Gå til innhold

Hvordan vende katt til hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal kjøpe katt.

Venninnen min har en liten snill hann hund (1 år) som er vennlig mot katter. Han kan bli litt vilter og mye, men finnes ikke noe vondt i han og han respekterer om noen ønsker han på avstand. Men han er fortsatt mye på avstand.

Familien min skal skaffe seg en større hann hund ila året.

Hvordan introduserer jeg de for hverandre? ønsker at katten ikke rømmer hver gang en av de hundene er på besøk. 

Er det best om familien min først kjøper hund og jeg venter litt til valpe perioden deres er over? Eller burde jeg introdusere de for hverandre mens alle er små, at vi kjøper de på likt? Eller er det best om katten kommer først og så blir introdusert til valp?

Anonymkode: 74454...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hundene må være i bånd inne, så de ikke får mulighet til å løpe etter katten. Når hundene sitter rolig og ser på katten, si markørord og gi godbit. Da vil hundene lære at rundt katten lønner det seg å sitte og være rolig rundt. Hundene må være i bånd ganske lenge om de skal lære seg dette. Hver eneste gang de er på besøk. Slipp aldri hundene fri så de får løpt etter katten. 

Anonymkode: 19d1a...c15

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skal kjøpe katt.

Venninnen min har en liten snill hann hund (1 år) som er vennlig mot katter. Han kan bli litt vilter og mye, men finnes ikke noe vondt i han og han respekterer om noen ønsker han på avstand. Men han er fortsatt mye på avstand.

Familien min skal skaffe seg en større hann hund ila året.

Hvordan introduserer jeg de for hverandre? ønsker at katten ikke rømmer hver gang en av de hundene er på besøk. 

Er det best om familien min først kjøper hund og jeg venter litt til valpe perioden deres er over? Eller burde jeg introdusere de for hverandre mens alle er små, at vi kjøper de på likt? Eller er det best om katten kommer først og så blir introdusert til valp?

Anonymkode: 74454...ad4

Kjøp kattungen samstemt med valpen, og inviter unghunden på besøk mange ganger når katten er ung. Valpen og kattungen bør helst være sammen store deler av tiden, slik at de lærer språket til hverandre før den ene blir 30 kg tung og plutselig ønsker å velte over katten i lek.

Trikset er å lære hundene å være rolige, og gi katten en fluktmulighet. Ha et kattetre eller en seksjon av huset "off-limits" for hundene, slik at katten kan trekke seg bort om den ønsker. Belønn ro hos begge dyrene, og finn på matrelaterte aktiviteter som oppleves som positive for begge parter, uten at det blir slossing over maten.

Husk at det verste du gjør er å prøve å venne en voksen katt til hunder. Derfor burde du trene, trene, trene når begge dyrene er små, og gi dem positive assosiasjoner med hverandre! Jeg ville lånt valpen hver tredje eller fjerde dag for en times tid, og hatt den i en valpegrind, hvor kattungen får gå rundt fritt. Slik blir de vant med hverandres lukt, utseende, lyder og kroppsspråk.

Om du ikke kan få dem på samme tid anbefaler jeg samme metode som ovenfor. Ha hundene helt klart i bånd - jager de katten har toget gått!

Anonymkode: 13ce1...5b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...