Gå til innhold

Vil kjøpe egen bil, men møter motstand og tørr ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Bil er grisedyrt. Ønsker du å eie egen bil og ikke være avhengig av din samboer så kjøper du din egen bil. Da kan du forvente mange utgifter i tillegg til friheten. Din samboer er negativ fordi du blir uavhengig og han må da betale for sin egen bil helt selv.  

Lag deg en "bilkonto" på banken din hvor du setter av x antall tusen hver måned til samtlige utgifter til bil så er du good to go. Kjøp en så ny bil som mulig og følg alle servicer, fiks alle småting umiddelbart slik at det ikke hoper seg opp med utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 17.15):

J30, har ønsket meg sååå mye å kjøpe min egen bil siden jeg var omtrent 20. Siden jeg har vært student så lenge, har jeg ikke hatt muligheten. Nå har jeg utdanning, fast jobb, tjener ca 460000 i året og har et huslån på ca 1,8 mill.

Er redd for kostnadene altså. Og om jeg som ikke har peiling (!!!) på bil, ender opp å gå i fella og kjøpe en bil som må fikses veldig mye på. Samboeren min har bil, og mener det er galskap at jeg da skal kjøpe min egen bil, men vi bor ganske avsideliggendes til og jeg føler meg så fanget. Både på stedet vi er, uten bil, men også i forholdet når han nesten "nekter meg" å skaffe min egen bil. Han liker godt å kunne bruke sin bil til det han selv har behov for ... Det har blitt et skikkelig touchy tema her hjemme, så jeg er redd han skal føle det som et svik hvis jeg bestemmer selv å gjøre det.

Jeg blir så usikker på meg selv og det å ta egne valg, om jeg tørr å kjøpe en bil eller ikke.

Ser for meg å betale et sted mellom 50 - max70 000 for en bil (??), hva tror dere det vil koste meg å ha bilen etter den er kjøpt?

Skjønner at det kan variere mye, og at jeg spør vanskelig, men trenger bare noen råd :( Tenker mest å kjøre til skogen for å gå tur, og av og til på hytta (ca 12 mil dit), og ha friheten til å være der i en uke hvis jeg vil. Vurderte elbil, men redd jeg ikke kommer meg til hytta da..

 

 

Anonymkode: d35fe...870

Du er 30 år, ts. Du skal leve i 60 til.

Hvorfor da velge å leve slik i 60 år til? Det finnes liv der ute som er fritt, selvstendig og trygt.

Det finnes forhold som er likeverdige, der begge parter passer på å bygge opp heller enn å rive ned den andre. Det finnes menn som ser på kvinner som mennesker, ikke eiendeler de kan "tillate" ting. 

Du trenger en bil, ja. 

Men hvorfor stoppe der?

Selger du din andel av huset så kan du kjøpe en leilighet eller en egen bolig.

Dumper du fangevokteren din så kan du få deg en partner. 

Lykke til, ts. Valgene du tar nå kan saldere eller øke livskvaliteten din livet ut.

Anonymkode: e43a9...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 18.11):

Takk for svar. Vi deler jo huslånet, matutgiftene, forsikringene, (og bilutgiftene på hans bil) men ellers går min lønn til meg og hans lønn til seg.

Anonymkode: d35fe...870

Hvordan fordeler dere bruken av bilen "hans" ? Hva betaler du for? Kan dere ikke eie bilen sammen og dele på den 50/50? Og hvilke bilutgifter deler dere? Går dere en gang fra hverandre så tar han med seg bilen du har betalt reparasjoner for og tilført verdi på? Du bør betale bensin og slitasje på bilen pr km du kjører. Hvordan fordelere dere utgiftene på bilen samt bruken av bilen ? Er det samsvar med hva du betaler for og hva du får igjen av bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden, hvorfor tror han at han kan bestemme hva du bruker dine penger på, og hvorfor kvier du deg? 

Du har fast jobb. Du har god inntekt. Selvfølgelig skal du kjøpe deg bil! Bruk gjerne en fin sum (100 - 200 000). Hør med Toyota. De lager biler som ofte holder lenge og ikke har mange feil. Kanskje en hybrid? Jeg har en hybrid, og bruker kun 350-450kr på bensin i mnd. Har enda ikke hatt den inn til reparasjon. Elbil er jo flott, men veldig dyre, og de har ofte systemfeil. Skal du ha elbil, så sjekk først hvor nærmeste reparasjonsstasjon er. En venninne av meg må kjøre 2 timer hver vei hver gang det er noe med bilen, og vente i mange timer på at den skal bli undersøkt. 

Uansett, bil skal du ha. Er mannen din kontrollerende? Vil han ikke at du skal ha mer frihet til å dra hvor du vil? Mener han at du ikke skal få bruke dine penger som du vil? 

Anonymkode: 2b271...6f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal kjøpe deg en bil. Høres absolutt ut som om du har råd til det. Hvis du har muligheten ville jeg ha ventet noen få måneder til og spart opp enda mere penger. Eventuelt tatt et lite billån i tillegg til summen du planlegger å bruke. 

Noe av det som er viktig med bil, er å sette av penger til vedlikehold, reparasjoner, kommende utgifter. Bil er utgifter.

Men for meg så er bil frihet. Friheten veier tyngre enn utgiftene. Jeg betaler de gladelig.

 

Hvis det er sånn at du og samboer i teorien deler bil felles og betaler utgifter 50/50. Så får dere dele opp bilen i ukedagene. Du har den 3 dager og han 4 dager, og neste uke skifter dere. Du har den 4 dager og han 3 dager.  Hvorfor skal hans idéer,forslag og krav trumfe dine? Var ikke bilen felles? 

Jeg støtter deg i bilvalget TS! Stå opp for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...