Gå til innhold

Kildesortering av plast


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

I mitt nærområde starter man snart med kildesortering av plast. Vi skal få plastsekker til å putte emballasje og diverse plast i, og denne plasten skal vaskes og tørkes først. Den berømte plastsekken skal settes ut ved siden av søplekassa og hentes 1 gang per måned. Siden det "selvfølgelig" blir så mye mindre restavfall, blir ikke restavfallet hentet mer enn hver 14.dag.

Flere ting jeg er skeptisk til:

1. Vaske og tørke plast som det f.eks har vært shampo, potetgull og klissete ting i? Høres ut som litt av en jobb, tviler på at alle gidder å gjøre det egentlig. Fungerer det?

2. Restavfallet blir bare hentet hver 14.dag, dvs også matavfallet. Ser for meg stank, oppblomstring av både det ene og det andre ,jmf larver, rotter og annet isj. Tror dunken kommer til å bli full likevel jeg på de to ukene.

3. Plastsekker kommer til å slenge rundt dunkene til folk. Om vinteren vil den sannsynligvis snø ned, hvis jeg er litt tidlig ute med å sette den ut, kvelden før for eksempel. (Ser også for meg at snøkjøreren freser sekken i stykker og sprer små plastbiter utover hele hagen, men det var et sidespor)

4. Ikke all plast skulle sorteres, blir et helsikes styr hver gang jeg skal kaste noe for å finne ut hva jeg skal kaste hvor.

Dere som kanskje har fått denne ordningen innført, hvordan fungerer det?

Jeg regner med at det ikke merkes på renovasjonsregninga at vi må gjøre mer jobb, og i tillegg få hentet søppelet sjeldnere heller?

En annen ting som irriterer meg er at vi ikke bare kan få pose med egen farge, og kaste den oppi restavfallet som vanlig, samt at tømmingsfrekvensen blir den samme. Samlet volum av avfall vil jo bli det samme selvom det sorteres? Har dere det sånn?

Ikke misforstå meg, miljøet er viktig og jeg kildesorterer allerede matavfall, papir, glass osv, men jeg synes bare at de som bestemmer hvordan det skal være gjør det vanskelig for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest wellpapp

Uff ja, vi har det sånn..

Vet ikke hvordan det fungerer under vinteren enda, men det blir en veldig massa ekstra oppvask.Alltids plast til tørk på benken..

Man ska ju dessuten sortere ut all plast fra pølseforpakkninger, agurker, pappvin, korkene på melkeflaskene osv...

Sen blir det et veldig spring, vi leier og samler plasten oppi huseiers garasje, noe som er en bit fra vårt hus.Sen skal vi bære ut posene på bestemt dato...

Heldigvis har vi vanlig søppeltømning hver uke, så det blir nok like fullt selv om man sorterer ut plasten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har omtrent samme system, og de er kjempefornøyde.

Du trenger ikke å vaske plasten gullende ren, bare skylle vekk det verste.

Angående mengde søppel, du vil bli forbauset over hvor mye som faktisk utgjør plast og papir.. Foreldrene mine har aldri problemer med at deres søppeldunk (den minste varianten) blir full.

Jeg husker at folk var veldig skeptiske til papirsortering når det kom..nå er det en selvfølge for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mengde søppel, du vil bli forbauset over hvor mye som faktisk utgjør plast og papir.. Foreldrene mine har aldri problemer med at deres søppeldunk (den minste varianten) blir full.

Jo, men hvor ofte blir dunken tømt da? Jeg synes hver 14. dag høres sjelden ut, både på grunn av mengde søppel, men særlig på grunn av matavfallet som skal ligge der å råtne i to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvor ofte blir dunken tømt da? Jeg synes hver 14. dag høres sjelden ut, både på grunn av mengde søppel, men særlig på grunn av matavfallet som skal ligge der å råtne i to uker.

Tror det er samme tømmefrekvens der. De har aldri klaget over at matavfall lukter... Men har du mulighet, så kunne du hatt din egen kompostdunk om sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes plastsorteringen er grei jeg .. har en plastpose hengende på kjøkkenet - og fyller på i sekken etterhvert. Det blir en vane å skylle utav - og det går automatikk i det - akkurat som med så skylle ut av hermetikkbokser.

Jeg ble også overrasket over hvor lite søppel det ble igjen. Riktgnok har vi fortsatt tømming hver uke - men det er på langt nær hver uke vi har sekk (må bære den ned til veien) - og selv etter to uker er den ikke stappfull (som den alltid var hver uke tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss tømmes mat hver uke, og papir/rest hver sin uke (altså hver 14. dag).

Plast tømmes en gang i måneden.

Man lar jo ikke plast-sekken stå ute i vær og vind, den står i garasjen/boden/kjelleren eller hvor som helst, og så setter man den ut når det er tømme tid. Plast-dingser skal skylles, det er ikke mye jobb. Er jo bare for å få bort det meste av kliss og rester, jeg skurer ikke dressingflaskene inni liksom... Bare skyller ut en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...