Gå til innhold

Henvisning til psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg veit ikke om legen min er ærlig med meg her, eller om hun bare ikke vil henvende meg til psykolog.

Jeg spurte om å få henvisning for er betydelig problem (ikke dps, men mer kognitivt) og hun sa at det var greit, men jeg måtte finne en psykolog selv og sjekke at de var ledig, og så kunne hun henvise, fordi hun hadde ikke tid til å gjøre dette sekretærjobben selv.

Jeg ringte en psykolog og fikk på tlf svarer at jeg måtte henvise med til et til nr. der de jobba med dette, og de sa at det er ikke sånn det fungerer. Ingen har ledige timer og tar deg imot med åpne armer på den måten, man må bare ha en god henvising. Så jeg veit ikke om legen min bare er ung og uerfaren eller hun bare ikke vil si at jeg ikke får plass?

Er det noen som har fått liknede beskjed fra fastlegen? 

Anonymkode: 374b8...3fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk bare privat. Null stress, og time på dagen. Koster ikke så mye, betaler bare ca 1800 for en time. 

Anonymkode: 2fc23...4cf

• Liker 1
Skrevet

Da jeg drev og skulle finne psykolog sendte legen henvisning til den enkelte psykolog, en om gangen frem til vi fikk napp. Det var ingen som hadde ledig time. Hele prosessen med å finne en psykolog tok et halvt år.

......men regner ikke med at legen din lyver for deg.

• Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig det legen din gjorde. Jeg forsøkte selv å finne psykolog. Men det var veldig uprofesjonell gang i det hele, de besvarte ikke henvendelser om å komme på venteliste osv. Etter et halvt år hjalp legen min meg og søkte en psykolog ved samme legekontor. Fikk venteliste og time etter tre måneder, da var det hensyntatt at jeg allerede hadde ventet et halvt år. Men det er altså vanlig å vente oppimot et år eller mer før man får første time. Det gjelder de som har refusjonsordning (du betaler bare egenandel på rundt 350kr timen). Uansett hvor akutt det er. Private kan du få time på dagen, og det er privat du må benytte hvis det er krise. 

Anonymkode: 9b8c1...7ff

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig. Det du kan gjøre er å gi fastlegen beskjed om hvilken psykolog fra listen du ønsker å bli henvist til. Så sender fastlegen henvisning, har psykologen kapasitet blir du satt på venteliste, har han ikke det får du brev med avslag. Da går du videre til en annen på lista og forsøker på nytt.

Anonymkode: 5680a...85e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vanlig. Det du kan gjøre er å gi fastlegen beskjed om hvilken psykolog fra listen du ønsker å bli henvist til. Så sender fastlegen henvisning, har psykologen kapasitet blir du satt på venteliste, har han ikke det får du brev med avslag. Da går du videre til en annen på lista og forsøker på nytt.

Anonymkode: 5680a...85e

Dette er også det jeg tenkte var med logisk. Har sett litt på lista, og tenker jeg slutter ut noen kvinner i passende aldersgruppe i mitt nærområde. Jeg ringte for å bestille en ny time hos fastlegen, men fikk bare en tlf konsultasjon. Er egentlig litt usikker på om det er bra nok.. men det er vel kanskje det, er bare ikke vandt med det. 

Anonymkode: 374b8...3fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...