Gjest Acer Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 (endret) Det meste av Norge har vert dekt av snø i mange uker, og aldri tidligere har ein sett så mye hundedritt mange steder. Etterhvert som snøen nå smelter bort kommer enda mer av denne dritten frem i dagen. Skjønner ikkje holdningen til mange hundeiere som bare lar dritten ligge igjenn etter at kjæledyrene har gjordt sitt fornøda, og vitner om latskap. Meiner mattilsynet i større grad må komme på bane å fortelle at det er ikkje heilt greitt å la hundedritten bare ligge igjenn. Det å bare la hundeavføringen ligge igjenn er eit visittkort som hundeier etterlater seg, og forteller noe om adferden, og holdningen til eieren av hunden Det er også oppsiktvekkende at mange hundeiere tåler tilsynelatende ikkje tilsnakk dersom de blir avslørt. Følgen blir at folk etterhvert får eit slags fientleg holdning en hel gruppe hundeiere vert stigmatisert fordi noen hundeiere ikkje viser ansvar å tar bort dritten etter seg. Endret 25. februar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Det er faktisk helt forferdelig med all hundebæsjen. Her jeg bor, har vi en kjempeflott akebakke like ved en veikant, hvor det ofte ferdes hundeeiere... På sommeren er det egentlig et greit sted for hundene å gjøre fra seg, så lenge det blir plukket opp. Er som en bred, kortklippet veikant som fører ned til en gruslagt plass med fotballmål, volleyballnett, et par lekeapparater osv. Det er et sted å leke på! Der er det nå utrolig mye bæsj som kommer frem litt etter litt, etter å ha blitt sluppet i snøen, snødd over, dritt på nytt, snødd over... Jeg har måtte vaske bort hundebæsj fra sko og yttertøy, akebrett også, i løpet av vinteren fordi bæsjen ligger skjult under lag av snø... Mi datter fikk bæsj på lua etter et (ufarlig) velt på akebrett. Godt hun landet med hodet i snøen og ikke ansiktet... Og nå kommer den fram, nå som det smelter. Det er bæsj over hele området. Kjempeekkelt. Anonymkode: 6828c...882 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Det er forferdelig. Hundeeiere burde virkelig skamme seg! Jeg savnet den tiden hvor det var et eller annet hundevirus som herjet. Da var turområde her jeg bor nærmest fritt for hundebæsj. Anonymkode: a329e...057 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Bryr meg fint lite om hunde dritt som ligger godt på siden av veien der folk ikke ferdes, men nå ligger det strødd absolutt overalt 😅 skulle tro de glemmer at snøen forsvinner en dag. Regner det kommer noen kommentarer om kattedritt også. Ja, det er heller ikke så koselig, men de driter i det minste ikke så ofte midt på veien. Må nesten passe på hvert steg akkurat nå 😂 uff. Anonymkode: 96c1a...0b3 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Har selv hund og skammer meg selv om jeg alltid plukker opp selv. Har begynt å ikke kaste posen i de offentlige søppelbøttene og går heller med posen hele veien hjem fordi jeg får så mange blikk fra barnefamilier når jeg går med hundene mine. Kaster jeg posen hjemme, så kan i hvert fall ingen dra meg under samme kam som de som aldri plukker opp. Jeg ser at det smelter rundt her nå og ja, det er helt forferdelig. Anonymkode: 80042...8e4 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Jeg har en godbitpose med ekstra lomme for hundeposer. Plukker alltid opp etter hunden min, og hiver det i søpla når jeg kommer hjem. Det er uaktuelt for meg å la dritt ligge igjen. Det siste jeg sjekker før jeg går ut på tur er om jeg har husket å ta med hundeposer. Å la det ligge igjen er ekstremt ufint. Anonymkode: 7db8c...ac3 2
