AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Jeg var nylig hos gynekolog og tok en full sjekk og også celleprøver. Men hun sa da at de nå tok hpv prøve på de over 35 og ikke celleprøve. Om man jeg ikke hadde hpv så kunne jeg vente inntil 5 år på neste prøve. Nå hadde jeg ikke hpv. Men jeg kjenner jeg blir litt skeptisk for man kan jo få celleforandringer av andre ting enn hpv også, selv om hpv er det vanligste. Har noen vært borti noe lignende praksis? Anonymkode: 5f4f9...69e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Nei, det har jeg ikke hørt om. Tok celleprøve for litt over ett år siden, og da var jeg 37. Anonymkode: 33a06...b3d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg var nylig hos gynekolog og tok en full sjekk og også celleprøver. Men hun sa da at de nå tok hpv prøve på de over 35 og ikke celleprøve. Om man jeg ikke hadde hpv så kunne jeg vente inntil 5 år på neste prøve. Nå hadde jeg ikke hpv. Men jeg kjenner jeg blir litt skeptisk for man kan jo få celleforandringer av andre ting enn hpv også, selv om hpv er det vanligste. Har noen vært borti noe lignende praksis? Anonymkode: 5f4f9...69e Ja, det stemmer. Jeg hadde imidlertid aktivt virus. Tok biopsi og det var ingen celleforandringer. Deretter tok jeg ny celleprøve etter et halvt år, fortsatt aktivt virus. Et halvt år etter det igjen tok jeg ny celleprøve og da var ikke viruset aktivt mer, og jeg hadde ingen celleforandringer. Da fikk jeg beskjed om at jeg må ta ny prøve om 3 år. Celleforandringer som kan gi kreft kommer av aktivt HPV-virus over tid. Andre celleforandringer gir deg ikke livmorhalskreft. Så med mindre du har symptomer som småblødninger mellom menstruasjon eller blødninger etter samleie går det nok helt greit å ta ny test om 5 år. Anonymkode: ef19a...6c0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Hva er hpv test? Er det blodprøve? Kan man ta det istedenfor celleprøve? Anonymkode: 73f17...d90
Caevel Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva er hpv test? Er det blodprøve? Kan man ta det istedenfor celleprøve? Anonymkode: 73f17...d90 Nei, prøven tas på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Caevel skrev (23 minutter siden): Nei, prøven tas på samme måte. Hva er forskjellen på hpv test og celleprøve da? Anonymkode: 73f17...d90
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det stemmer. Jeg hadde imidlertid aktivt virus. Tok biopsi og det var ingen celleforandringer. Deretter tok jeg ny celleprøve etter et halvt år, fortsatt aktivt virus. Et halvt år etter det igjen tok jeg ny celleprøve og da var ikke viruset aktivt mer, og jeg hadde ingen celleforandringer. Da fikk jeg beskjed om at jeg må ta ny prøve om 3 år. Celleforandringer som kan gi kreft kommer av aktivt HPV-virus over tid. Andre celleforandringer gir deg ikke livmorhalskreft. Så med mindre du har symptomer som småblødninger mellom menstruasjon eller blødninger etter samleie går det nok helt greit å ta ny test om 5 år. Anonymkode: ef19a...6c0 Jeg har hatt aktivt virus i to år, og tar allikvel ikke celleprøve mer enn en gang i året. Men jeg hadde ingen celleforandringer ved forrige prøve da. Småblødninger nå den siste tiden, så er for tiden veldig redd Men samtidig går jeg på cerazette, og fikk beskjed om at blødninger kan være normalt på disse. Anonymkode: 2abba...9ca
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Jeg tror de tok celleprøver annet hvert år en periode. Sist jeg tok, sa de jeg kunne vente 3 år. Tror det som har vært vanlig er er bare ta Hpv på de som har celle-forandringer tidligere? Det ble tatt begge deler på meg pga mellomblødning én gang, men ikke pga rutine. Anonymkode: 80474...5e5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 De har drevet og innrullert HPV-tester i stedet for celleprøver en stund nå, jeg tror kanskje ikke det er likt i alle fylker/kommuner enda? Mener de har holdt på noen år, startet noen få kommuner og bare gjort det på de født i partallsår osv. Tror det skal bli det vanlige for alle over 35 til slutt. Jeg hadde så angst for HPV og kreft og kjønnsvorter en periode at jeg leste alt om det, hadde en liten nupp jeg var overbevist om var en vorte, men legen var litt sånn "tja kanskje", sendte til biopsi og fikk ikke noen klare resultater tilbake. Hadde så lyst å ta den testen og se om jeg hadde aktivt virus.. men da var det ikke kommet her. Anonymkode: 8d619...7e6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det stemmer. Jeg hadde imidlertid aktivt virus. Tok biopsi og det var ingen celleforandringer. Deretter tok jeg ny celleprøve etter et halvt år, fortsatt aktivt virus. Et halvt år etter det igjen tok jeg ny celleprøve og da var ikke viruset aktivt mer, og jeg hadde ingen celleforandringer. Da fikk jeg beskjed om at jeg må ta ny prøve om 3 år. Celleforandringer som kan gi kreft kommer av aktivt HPV-virus over tid. Andre celleforandringer gir deg ikke livmorhalskreft. Så med mindre du har symptomer som småblødninger mellom menstruasjon eller blødninger etter samleie går det nok helt greit å ta ny test om 5 år. Anonymkode: ef19a...6c0 Vet du at de sjekket for celleforandringer når HPV-viruset ikke var aktivt mer? Har vært gjennom det samme som deg, men da det ikke ble påvist aktivt HPV-virus på neste kontroll sjekket de ikke for celleforandringer til tross for at det var grunnen til at jeg måtte følges opp allerede etter 6 mnd. Er nervøs for om celleforandringene kan ha fortsatt å utvikle seg når de først hadde startet selv om HPV-viruset ikke lenger var aktivt. Merkelig at de ikke ville avkrefte hvorvidt det var celleforandring fortsatt eller ikke. Anonymkode: 797ce...79d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Vanlig praksis, jeg tok en slik HPV test for første gang i 2017. Du kan lese mer om det her https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/ men jeg siterer; Vanlig prosedyre for analyse av livmorhalsprøven har frem til nå vært cytologi, dvs at cellene fra livmorhalsen blir studert i et mikroskop. En ny analysemetode, HPV-test, innføres nå gradvis i Livmorhalsprogrammet. HPV står for humant papillomavirus og HPV er en viktig faktor for utvikling av de aller fleste tilfeller av livmorhalskreft. En HPV-test er mer følsom for å oppdage forstadier til livmorhalskreft i forhold til cytologi, og fanger dermed opp kvinner med forstadier tidligere. HPV-screening har potensiale til å forebygge enda flere livmorhalskrefttilfeller og redusere dødeligheten av sykdommen, sammenlignet med cytologi. Anonymkode: 97631...0ec
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlig praksis, jeg tok en slik HPV test for første gang i 2017. Du kan lese mer om det her https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/ men jeg siterer; Vanlig prosedyre for analyse av livmorhalsprøven har frem til nå vært cytologi, dvs at cellene fra livmorhalsen blir studert i et mikroskop. En ny analysemetode, HPV-test, innføres nå gradvis i Livmorhalsprogrammet. HPV står for humant papillomavirus og HPV er en viktig faktor for utvikling av de aller fleste tilfeller av livmorhalskreft. En HPV-test er mer følsom for å oppdage forstadier til livmorhalskreft i forhold til cytologi, og fanger dermed opp kvinner med forstadier tidligere. HPV-screening har potensiale til å forebygge enda flere livmorhalskrefttilfeller og redusere dødeligheten av sykdommen, sammenlignet med cytologi. Anonymkode: 97631...0ec Interessant. Takk for link. Var jo glad for å vite at jeg ikke har HPV viruset. Da kan jeg ta det med ro og la det gå inntil 5 år før en ny prøve da. Så greit! Så sant jeg ikke får noen symptomer selvsagt. Anonymkode: 5f4f9...69e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet du at de sjekket for celleforandringer når HPV-viruset ikke var aktivt mer? Har vært gjennom det samme som deg, men da det ikke ble påvist aktivt HPV-virus på neste kontroll sjekket de ikke for celleforandringer til tross for at det var grunnen til at jeg måtte følges opp allerede etter 6 mnd. Er nervøs for om celleforandringene kan ha fortsatt å utvikle seg når de først hadde startet selv om HPV-viruset ikke lenger var aktivt. Merkelig at de ikke ville avkrefte hvorvidt det var celleforandring fortsatt eller ikke. Anonymkode: 797ce...79d Ja, det stod i prøvesvarene. Begge deler ble sjekket samtidig. Men jeg har kun hatt aktivt HPV-virus da, aldri celleforandringer. Som nevnt kun aktivt HPV-virus over tid fører til celleforandringer som kan forårsake livmorhalskreft. Anonymkode: ef19a...6c0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har hatt aktivt virus i to år, og tar allikvel ikke celleprøve mer enn en gang i året. Men jeg hadde ingen celleforandringer ved forrige prøve da. Småblødninger nå den siste tiden, så er for tiden veldig redd Men samtidig går jeg på cerazette, og fikk beskjed om at blødninger kan være normalt på disse. Anonymkode: 2abba...9ca Blir du fulgt opp på sykehus? Kan tenkes at det gjøres forskjell på ulike typer HPV. Enkelte typer gir større risiko for å utvikle kreft. Anonymkode: ef19a...6c0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 Sist jeg skulle ta celleprøve, ble det tatt hpv-test av meg. Tror mitt fylke/kommune var blant de første som ble innlemmet i det nye programmet. Jeg hadde ikke aktivt hpv-virus da og fikk også beskjed om å vente 5 år til neste kontroll. Dette er nå 4,5 år siden, så snart på tide å bestille ny sjekk, om jeg ikke blir innkalt snart? Har ikke hatt noen plager siden sist og har passert 40 år nå. Anonymkode: 86bde...e2c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 Vil dette da si at når vi kommer til generasjonene som er vaksinert mot HPV , så vil livmorhalskreft forsvinne? Anonymkode: af0ab...a15
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil dette da si at når vi kommer til generasjonene som er vaksinert mot HPV , så vil livmorhalskreft forsvinne? Anonymkode: af0ab...a15 Nei ikke nødvendigvis, vaksinene beskytter ikke mot alle typer HPV. Det er også mulig å få en annen type kreft i livmorhalsen. Leste om ei som fikk det veldig ung. Dette var en krefttype som normalt forekommer i livmoren. Anonymkode: ef19a...6c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå