Gå til innhold

Vil kjøpe egen bil, men møter motstand og tørr ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

J30, har ønsket meg sååå mye å kjøpe min egen bil siden jeg var omtrent 20. Siden jeg har vært student så lenge, har jeg ikke hatt muligheten. Nå har jeg utdanning, fast jobb, tjener ca 460000 i året og har et huslån på ca 1,8 mill.

Er redd for kostnadene altså. Og om jeg som ikke har peiling (!!!) på bil, ender opp å gå i fella og kjøpe en bil som må fikses veldig mye på. Samboeren min har bil, og mener det er galskap at jeg da skal kjøpe min egen bil, men vi bor ganske avsideliggendes til og jeg føler meg så fanget. Både på stedet vi er, uten bil, men også i forholdet når han nesten "nekter meg" å skaffe min egen bil. Han liker godt å kunne bruke sin bil til det han selv har behov for ... Det har blitt et skikkelig touchy tema her hjemme, så jeg er redd han skal føle det som et svik hvis jeg bestemmer selv å gjøre det.

Jeg blir så usikker på meg selv og det å ta egne valg, om jeg tørr å kjøpe en bil eller ikke.

Ser for meg å betale et sted mellom 50 - max70 000 for en bil (??), hva tror dere det vil koste meg å ha bilen etter den er kjøpt?

Skjønner at det kan variere mye, og at jeg spør vanskelig, men trenger bare noen råd :( Tenker mest å kjøre til skogen for å gå tur, og av og til på hytta (ca 12 mil dit), og ha friheten til å være der i en uke hvis jeg vil. Vurderte elbil, men redd jeg ikke kommer meg til hytta da..

Anonymkode: d35fe...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal du ha bil. Bil er frihet. Uten bil er ufrihet.

Men du, sjekk om de har noen gode tilbud på ryggrad også, slik at du, etter 30 år, kommer i gang med å leve ditt liv og ikke andres.

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ser for meg å betale et sted mellom 50 - max70 000 for en bil (??), hva tror dere det vil koste meg å ha bilen etter den er kjøpt?

Skjønner at det kan variere mye, og at jeg spør vanskelig, men trenger bare noen råd :( Tenker mest å kjøre til skogen for å gå tur, og av og til på hytta (ca 12 mil dit), og ha friheten til å være der i en uke hvis jeg vil. Vurderte elbil, men redd jeg ikke kommer meg til hytta da..

Du kommer deg ikke til hytta uten å hurtiglade 1-2 ganger underveis med en elbil til 50-70k nei. For å kjøre 12 mil på vinterføre må du nok opp i en ganske ny elbil. F.eks ny Nissan Leaf 40kWh til 250k + vinterdekk. Om du har 50.000,- i EK og låner resten over 10 år tipper jeg du ender med en månedskostnad på 2000,- i renter og avdrag. Det kan fort vise seg å bli billigere over tid enn å kjøpe en brukt bensin/dieselbil til 50-70k. Du sparer en del i drivstoff, ny bil har garanti i 5 år så du slipper dyre reparasjoner og bilen kommer med to sett nye dekk så det blir lenge til du må bruke penger på det. 

EDIT: Blir nok en del rimeligere da prisen er 244.900,- + vinterdekk og du kan få lån til 0,9% rente (riktignok kun i 3 år):

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

Endret av -jk-
Skrevet

Er det ikke bare å bruke bilen hans så mye at han ikk får kjørt dit han skal? Tenker det da blir greit å kjøpe en til

• Liker 5
Skrevet

Får du ikke bruke bilen hans? 

Om han bruker bilen sin hele tiden og du er stuck så ville jeg kjøpt min egen bil, ja. 

Anonymkode: 930b1...15a

• Liker 2
Skrevet

Hvis han kan ha egen bil, kan du også! Dette bestemmer ikke han, sålenge du betaler din del av utgifter! Mannen min ble sur da jeg ville kjøpe bil da jeg ble gravid. Endte med at jeg kjøpte flett ny bil. Dette er 18 år siden, og han har aldri sagt noe siden :)

Anonymkode: 148ac...212

• Liker 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får du ikke bruke bilen hans? 

Om han bruker bilen sin hele tiden og du er stuck så ville jeg kjøpt min egen bil, ja. 

Anonymkode: 930b1...15a

Joda, men hvis begge trenger bilen, mener han ofte at hans behov er viktigere (viktigere å kjøre til jobb når det er corona, enn at jeg skal kunne ta turen min i skogen med hunden fks.). Han har jo forsåvidt rett i at man må på jobb, men mine behov blir bagatellisert og da sitter jeg nå her hjemme da... og kommer meg ingen steder.

A-hunter skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig skal du ha bil. Bil er frihet. Uten bil er ufrihet.

Men du, sjekk om de har noen gode tilbud på ryggrad også, slik at du, etter 30 år, kommer i gang med å leve ditt liv og ikke andres.

Ja ikke sant :( Jeg vet at jeg er svært dårlig til å stå opp for meg selv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han kan ha egen bil, kan du også! Dette bestemmer ikke han, sålenge du betaler din del av utgifter! Mannen min ble sur da jeg ville kjøpe bil da jeg ble gravid. Endte med at jeg kjøpte flett ny bil. Dette er 18 år siden, og han har aldri sagt noe siden :)

Anonymkode: 148ac...212

Jeg tror han har en veldig sterk fellesskaps-følelse av det å være samboere. Vi eier en bolig sammen, men skal ikke ha noen barn. Han mener at vi da må ha felles økonomi, felles innkjøp, felles ditt og felles datt, fordi det er det det innebærer å leve sammen.

Når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke jeg er enig i dette, jeg mener man må kunne dele et hus og en hverdag, men fremdeles kunne ha adskilt del av økonomi og kunne leve hver sine liv litt hver for seg også. I bunn og grunn synes jeg det er en vanskelig balansegang. Det ender opp med at jeg føler meg kvalt, men når jeg tar det opp med han, mener han jeg har all frihet i verden.

Skrevet

Det er ikke han som bestemmer om du skal kjøpe deg bil eller ikke. Han har jo bil selv. Og når han synes sine egne behov for å bruke bilen er viktigere enn dine....da bruker du dine penger, og kjøper bil til deg selv med god samvittighet. Om du har lyst til det.

Jada, det er fint å være samboere, men man må ikke dele alt, og det fungerer jo ikke i praksis slik det er nå. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror han har en veldig sterk fellesskaps-følelse av det å være samboere. Vi eier en bolig sammen, men skal ikke ha noen barn. Han mener at vi da må ha felles økonomi, felles innkjøp, felles ditt og felles datt, fordi det er det det innebærer å leve sammen.

Når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke jeg er enig i dette, jeg mener man må kunne dele et hus og en hverdag, men fremdeles kunne ha adskilt del av økonomi og kunne leve hver sine liv litt hver for seg også. I bunn og grunn synes jeg det er en vanskelig balansegang. Det ender opp med at jeg føler meg kvalt, men når jeg tar det opp med han, mener han jeg har all frihet i verden.

Hvilken frihet da? Frihet til å gjøre som han sier? Jeg er samboer, har egen bil, gjør som jeg vil, har delt økonomi. 

Anonymkode: 948ac...772

• Liker 1
Skrevet

Du bestemmer over eget liv :)

her bor jeg og mannen også avsides til. Det går fint nå som det er hjemmekontor, men han har normalt reisejobb, og da er bilen borte i en uke eller to pr måned. Når han starter å reise igjen kjøper vi en bil til meg også. Det er en selvfølge for både meg og han, jeg skal ikke sitte fast eller måtte bruke penger på taxi :)

Anonymkode: f4e2e...d95

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja ikke sant :( Jeg vet at jeg er svært dårlig til å stå opp for meg selv

Forslag: Begynn med det. Du er stor nå vet du. Du har et liv å leve. Sett deg i førersetet, ta tilbake det som er ditt. Hvis ikke du står opp for deg selv, gjør ihvertfall ingen andre det.

Bil er en god start på den nye deg. Som ble født i dag. Et ektefødt kvinneguiden-produkt!

• Liker 6
Skrevet

Off, tenker jeg, her er jo flere potensielle utfordringer. Har dere felles økonomi? Eller delvis felles? Hva slags bil er det han har? Det er nok viktig å ikke velge en konfliktøkende tilnærming her. Du kan jo rolig og fornuftig forklare behovet ditt, og at du over tid har merket at det ikke er nok med én bil. Vi bor også ut i gokk og har tre biler. 🤪

I prisklassen 50-70000 kr fins det mange ypperlige biler. Prisene har gått opp litt i koronatiden fordi flere vil ha egen bil nå. Men en Honda Jazz eller Kia Ceed får du fortsatt til en rimelig penge - og det er flotte, pålitelige, trygge biler.

Husk at du sannsynligvis vil svi av 3-5000 kr/mnd på en bil, i alle fall om du tar høyde for samtlige, relle kostnader (inkl. verditapet). Lykke til!

Anonymkode: e85be...df5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Off, tenker jeg, her er jo flere potensielle utfordringer. Har dere felles økonomi? Eller delvis felles? Hva slags bil er det han har? Det er nok viktig å ikke velge en konfliktøkende tilnærming her. Du kan jo rolig og fornuftig forklare behovet ditt, og at du over tid har merket at det ikke er nok med én bil. Vi bor også ut i gokk og har tre biler. 🤪

I prisklassen 50-70000 kr fins det mange ypperlige biler. Prisene har gått opp litt i koronatiden fordi flere vil ha egen bil nå. Men en Honda Jazz eller Kia Ceed får du fortsatt til en rimelig penge - og det er flotte, pålitelige, trygge biler.

Husk at du sannsynligvis vil svi av 3-5000 kr/mnd på en bil, i alle fall om du tar høyde for samtlige, relle kostnader (inkl. verditapet). Lykke til!

Takk for svar. Vi deler jo huslånet, matutgiftene, forsikringene, (og bilutgiftene på hans bil) men ellers går min lønn til meg og hans lønn til seg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Vi deler jo huslånet, matutgiftene, forsikringene, (og bilutgiftene på hans bil) men ellers går min lønn til meg og hans lønn til seg.

Det er en fin måte å gjøre det på. Bare pass på at utgiftene til din bil også blir felles. Ikke prøv å være snill og si "da kan jeg betale for den selv" - for dette gir ikke noe mening og du vil angre på det etterpå. :)

• Liker 4
Skrevet
-jk- skrev (23 timer siden):

Du kommer deg ikke til hytta uten å hurtiglade 1-2 ganger underveis med en elbil til 50-70k nei. For å kjøre 12 mil på vinterføre må du nok opp i en ganske ny elbil. F.eks ny Nissan Leaf 40kWh til 250k + vinterdekk. Om du har 50.000,- i EK og låner resten over 10 år tipper jeg du ender med en månedskostnad på 2000,- i renter og avdrag. Det kan fort vise seg å bli billigere over tid enn å kjøpe en brukt bensin/dieselbil til 50-70k. Du sparer en del i drivstoff, ny bil har garanti i 5 år så du slipper dyre reparasjoner og bilen kommer med to sett nye dekk så det blir lenge til du må bruke penger på det. 

EDIT: Blir nok en del rimeligere da prisen er 244.900,- + vinterdekk og du kan få lån til 0,9% rente (riktignok kun i 3 år):

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

0,9 nominell rente ja men det står den effektive renten er 2,71%. Det er den effektive renten du faktisk betaler. 

Anonymkode: 7d4e9...c97

Gjest byråkrati
Skrevet (endret)

Høres ut som mannen din vil ha kontroll på deg og ikke liker at du kan kjøre hvor som helst når som helst. Det er ikke mange menn som misliker tanken på at kjæresten kan besøke venninner og ha det fint uten at de er avhengig av å låne bilen hans. 

Hvor mye har du til overs hver måned etter regningene er betalt? Skal mye til å ikke ha råd til bil

Endret av byråkrati
Skrevet

Vet du, dette forholdet hadde jeg ikke giddet.

Hadde gitt beskjed om at samboerskapet var over, krevd at boligen skulle selges og at alt du har betalt for skal du ha med deg ut, og deretter kjøpt en egen bil.

Hva hvis han er ute og kjører og noe skjer slik at du må komme deg raskt avgårde for å enten få hjelp eller hjelpe noen andre som ikke har bil? Om du har en hund feks som må akutt til dyrelegen, da kan du ikke sitte hjemme og vente på han.

Høres ut som han liker å ha full kontroll på deg. Det må du ikke finne deg i.

Anonymkode: 94d70...5dd

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid så intense reaksjoner her på KG. Ikke døm en annens forhold på grunnlag av et knipe ord du akkurat har lest. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er alltid så intense reaksjoner her på KG. Ikke døm en annens forhold på grunnlag av et knipe ord du akkurat har lest. 

TS her, enig, det er ikke snakk om å ende samboerskapet og selge huset.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vet du, dette forholdet hadde jeg ikke giddet.

Hadde gitt beskjed om at samboerskapet var over, krevd at boligen skulle selges og at alt du har betalt for skal du ha med deg ut, og deretter kjøpt en egen bil.

Hva hvis han er ute og kjører og noe skjer slik at du må komme deg raskt avgårde for å enten få hjelp eller hjelpe noen andre som ikke har bil? Om du har en hund feks som må akutt til dyrelegen, da kan du ikke sitte hjemme og vente på han.

Høres ut som han liker å ha full kontroll på deg. Det må du ikke finne deg i.

Anonymkode: 94d70...5dd

Vi har tre hunder, så jeg takker for veterinær-argumentet, det blir med i diskusjonen!

byråkrati skrev (16 timer siden):

Høres ut som mannen din vil ha kontroll på deg og ikke liker at du kan kjøre hvor som helst når som helst. Det er ikke mange menn som misliker tanken på at kjæresten kan besøke venninner og ha det fint uten at de er avhengig av å låne bilen hans. 

Hvor mye har du til overs hver måned etter regningene er betalt? Skal mye til å ikke ha råd til bil

Jeg kan spare max rundt 10 000 kr hver mnd etter faste utgifter og mat osv er betalt, men noe av den sparingen må jo forbli sparing til pensjon og buffer og sånne ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...