Gjest Acer Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Det er tydelegvis blitt langt flere som har anskaffet seg kjeledyr, og det er noe ein ikkje blander seg borti. De som har kjeledyr går oftest der også mennesker går tur, og det kan vera eldre folk / svaksynte som slettes ikkje er like observante. Personleg mener eg at mattilsynet bør gå ut med en oppfordring til hundeiere om å fjærne dritten omgående. Hundeiere som ikkje følger opp det råde, og blir oppdaget bør miste retten til å ha hund. Det å bare la hundedritten ligge igjenn vitner ansvarsfraskrivelse, og latskap. Dersom noen registrer hundeiere som lar hunden gjøre sitt fornøda på gangveger o.l så oppfordres til å ta bilder med mobilen å legge det ut på sosiale medier-
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Det har sldri vært så ille som nå. Er det alle de nybakte hundeeierene som ikke har skjønt det mest grunnleggende? Anonymkode: 64e75...a78 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 Her er det også ekstremt mye hundebæsj. Til og med i oppkjørselen min har jeg funnet hundebæsj. Hva feiler det hundeeiere? Her jeg bor er det mange som har småhunder, og jeg observerer flere hunder som går fritt mens eierne står og prater med andre naboer. Går ut i fra at det er disse bikkjene som driter over alt uten at eierne plukker opp, men siden jeg ikke har tatt noen på fersken har jeg ikke fått meg til å gå bort til disse eierne og sagt i fra. Anonymkode: 580b9...089 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Tror mange bare ser ned i tlf mens hunden gjør fra seg. spesielt unge mennesker som går tur med familiens hund. Husker jeg så dette mye når jeg bodde på landet. Da så jeg hundeeiere stå med nesa i tlf mens hunden deres dreit og pissa på snømannen vår. Anonymkode: 11ba1...bac 1
Gjest Acer Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har sldri vært så ille som nå. Er det alle de nybakte hundeeierene som ikke har skjønt det mest grunnleggende? Anonymkode: 64e75...a78 Så mye hundedritt har eg ikkje registrert før, men så er det også mange flere som har anskaffet seg hund. Er selv glad i hunder, men ikkje så veldig begistra for å tråkke nedi hundeavføring som slettes ikkje er så greitt å få bort av skoa. Det undrer meg holdningen til mange hundeiere som bare gjir blaffen, og lar dritten ligge igjenn når den går tur med hunden. Trur den eneste måten å få slutt på dette på er å gji det oppmerksamhet slik at folk flest er mer observante, og gjir beskjed. Oppdaget at naboen slepte ut hunden " mørkrets gjerninger" og gjorde sitt fornøda rundt omkring, men blei rasende sint når eg konfronterte han med det. Kanskje er det er vanleg reaksjon hos mange hundeiere.
Gjest Acer Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Hundedritt / piss fester andre hunder sin oppmerksomhet, og har lagt merke til at de må snuse på dritten. Aføring fra både mennesker å dyr kan spre smitte, og hunder og mennesker er ofte sterkt knyttet til hverandre. Rett og slett motbyteleg.
Gjest Linny111 Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 Jeg fikk hund selv under korona og kunne ikke drømt om å ikke plukke opp all bæsjen. Andres hundebæsj irriterer meg mer nå som jeg har hund, for hunden min skal bort og lukte på den og noen hunder kan finne på å spise den. Det er bare ekkelt og helt unødvendig. Vi hadde noen dager med snø her jeg bor også, og plutselig var det fullt av hundebæsj overalt. Det er så ekkelt.
Gjest Acer Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Linny111 skrev (3 minutter siden): Jeg fikk hund selv under korona og kunne ikke drømt om å ikke plukke opp all bæsjen. Andres hundebæsj irriterer meg mer nå som jeg har hund, for hunden min skal bort og lukte på den og noen hunder kan finne på å spise den. Det er bare ekkelt og helt unødvendig. Vi hadde noen dager med snø her jeg bor også, og plutselig var det fullt av hundebæsj overalt. Det er så ekkelt. Bor like inntil en veg m/ granhekk inntil vegen. Var en tid plaget med mye hundedritt langs granhekken og til forbannelse under slåing langs hekken. Har lagt merke til at hunder alltid må snuse borti der andre hunder har gjordt sitt fornøda. Mattilsynet har advart mot hundeavføring som ligger igjenn, og kan vera smitteberer overfor andre hunder, men kanskje er det mange hundeiere som ikkje har skønt allvoret. Hundebæsj kan vera smittsomt både for mennesker å dyr. Det hevdes at Covid-19 viruset kan komme ifra flaggermus, og overført til andre dyr, og synes det er pussig at dette ikkje får større oppmerksamhet nå mitt under en pandemie.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 Jeg skulle gå tur med bikkja en dag, og hadde ungene med meg. Og jeg har ikke opplevd så mye dritt før!! Ungene måtte alltid følge med på hvor dei plasserte beina. Det låg seriøst midt i vegen.. store klatter med drit. Kjenner jeg blir forbanna! Blir nesten redd for at folk trur jeg og lar bæsj ligge igjen når jeg går tur 😂 Anonymkode: da835...f42 2
Julie Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 Skybe skrev (1 time siden): Det meste av Norge har vert dekt av snø i mange uker, og aldri tidligere har ein sett så mye hundedritt mange steder. Etterhvert som snøen nå smelter bort kommer enda mer av denne dritten frem i dagen. Skjønner ikkje holdningen til mange hundeiere som bare lar dritten ligge igjenn etter at kjæledyrene har gjordt sitt fornøda, og vitner om latskap. Meiner mattilsynet i større grad må komme på bane å fortelle at det er ikkje heilt greitt å la hundedritten bare ligge igjenn. Hjertens enig i hundemøkk langsetter gangveier, private eiendommer, skiløyper, turstier o.l er noe svineri, men hvorvidt Mattilsynet er en naturlig instans å skjene til for å oppdra hundeeiere er jeg mer usikker på. Ser heller at de prioriterer innsatsen inn mot saker som omhandler dyrevelferd. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 Skybe skrev (51 minutter siden): Det er tydelegvis blitt langt flere som har anskaffet seg kjeledyr, og det er noe ein ikkje blander seg borti. De som har kjeledyr går oftest der også mennesker går tur, og det kan vera eldre folk / svaksynte som slettes ikkje er like observante. Personleg mener eg at mattilsynet bør gå ut med en oppfordring til hundeiere om å fjærne dritten omgående. Hundeiere som ikkje følger opp det råde, og blir oppdaget bør miste retten til å ha hund. Det å bare la hundedritten ligge igjenn vitner ansvarsfraskrivelse, og latskap. Dersom noen registrer hundeiere som lar hunden gjøre sitt fornøda på gangveger o.l så oppfordres til å ta bilder med mobilen å legge det ut på sosiale medier- Jeg er enig at man skal plukke opp (med mindre det er umulig, som ved diaré), men å legge ut på sosiale medier er ikke greit. Du har faktisk ikke LOV til å legge ut bilder uten tillatelse, de forsvinner aldri om de først er der, og det finnes folk som bor på hemmelig adresse. Anonymkode: 1a317...e23 2
Gjest Acer Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er enig at man skal plukke opp (med mindre det er umulig, som ved diaré), men å legge ut på sosiale medier er ikke greit. Du har faktisk ikke LOV til å legge ut bilder uten tillatelse, de forsvinner aldri om de først er der, og det finnes folk som bor på hemmelig adresse. Anonymkode: 1a317...e23 Idet offentlige rom er det fult tillat å ta bilder å publisere på sosiale medier. Idet private rom kan ein ikkje utan videre offentligjøre bilder utan samtykke. Endret 24. februar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er enig at man skal plukke opp (med mindre det er umulig, som ved diaré), men å legge ut på sosiale medier er ikke greit. Du har faktisk ikke LOV til å legge ut bilder uten tillatelse, de forsvinner aldri om de først er der, og det finnes folk som bor på hemmelig adresse. Anonymkode: 1a317...e23 Folk som bor på hemmelig adresse gjør sitt for å ikke få oppmerksomhet. Så den unnskyldningen er tynn. Anonymkode: a329e...057
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 Skybe skrev (9 timer siden): Idet offentlige rom er det fult tillat å ta bilder å publisere på sosiale medier. Idet private rom kan ein ikkje utan videre offentligjøre bilder utan samtykke. https://www.advokatfirmajahaj.no/samtykke-til-deling-av-bilder/ Anonymkode: 1a317...e23 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå