AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Har datet en fyr over en kort periode, og liker han meget godt. Han er kjekk, omsorgsfull, intelligent og i fast jobb. Problemet er rett og slett at leiligheten hans ikke ser ut. Jeg er absolutt ikke noen neatfreak, men dette er langt fordi vanlig hverdagsrot. Det er pizzaesker og søppel på gulvet, tomflasker, skittent bad, esker som står stablet med diverse. Det er rett og slett ekkelt. Jeg har tatt det opp med han flere ganger allerede og det virker som om han blir såret av at jeg påpeker det. Har også tilbudt meg å hjelpe han med å vaske, men det vil han ikke. Jeg har ikke lyst til å droppe han på grunn av dette, men jeg er jo redd det kan være noe annet som ligger bak som psykiske problemer eller rus. Jeg tror i stor grad han unngår å la folk se leiligheten sin, så jeg tror ingen av hans nærmeste vet. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 6c98a...32a 1
Million Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Hva du kan gjøre? Løpe så langt unna du kan. Dette er ikke noe du kan fikse. Han kan bare fikse dette selv. Sier du ja til et liv med han, sier du samtidig ja til et liv som ubetalt tjener, ryddehjelp og vaskehjelp for han i deres felles hjem. Vil du virkelig ha en fyr som ikke har den minste snøring på rydding og vasking og ikke gidder? Det blir fort roten til problem nr 1 i et samliv... 16
Gjest Chroma Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Hvis han ikke evner å rydde opp i sitt eget rot, hvordan tror du det vil bli å bo med han? Få barn med han, hvis det er noe dere ønsker? Ville styrt unna. Eller evt gitt han beskjed om at han må vise at han klarer å holde orden før du i det hele tatt kan tenke på å ta forholdet videre.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Hva får deg til å tro at det ligger noe mer bak rotet hans enn udugelighet? Hvorfor blir han såret?? Snakk med han om det da vel, på en skikkelig måte. Du vil ikke bo sammen med en slik gris altså! Det du ser er bare toppen av isfjellet. Se for deg hvordan han er i huset når du ikke er der! Anonymkode: a507d...bda
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Husk at man viser seg fra sin beste side de første månedene - året. Jeg hadde ikke orket, når han ikke prøver etter at du har tilbudt deg hjelp en gang. Anonymkode: de7b5...74f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Jeg har for ca 1 år siden flyttet fra en leilighet som ikke så ut, det lå ikke søppel overalt men ting, og det var ekstremt urenslig på bad og kjøkken og ellers. Folk som kjenner meg hadde fått sjokk, men ingen fikk komme innom døren der siste årene. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aner ikke hvordan det endte sånn, aldri slitt psykisk eller noe. Det ble tilslutt helt uoverkommelig å starte rydde og vaske der. Men til slutt fikk jeg et spark i ræva og bestemte meg for å flytte, det tok evigheter å få ryddet ut og vasket alt. Der jeg bor nå er det helt strøkent, jeg har bestemt meg for å aldri mer havne i samme greia, nå har jeg det alltid sånn at jeg kan ta imot besøk når som helst. Største angsten der jeg bodde før var at noen plutselig skulle stå på døra. Så jo det ER mulig å forandre seg, men jeg er litt skeptisk til det siden han faktisk slipper deg inn der, da virker han ikke særlig flau over hvordan han har det. Anonymkode: 9ea7a...394 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Det ligger alltid psykisk sykdom bak rot, ts. Sett han ned og si at han bor som en gris. Spør hvorfor han har valgt å leve slik. Forlang et svar. Gir han en ordentlig og velreflektert forklaring av hvordan han hjemmenfra har tatt med seg tendelser til hoarding så kan dere, gitt at du liker han, lage regler for samliv som kan fungere. Reglene må innebære at han går i terapi livet ut, og at du skal godkjenne allt ting som kommer inn i huset, og kaste alle ting uten hans godkjenning. Å bli sammen med en som roter er som å bli sammen med en som ikke mestrer økonomi - du må ta det fulle ansvaret og han må signere på at han er umyndiggjort. For så lenge dere er et par, og livet ut også i separate hjem, får dere felles barn. Anonymkode: 583be...e45
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Hvor gammel er han? Hvor lenge har han bodd for seg selv? Jeg ville løpt fra han pga dette. Men jeg ville IKKE flyttet sammen med han. Han må forstå at han må skjerpe seg før forholdet deres kan utvikle seg videre. Det sagt, hvis dere er i 30 årene og du ønsker å finne en å få barn med ville jeg nok sett meg om etter en annen. Da har du for kort tid til å se at han faktisk kan endre seg. Anonymkode: dbf26...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det ligger alltid psykisk sykdom bak rot, ts. Sett han ned og si at han bor som en gris. Spør hvorfor han har valgt å leve slik. Forlang et svar. Gir han en ordentlig og velreflektert forklaring av hvordan han hjemmenfra har tatt med seg tendelser til hoarding så kan dere, gitt at du liker han, lage regler for samliv som kan fungere. Reglene må innebære at han går i terapi livet ut, og at du skal godkjenne allt ting som kommer inn i huset, og kaste alle ting uten hans godkjenning. Å bli sammen med en som roter er som å bli sammen med en som ikke mestrer økonomi - du må ta det fulle ansvaret og han må signere på at han er umyndiggjort. For så lenge dere er et par, og livet ut også i separate hjem, får dere felles barn. Anonymkode: 583be...e45 Nei, det gjør det aldeles ikke! Som singel uten barn kunne jeg av og til ha det ekstremt rotete. Det var jo bare meg der, og jeg prioriterte jobb, turer, trening, ut og finne på ting med venner ALLTID foran husarbeid! Tok skippertak innimellom, og fiksa før jeg fikk gjester (stappet ting inn i skap og skuffer om jeg fikk dårlig tid). Men hadde noen kommet innom når jeg ikke hadde hatt en nylig ryddesjau hadde de nok fått sjokk Nå har jeg familie og vi har det stort sett rent og ryddig nok. Jeg er ikke lenger på farten fra morgen til kveld, lever mer hjemmeliv, og dermed er husarbeidet høyere på prioriteringslista - selv om jeg fortsatt ikke ELSKER alt ved det. Anonymkode: 05af6...59a 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Som i lange perioder som singel mann så kjenner jeg meg godt igjen at det kan bli rotete og av og til over grensen til ufint. Og har kompiser som er like, og atter andre som sier de ville vært det om de ikke hadde en dame/kone å rydde for. Det jeg ikke kan fatte og begripe er at man ikke rydder opp når man skal ha besøk - og i alle fall når det er snakk om besøk av noen man kanskje ser for seg et forhold til. Det er helt uforståelig og den manglende evnen til å justere seg inn der er mer urovekkende enn at det er rotete i seg selv. Om det bør være noen dealbreaker eller ikke vet jeg ikke, men synes det er rart. Anonymkode: ee7fb...95d 4
Fjellmannover190 Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 Har også perioder der det kan sjå litt jævligt ut, men får eg besøk så er det shina!
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Fjellmannover190 skrev (7 minutter siden): Har også perioder der det kan sjå litt jævligt ut, men får eg besøk så er det shina! Dette er nok ikke noe man kan shine over på en dag desverre. Ts. Anonymkode: 6c98a...32a
Fjellmannover190 Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette er nok ikke noe man kan shine over på en dag desverre. Ts. Anonymkode: 6c98a...32a Det høyrest ut som eit litt større problem her, så han er jo åpenbart flau. Om du er veldig interessert, så ville eg krevd ei endring, då det ikkje er noko å bygge eit samliv på. Det kan hende han treng det?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 En jeg kjenner hadde det helt ekstremt rotete og skittent som singel (mann). Måtte fylle søppelsekker med søppel hver gang jeg hjalp han med å rydde. Han fikk seg etterhvert en kone. I huset deres er det nokså strøkent. Gjett hvem som gjør absolutt alt i det huset! Kona! Altså han kan fremdeles ikke lage eggerøre engang. Virker som om de har det bra, jeg hadde blitt gal av å være hushjelp, kone, kokk og sjåfør. Mareritt. Dette blir fremtiden din hvis du ikke finner ut av hva som ligger til grunn. Anonymkode: 813ac...e46 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 Jeg reagerer ikke på at han kan ha det rotete , men at han ikke evner selv å forså det en gang. Anonymkode: df3d2...287
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 For all del ,ikke rydd for han! Slike er nasty..sikkert vant med at mora har rydda for ham i 20 år... Dessuten,en mann som ikke rydder og vasker til en jente kommer,prøver heller ikke å imponere- så han er nok ikke særlig interessert! Anonymkode: 482b9...22c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå