Gå til innhold

Passer livsstilen min til katt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lenge ønsket meg 2 katter. Er enslig, bor i en stor kjeller leilighet, bor landlig til uten trafikkerte veier. Jobber hjemmefra og er en rolig person. Veeeldig rolig hverdag. Har tidligere hatt hund og vet hva det innebærer å ha kjæledyr. 

Grunnen til at jeg lurer på om katt passer meg, er at en tid til annen, kanskje 1 gang i mnd (ikke nå i korona tider) pleier jeg å ha en sammenkomst med et par venner. Middag og vin. Og litt mer vin og kanskje litt for mye 😂 Vi kan bli litt bråkete...

Ville dette skremt livet av en katt? 😕 siden livsstilen min ellers er så veldig rolig... også PANG er det ukjente mennesker i huset og vi snakket høyt og oppfører oss rart (i en katt sine øyne). Med hund før har det ikke vært noe problem, jo mer folk jo mer kos, tenkte hunden. Men katter er jo annerledes enn hund og vil vell heller bli redde og vike unna. 

Jeg vil jo ikke heller at de skal bli skremt ut og ikke komme tilbake på noen dager :( Det gjorde katten til bestefar, og det er det eneste erfaringen jeg har med katt. 

Jeg har et ekstra soverom i leiligheten på helt andre siden enn stuen. Jeg kunne satt inn en katte luke på den døren, sånn at de vet de får fred og kan være trygge på det rommet. Er dette en reell løsning? 

Anonymkode: 97a25...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har i utgangspunktet katten ute om vi har fest. Vil den inn, så får den komme inn, men den får da fint lov å dra ut igjen om den vil det. Tar den inn før leggetid, selvfølgelig. Vi har kattehus ute, så den har ly og varme. 

Jeg ser ikke noe problem med det du skriver her.

Anonymkode: bc5c5...90f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har i utgangspunktet katten ute om vi har fest. Vil den inn, så får den komme inn, men den får da fint lov å dra ut igjen om den vil det. Tar den inn før leggetid, selvfølgelig. Vi har kattehus ute, så den har ly og varme. 

Jeg ser ikke noe problem med det du skriver her.

Godt å høre! 😊 Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan tar du den inn igjen om den er ute? 🙈 holder den seg i nærheten og dere bare roper på den? Er bare nysgjerrig, tenker uansett montere katteluke så de kan gå inn og ut som de ønsker 😊

Skulle ønske jeg kunne bygget et kattehus ute, men har ikke mulighet til å få strøm til det, og da blir det jo ikke oppvarmet 😕 har heldigvis godt med tak over døren og uteplassen, så tørt er det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Godt å høre! 😊 Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan tar du den inn igjen om den er ute? 🙈 holder den seg i nærheten og dere bare roper på den? Er bare nysgjerrig, tenker uansett montere katteluke så de kan gå inn og ut som de ønsker 😊

Skulle ønske jeg kunne bygget et kattehus ute, men har ikke mulighet til å få strøm til det, og da blir det jo ikke oppvarmet 😕 har heldigvis godt med tak over døren og uteplassen, så tørt er det 😊

Den er alltid i nærheten. Jeg vet noen katter kan vandre litt, men vår er i nabolaget. Roper hvis jeg ikke ser den og den ikke kommer løpende når den hører døra. Kommer den ikke med en gang, avventer jeg og prøver igjen senere. Ofte så går det et par minutter, så kommer hun mjauende fordi hun har hørt meg, men var et stykke unna.

Før vi fikk ordentlig kattehus, så kjøpte jeg en kattedo med tak og dør som jeg satt utenfor terrassedøra, og dekket den med ulltepper inni, så det ble en slags hule katten kunne gå inn i. Hadde kassa ute en vintersesong også, og katten brukte den mye og virket aldri kald. Men selvfølgelig, en natt i minusgrader vil kanskje bli i kaldeste laget. Men med katteluke så slipper du jo alt sånt.

Skrevet (endret)

Viktige er at man kastrerer og chipper katten! ☺️

Skulle den vandre langt av stede og at noen finner den så finner dem ut hvem eieren er og katten blir raskt gjenforent med eieren! ❤️

Uansett: Skal gå helt fint og det er bare supert med en katteluke! Katten kan da bestemme selv når tid han vil ut eller inn. 

Katter liker å bestemme selv, men roper man på den så er det ofte den hører det og kommer løpende bort! Spesielt dersom man har «godteri» og man rister boksen! 

Ikke bruk halsband på en katt som liker å vær ute da den kan fort henge seg i greiner/alt annet og bli kvelt. Det eksisterer halsband som skal automatisk bli knipset opp under sånne situasjoner, men har hendt at den ikke har gjort det pga feil. Hadde ikke tatt den sjansen etter å ha vært vitne til det.

Endret av Kenelz
  • Liker 1
Skrevet

Nå er ingen katter like, så at katter trekker seg unna er virkelig en myte. De finner seg gjerne en plass hvor de legger seg om de er inne, og er de ute så kommer de da inn igjen fest eller ei. De blir ikke borte fordi du har en fest som tar av. 
Katteluke er greit, da kan de komme og gå som det passer de.

Anonymkode: 02460...7c0

Skrevet

Jeg har sammenkomster med venner 2-3 ganger i året, ellers svært sjeldent besøk. 
Den eldste pusen min er god og trygg, og tusler gjerne mellom gjestene for å hilse på i starten av kvelden, så trekker han seg inn på soverommet etter hvert som støynivå øker. 
Yngste pus står gjerne i døråpningen for å sjekke hvem som kommer, men skal virkelig ikke hilse på disse inntrengerne! men man må jo sjekke hvem de er, bare på avstand, og helst kose litt på dørkarmen sånn at inntrengerne blir sjarmert og prøver si hei, så kan man se stygt på de å rygge unna. 
Mellomste pus ligger innerst inne under senga lenge før besøket har nådd trappa ute, og der blir han til folka er borte igjen, dette gjør han uavhengig om det er sammenkomst eller bare venninne (som også er kattepasser) som stopper innom for å hente noe... 

Poenget er altså at puser er svært forskjellig, noen takler sammenkomster ukentlig, andre gjemmer seg under senga. 
Adopterer du en hjemløs redd katt, så er det fortsatt 50/50, det kan bli verdens tryggeste (som min eldste), eller det kan være en som gjemmer seg. 

Det å ha sammenkomster en gang i måneden er ikke til hinder for verken katt, hund eller barn for den saks skyld, det er ikke definert som en livsstil, det er definert som å ha ett liv. 
Livsstilen din er at du er en rolig person som er mye hjemme, altså en livsstil som passer de fleste katter bra. Får du en pus som ikke er så gira på "piker, vin og sang", så lar du den få være på soverommet når sammenkomsten er. 

Anonymkode: 24452...ee1

• Liker 4
Skrevet

Katten vår syntes bare det er helt topp med besøk. Vi har ikke så ofte fest-fest nå om dagen, men generelt finner bare pus helt på eget initiativ en rolig krok og sover seg gjennom det meste av bråk. Middag med venner tror jeg ikke han tenker over en gang. Det samme gjaldt gamlekatten, han var i utgangspunktet ikke glad i folk så han sov seg bare gjennom hele besøket, eller lå i en busk ute om sommeren. Kom fornøyd frem for kos så fort folk hadde gått. 

Vår nåværende katt er forøvrig adoptert fra dyrebeskyttelsen etter å ha blitt tatt inn som eierløs kattunge, men er allikevel den chilleste og mest uredde og sløveste katten jeg har møtt.  Mens søstra min sin katt som hun fikk fra oppdretter som kattunge er skeptisk og redd alle mennesker og man ser egentlig aldri til katten. 

Anonymkode: c4322...f51

• Liker 1
Skrevet

Tror det skal gå helt fint for deg å skaffe deg katt. Men det er lurt å gå for en sosial rase som er med på det meste og liker å være der det skjer, eller (hvis du vil ha huskatt) høre med en organisasjon om de har voksne katter inne som passer denne beskrivelsen. Da blir det bare kos med besøk, slik som da du hadde hund :)

Ellers gjør man jo som man gjør med alle dyr, man gir dem muligheten til å trekke seg unna, for eksempel på et mørkt soverom. Da kan de velge litt selv. 

Anonymkode: 06213...062

Skrevet

Jeg tror ikke noen katter liker at mennesker drikker alkohol slik at man blir påvirket av det. Og de merker det fort. Samtidig som de selvsagt toler det. Det viktigste er at de får mulighet til å skjerme seg ved behov, noe det virker som du har tenkt på:) 

Min pus gikk gjerne ut, eller trakk seg bort til en rolig del av huset, og jeg passer på at hun ikke får mer oppmerksomhet enn hun vil ha.

Veldig fint du tenker på to puser! 

Anonymkode: 3978c...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...