/25/2021 at 8:50 AM, spludre said:

Er det jobben som er problemet? Kanskje du skal kjenne etter hva du tenker om jobben, og om du egentlig vil bytte jobb? De som trives på jobben har jo LYST til å dra på jobb...

Når jobben er problemet – hvordan skal man klare å søke nye jobber og gi alt i intervjurunder når man allerede er utbrent/utmattet? Kan man søke og starte i ny jobb hvis man er sykemeldt med utbrenthet? Må man vente til sykemeldingen går ut? Hvordan forklarer man det til ny arbeidsgiver?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvordan går det nå? 😊

Anonymkode: 5009d...5f3

Skrevet

Jeg ble utbrent. I starten lå jeg bare i sengen og handle var ekstremt ork. Men jeg aksepterte tilstanden og var på nivå med kroppen min. Lyttet til hva den ville og hadde mål om å få i meg mat osv.

Ble sakte bedre med tiden. Nå er det 7 månder siden. Hvis noe blir for mye kan jeg havne rett tilbake i utmattelse i sengen. Men hvis jeg lytter til kroppen og ikke presser den til noe, klarer jeg mer.

Det er ett helt nytt liv fra å Gønne på til å plutselig må tenke over egne behov hele tiden osv. 

Jeg tenker positivt og det hjelper. Tenker at jeg er heldig som kan styre dagene mine selv enn å bli pisket av andre på jobb. Jeg bruker tid på hobby og det som gir overskudd og glede. Jeg har godt av mye alene tid som jeg har på formiddagen, så treffer jeg folk på ettermiddag for litt sosial.

Akkurat i dag fikk jeg en smell igjen. Var noe som var for stor påkjenning for meg og jeg havnet rett i utmattelse. Så nå er det kun sengen til jeg blir bra igjen.

Har aldri lyttet til mine behov og nå har jeg ikke noe valg.

Lurer på om jeg kan bli den jeg var noen gang igjen og om jeg kan komme i arbeid igjen

Anonymkode: 1951b...41a

Skrevet

Jeg møtte veggen for noen mnd siden.  Etter ekstremt mye og langvarig press fra jobben og generelt mye privat som hadde pågått i mange år, og ikke minst at jeg hadde to små å ta vare på alene.

Jeg var 100% borte fra jobb i 1 1/2 mnd, og trapper derfra rolig opp. Nå er jeg i 60% jobb etter eget ønske, men det er nok egentlig mer enn jeg burde. Jeg er utslitt de tre dagene jeg er på jobb, sover ikke på nettene og fått generelt mange typiske symptomer på angst etter jeg startet opp.

Den første mnd hjemme leverte jeg ungene i bhg og gikk rett i seng- der lå jeg til jeg måtte hente dem igjen. Etter den første mnd med total hvile var den verste utslittheten borte, slik at jeg feks kunne dra på butikken eller dusje uten at det føltes som en mil. Jeg har lyttet til kroppen og hodet mitt så godt det har vært mulig  og ikke presset meg mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 56191...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...