Gå til innhold

Normalt å ha et bevisst forhold til mat når man har matallergi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke spise hvetemel. Da får jeg ekstreme smerter og kan i verste fall spy. Husker ikke om legen sa det var hveteallergi eller intoleranse. Dette har ført til at jeg er over gjennomsnittet engasjert i kosthold. Det vil si, jeg lager sjelden noe som tar tid fordi jeg hater å stå på kjøkkenet. Likevel går jeg aldri for mye bearbeidet mat til måltider. Jeg trives uten tvil best når jeg spiser ganske rent. Går mye i egg, grønnsaker, grøt og yoghurt og fisk.

Overalt ser jeg at folk stapper i seg junk, bakst, brus og godteri. Er det jeg som er unormal eller er dette et resultat av at jeg faktisk har sensitiv mage som kan føre til at jeg blir slått ut om jeg en sjelden gang bommer i matveien? For ordens skyld liker jeg peanøtter, is, vaniljesaus og noen få desserter. Har ikke samme følelsen til mat som det ser ut som alle har.

Hvordan merker dere som har matallergi til dette. Det er jo ikke til å komme bort ifra at vi ikke kan kaste oss i det første vi finner.

Anonymkode: 16c85...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle uten matallergi kaster i seg alt mulig heller, men selvfølgelig blir man litt mer oops på eget kosthold når man har tvungne begrensninger. Så lenge man ikke går rundt og belærer andre som ikke har samme begrensninger er vel det helt greit å være litt bevisst. Mange friske trives på et variert kosthold hvor alt er lov i moderasjon.

Anonymkode: f918c...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det. Jeg har cøliaki og spiser nok sunt og variert, men er ekstremt glad i søtskaker. Spiser gjerne litt søtsaker daglig. Før, da jeg var veldig syk med udiagnostisert cøliaki og i årene etterpå, spiste jeg bare for å leve. Etter jeg ble frisk (altså etter et par år på glutenfri kost) har jeg fått en veldig stor matlyst. Tenker stort sett på neste måltid hele tiden, og har stort sett alltid lyst på noe å spise. Er merkelig nok slank. 

Anonymkode: 3c963...068

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på hva man ikke kan spise. Hvete/hvetemel er jo et produkt som finnes i utrolig mange forskjellige matvarer. Dermed må du sikkert være ekstra påpasselig, og da tipper jeg veien fram til en generelt sterk bevissthet omkring kosthold er ganske kort.

Det kan nok fort være annerledes hvis det man tåler er enklere å unngå. Er man allergisk mot f.eks skalldyr er det liksom bare å lese innholdsfortegnelsen på all ferdigmat (eller restaurantmenyer) som inneholder noe som helst fra havet. I slike tilfeller er forholdsreglene mye enklere.

Men altså: ordbruken din er slik at du framstår som både moraliserende og litt i overkant opptatt av hva andre gjør istedenfor å feie for din egen dør. Slutt med det.

Ord som "stappe i seg" er rimelig usjarmerende og nedlatende. Man kan fint være både sunn, slank og kostholdsbevisst, og likevel spise (ikke stappe i seg) både boller og sjokolade. Det handler om mengde og anledning. 

Anonymkode: 03c91...54a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange med allergi/intoleranse blir ekstra påpasselig ja. Og da lager man ofte fra grunnen 

Anonymkode: 65f37...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki, så er veldig bevisst på matvarer som inneholder gluten og å unngå disse. Utover det er jeg ikke spesielt interessert i kosthold, gidder i hvert fall ikke henge meg opp i at andre spiser bakst og godteri, eller drikker brus..?

Anonymkode: ba447...fff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har matallergi, og listen er fryktelig lang. Jeg er veldig opptatt av å spise variert (blir fort ensidig med mine allergier, så har fått streng beskjed av legen å variere gjennom hele uka, fått noen mangel problemer opp gjennom). Jeg følger ikke så mye med på andre eller føler meg bedre enn dem. Heller motsatt. Er misunnelig. 

Føler meg så fryktelig krevende. Og flau til tider. Å invitere meg på mat er jo et mareritt for folk, så jeg føler meg veldig til bry 😔 Skulle gjerne spist som «alle andre». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hva slags allergier/intoleranser man har. Jeg har IBS, så jeg holder meg unna mat med mye løk, gluten og vanlig melk (mest mulig laktosefritt). Jeg kan også reagere veldig negativt på feit mat, så det er sjeldent jeg er på mcdonalds feks. Kan heller ikke spise for mye kunstig søtning, det meste som slutter på «ol» er en pine for magen min. 

Anonymkode: b05f9...0e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,  jeg er bevisst på hva jeg selv spiser, jeg vil jo ikke bli syk(ere), og jeg prøver å spiser sunt og variert, men hva andre spiser og drikker bryr jeg meg ikke om.

Anonymkode: 239b3...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du er jo nødt til å vite om det har hvetemel i seg eller ikke.

Jeg har IBS og måtte følge lav fodmap en god stund (vi snakker år før jeg kunne reintrodusere). Det betydde at jeg måtte vite hva som var i maten, men ikke at jeg syns kosthold var spennende. Måtte lage det aller meste fra bunnen ut fra nødvendighet, ikke fordi jeg syns det var gøy :)

Jeg var litt trist for at jeg f.eks kun kunne ha salte chips (løkpulver var stort nei for meg), og at jeg bare kunne spise dyr spesialsjokolade. Det ble da naturlig mindre godteri siden variasjonen var fraværende, og sjokoladen var veldig dyr - 56-57 kr for 100 gram.

Nå kan jeg heldigvis spise alt igjen, og kroppen min foretrekker sunn mat, men jeg er ikke redd for å spise usunt heller :) Balanse er tingen.

Anonymkode: eec61...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noen ganger man tar seg selv i å tenke at andre kan spise sjokolade, potetgull og drikke øl og føle seg fine dagen etterpå, mens du selv kanskje risikerer diare om du spiser 50g sjokolade. 

Man blir jo vant til at det er sånn. jeg spiser nesten aldri ute fordi det er vanskelig finne noe jeg er sikker på jeg kan spise for eks. Det blir en vane 

Anonymkode: c039b...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har melkeallergi og er da mye usunt mat jeg dessverre/heldigvis ikke får i meg. Spiser stort sett hjemme! 

Anonymkode: 3c61a...a87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. De fleste jeg kjenner som har cøliaki propper ukritisk i seg glutenfri-produkter. 

Synes veldig mange med matallergier er rimelig ukritiske ut over å unngå allergenene sine. Akkurat som at veganerene jeg kjenner spiser ekstremt mye ferdigmat sammenlignet med omnivorene. 

Anonymkode: db273...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke. De fleste jeg kjenner som har cøliaki propper ukritisk i seg glutenfri-produkter

Synes veldig mange med matallergier er rimelig ukritiske ut over å unngå allergenene sine. Akkurat som at veganerene jeg kjenner spiser ekstremt mye ferdigmat sammenlignet med omnivorene. 

Anonymkode: db273...f0f

Snakk om å være dømmende og opptatt av hva andre gjør 😆 

Min lege sier forøvrig at han aldri har sett så perfekte blodprøver som hos meg. Kroppen min virker å stortrives med kostholdet mitt, og jeg PROPPER i meg så mye glutenfrie produkter at du sikkert hadde kasta opp av vemmelse 😆

Men helt ærlig, det er mange myter rundt disse glutenfrie produktene. Mange sier at de er fiberfattige osv. Det stemmer ikke. Veldig mange glutenfrie brødmikser har høyere fiberinnhold enn glutenholdige brødmikser for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk om å være dømmende og opptatt av hva andre gjør 😆 

Min lege sier forøvrig at han aldri har sett så perfekte blodprøver som hos meg. Kroppen min virker å stortrives med kostholdet mitt, og jeg PROPPER i meg så mye glutenfrie produkter at du sikkert hadde kasta opp av vemmelse 😆

Men helt ærlig, det er mange myter rundt disse glutenfrie produktene. Mange sier at de er fiberfattige osv. Det stemmer ikke. Veldig mange glutenfrie brødmikser har høyere fiberinnhold enn glutenholdige brødmikser for eksempel. 

Hehe, jeg har også perfekte blodprøver, men det sier ikke alt om helsa di :) hilsen kronisk syk med sykdom som ikke oppdages på blodprøver.

Uansett, når jeg spiste glutenfritt var det stort sett bare knekkebrød og pasta jeg kjøpte fra glutenfri hylla. Eller lagde jeg resten fra bunn. Kjøpte jo mel da, men ikke brød eller slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, du er jo nødt til å vite om det har hvetemel i seg eller ikke.

Jeg har IBS og måtte følge lav fodmap en god stund (vi snakker år før jeg kunne reintrodusere). Det betydde at jeg måtte vite hva som var i maten, men ikke at jeg syns kosthold var spennende. Måtte lage det aller meste fra bunnen ut fra nødvendighet, ikke fordi jeg syns det var gøy :)

Jeg var litt trist for at jeg f.eks kun kunne ha salte chips (løkpulver var stort nei for meg), og at jeg bare kunne spise dyr spesialsjokolade. Det ble da naturlig mindre godteri siden variasjonen var fraværende, og sjokoladen var veldig dyr - 56-57 kr for 100 gram.

Nå kan jeg heldigvis spise alt igjen, og kroppen min foretrekker sunn mat, men jeg er ikke redd for å spise usunt heller :) Balanse er tingen.

Løkpulver og laktose er omtrent det eneste jeg ikke kan ha etter reintrodukdkin. Msnneb er så lei mine chips 😅

Anonymkode: 65f37...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi her var det mange som feiltolket innlegget. Det jeg mente var at du er heldig som kan stappe i deg hva som helst, usunt eller ikke. Jeg er ung og tilbringer store deler av dagen rundt andre. Da er det mange som ofte kommenterer at jeg er forholdsvis sunn. Ikke alle jeg deler alt med så ender med å bare smile. Selv kommenterer jeg aldri maten til folk.

Et eksempel er om venner skal på McDonalds, da må jeg jo selvfølgelig stå over. Ikke særlig å drikke frappe eller spise is når du må ha i deg ordentlig mat. Som regel pleier vi å gå et annet sted der alle kan spise.

Poenget mitt er bare at jeg føler jeg har mat i bakhodet relativt ofte. Det trenger ikke være negativt, men at andre har en mer avslappet holdning. Heldig er du selvfølgelig om du kan kaste i deg alt, mens jeg alltid må være på vakt.

Håper dette ble oppklarende. Ikke meninga å være moraliserende. Ts

Anonymkode: 16c85...04b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke spise gluten, i tillegg til at jeg reagerer på laktose. 

Det er virkelig noe av det enkleste å unngå. Jeg bruker mye tid på kjøkkenet og lager avanserte retter, har (vanligvis) ofte middagsbesøk og overnattingsbesøk som aldri har kommentert maten. 

Synes heller ikke det er et problem når jeg er ute. Bestiller jeg kaffe velger jeg mandel- eller havremelk. Er jeg på restaurant nevner jeg bare at rettene må være fri fra gluten og laktose.

Du nevner du må stå over på McDonalds - du vet de kan servere alt glutenfritt? Jeg er bare innom en sjelden gang når vi er på lengre kjøreturer, men har aldri vært et problem. 

Anonymkode: d6000...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hehe, jeg har også perfekte blodprøver, men det sier ikke alt om helsa di :) hilsen kronisk syk med sykdom som ikke oppdages på blodprøver.

Uansett, når jeg spiste glutenfritt var det stort sett bare knekkebrød og pasta jeg kjøpte fra glutenfri hylla. Eller lagde jeg resten fra bunn. Kjøpte jo mel da, men ikke brød eller slikt.

Blodprøvene sier mye om helsen, selv om du har en sykdom som ikke vises på dem ;) Og mange av oss har forøvrig kroniske sykdommer og likevel er frisk. Jeg har jo cøliaki som i grunn er en kronisk sykdom det og. 

Blodprøvene viser for eksempel nivå av vitaminer og mineraler, kolesterol og blodsukker. Om du spiser et dårlig kosthold og ikke er aktiv, vil ikke disse blodprøvene være perfekte, og det forstår sikkert du og? 

Du har ikke cøliaki og har dermed ikke måtte spist glutenfritt hele ditt liv, så det er nok vanskelig for deg å forstå at når hverdagen er hektisk, har man ikke alltid tid til å lage absolutt alt av mat fra bunnen av, og det er merkelig å tro at man nødvendigvis spiser sunnere fordi man ikke kjøper ferdig grovbrød eller tror man dauer av å spise en glutenfri kjekspakke. Det finnes ikke farlig i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt klart mer bevisst over maten vi spiste da jeg hadde barn med allergi mot hvete, egg og melk. Det var viktig at hun ikke fikk i seg noen av delene fordi hun ble syk av det så vi spiste alltid "ren" mat. Med årene ble hun fri for allergiene og vi ble sakte men sikkert litt mer løsere i matveien. Fortsatt ikke fråtsing av bearbeidede produkter, men helt klart noen mer lettvinte middager som fiskepinner, frossen pizza på travle dager osv. 

Anonymkode: f3ff4...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...