Gå til innhold

"Dere menn" og "dere kvinner"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke alle vi på forumet slutte med disse stereotypiene. "Menn" er ikke én gruppe og "kvinner" er ikke en annen.

Det finnes menn som er mer lik kvinner i væremåte og tenkemåte enn de er lik andre menn. Og det er kvinner som er likere disse mennene enn de er lik andre kvinner.

Forskjellene handler om alt mulig: Interesser, vurderinger og syn på ting, holdninger, sympatier og empatier, politiske oppfatninger, verdier, alskens preferanser og smak - enten det er kultur, seksualitet eller stil.

Anonymkode: efeca...dc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår hva du mener, men som regel er kvinner og menn litt annerledes sammensatt biologisk. 

Anonymkode: e21b4...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

litt annerledes sammensatt biologisk. 

Joda, naturligvis. Men poenget her var at man ikke kan forvente at "menn" mener eller tenker det samme eller reagerer på samme måte, eller at "kvinner" mener og tenker og reagerer likt.

Anonymkode: efeca...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, naturligvis. Men poenget her var at man ikke kan forvente at "menn" mener eller tenker det samme eller reagerer på samme måte, eller at "kvinner" mener og tenker og reagerer likt.

Anonymkode: efeca...dc5

Enig! Når jeg for eksempel kommer med saklige argumenter for mitt syn, og så er det noen som svarer at "men dere kvinner blir jo sure når menn gjør jo sånn og sånn". Man blir tillagt blant annet meninger, fordi noen tror at menn er en gruppe og kvinner er en gruppe. 

Det er mye man kan gruppere, men det gir ikke mening når man bruker det sånn. 

Anonymkode: 34d14...0b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte bruker også slik generalisering i forbindelse med kritikk av yrkesgrupper. Da har de gjerne møtt EN person innen et bestemt yrke, og trekker slutningen at ALLE innen samme yrkeskategori er som denne ene personen.

 

Anonymkode: 8857d...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dame og har alltid følt meg som en guttejente. Alltid hatt lettere for å ha snakke med gutter/menn enn jenter/damer. 

Anonymkode: 0e3f0...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig! Når jeg for eksempel kommer med saklige argumenter for mitt syn, og så er det noen som svarer at "men dere kvinner blir jo sure når menn gjør jo sånn og sånn". Man blir tillagt blant annet meninger, fordi noen tror at menn er en gruppe og kvinner er en gruppe. 

Det er mye man kan gruppere, men det gir ikke mening når man bruker det sånn. 

Anonymkode: 34d14...0b2

Ikke så rart når dere bruker uttrykk som "vi kvinner vet best" og "vi kvinner" generelt.

Anonymkode: 4b9f1...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke så rart når dere bruker uttrykk som "vi kvinner vet best" og "vi kvinner" generelt.

Anonymkode: 4b9f1...071

Takk for at du bidro med et reelt eksempel på det som er problemet.

Anonymkode: a96d8...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke så rart når dere bruker uttrykk som "vi kvinner vet best" og "vi kvinner" generelt.

Anonymkode: 4b9f1...071

I stedet for å si at dere bruker slike uttrykk, hvorfor ikke ta det opp med de som faktisk gjør det? Jeg er så lei av å bli beskyldt for ting som ikke gjelder meg. 

Anonymkode: 34d14...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...