AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Nedtur igjen. Av og til føler jeg at matematikk ødelegger fremtiden min og livet mitt helt. Jeg har alltid slitt med matematikk og kom meg såvidt igjennom faget på barne og ungdomsskolen og på hengende håret på videregående (opprinnelig en strykkarakter som ble hevet til 2 etter at jeg klaget. Jeg tror egentlig bare de gjorde det for å være snille) Mangelen på evner i matematikken og mangelen på selvtillitt i faget gjorde at jeg ikke turte søke meg videre etter vgs. Jeg tok "ett friår". Friårene ble etterhvert mange. Det var mange høyskoler, bachelorgrader og mastergrader som fristet, men matematikken skremte vannet av meg og jeg lot være å søke. Etter ti år uten utdanning og med strøjobber rundt omkring, hoppet jeg i det. Jeg fant ett studie jeg trodde passet meg. Det var litt matematikk her, men ikke mye. Og enkel matematikk sa de... Jeg vet ikke hva slags matematikk det er.. R1 tror jeg. Ihvertfall. Jeg bestemmer meg for å gå all in. Jeg er eldre og motivasjonen er på topp. Jeg kjøper boka, fasiten til boka, jeg deltar i absolutt alle webinar, jeg er aktiv og stiller spørsmål for å prøve å holde på konsentrasjonen. Jeg ser opptakene igjen og igjen og igjen. Jeg googler, ser youtubevidoer, jeg har trålet igjennom HELE matteboka og skrevet notater og tips for hånd, levert hver eneste innlevering. Men jeg får det ikke til. Og det knuser meg. Jeg er helt ødelagt. Selvtillitten er på bunn. Det er så mye jeg vil gjøre med livet mitt så mange mål og drømmer jeg vil få til, men jeg greier det ikke fordi jeg ikke behersker brøk, andregrads ligninger, trigonometri, potenser, paranteser, bokstavregning og logaritmelikninger. Og det er så jævelig idiotiske ting å ikke få til. Jeg føler meg som en jævla idiot. Det er så mange dører som lukker seg fordi jeg ikke greier dette her. Alle sier "det er ett treningsfag, du må bare knekke koden" vel, det ser ikke ut til at jeg greier knekke koden. Dermed kommer jeg heller ikke til å nå dit jeg vil her i livet. Jobbe med det jeg drømmer om, ta utdannelsen jeg drømmer om, få lønningene jeg drømmer om. Hvordan i alle dager jeg skal komme meg igjennom en eksamen vet jeg ikke. Jeg kommer 100% garantert til å stryke sånn at jeg må slite med dette neste år også. Jeg ramler av med en gang man begynner å dra inn X'er og Y,er og andre bokstaver, og når du begynner å høye dem opp i det ene og det andre og slenger inn paranteser. Jeg aner ikke hva han snakker om. Utrykkene forvirrer meg og jeg skjønner ikke hvor han henter tallene fra. Det er ingen logikk i det han forklarer i mitt hode og det er flaut at jeg ikke får dette til. Jeg har en dyktig lærer, som prøver så godt han kan og forklare med teskje, men det er bare så og så mye han kan gjøre når studenten er dum som ett brød. Jeg bryr meg ikke i hvilken karakter jeg får så lenge jeg får bestått. Det eneste jeg vil er å bli ferdig med matematikken i år, så skal jeg aldri mer ha en mattetime igjen. Jeg hadde planlagt at jeg kunne bygge videre på utdanningen min etter dette, bli noe stort. men jeg ser nå at det ikke kommer til å gå pga matten. Jeg er rett og slett for dum for skolen. Jeg må bare fire ned kravene mine og akseptere at jeg kommer til å ha strøjobber for luselønn resten av livet, at jeg aldri kommer til å være gjeldefri, og aldri kommer til å ha en romslig økonomi og penger på bok til pensjon. Jeg er ikke intelligent nok for studiene jeg ønsker å gå. Det er så inderlig flaut å være så dum, men mest av alt gjør det vondt i hele kroppen. Jeg skulle så jævelig ønske at jeg var flink i matematikk. Herregud for ett liv jeg hadde kommet til å hatt da! Sky would've been the limit. Anonymkode: 9d35b...d9c
Pappi Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Enkel matematikk på høyere utdanning er enkel for de som har et brukbart grep om matten fra vgs. Hvis man ikke starter med den forutsetningen skjønner jeg godt at mye virker uforståelig. Tror det aller beste du kan gjøre er å få privat opplæring fra noen som er flinke på det. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Hvorfor valgte du en utdanning med matte? Er jo mange andre? Anonymkode: ce27b...d65 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Du er desverre ikke alene. Vet hvor forferdelig det er at dette faget skal ødelegge så innmari mye. Jeg forsøkte selv å forberede i voksen alder, ga opp. Anonymkode: 3be52...0d5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Jeg var ikke med i undervisningen fra 5-9 klasse. Hadde aldri regnet før og matte var mitt verste fag. Følte jeg var dårlig i matte og aldri kunne få det til. Tok 2py og jobbet ca 5-10 timer hver dag i ett helt år. Fikk da 6. Hvis man gjør oppgavene i boka minst 3 ganger og ikke gir opp, men prøver seg på alt skal det gå for alle. Holder nå på med R matte og synes matte har blitt gøy. Anonymkode: 551f2...969 4
AllahBallah Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Enig, har du prøvd privatlærer? Tror du må skjønne konseptet matematikk på din måte, og at det egentlig er ekstremt enkle prinsipper som ligger bak. Klarer du å forstå at, og hvorfor: 2+3=5? Og hvorfor: 5-3=2? Og hvorfor: 5-2=3? I så fall er resten bare semantikk. Hva algebra gjelder i hvert fall. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Kan det hende at du har dyskalkuli? Anonymkode: fac0a...365 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan det hende at du har dyskalkuli? Anonymkode: fac0a...365 Synd det alltid skal være diagnoser på alt. 😕 Tror det handler om viljestyrke. Man klarer alt, det umulige tar bare lengre tid Anonymkode: 551f2...969 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 Du må bare begynne på start, ts. Du må begynne med å forstå grunnleggende matematikk. Matematikk er nemlig språket til naturen - selve beskrivelsen av hvordan naturlovene henger sammen. Du trenger å forstå det viktigste først - hvorfor vi lærer matte. Hva vi bruker det til. En hel mengde mennesker går rundt og tror at de ikke bruker matte i hverdagen, men det går knapt en våken time av døgnet uten at vi alle, også du, bruker matte. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synd det alltid skal være diagnoser på alt. 😕 Tror det handler om viljestyrke. Man klarer alt, det umulige tar bare lengre tid Anonymkode: 551f2...969 Selvsagt. Jeg kjenner bankdirektører med alvorlig dysleksi, og de har rett og slett pugget ordboken, ord for ord for ord for ord. Det er et nivå av innsats som alle og enhver av oss burde forvente av seg selv. Din egen innsats bestemmer, tros alt, din egen livskvalitet. Da er intet mindre enn "gi alt" godt nok. Å "forsøke" er mye for dårlig. Ts: du sier at matte forringer livskvaliteten din. Da kan du trygt ofre noen år på å forstå matte uten at det bidrar negativt. Anonymkode: bb31f...5fc 1
Taluno Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Start med å gå 3 skritt tilbake, og trekk pusten. Finn ut hvor det stopper, altså hvilket nivå. Om du sliter selv med den enkleste brøken, så må du lære deg det helt grunnleggende i brøk, og da må du kanskje tilbake på ungdomskole-matte først. Jeg kommer aldri til å glemme følelsen når jeg satt i auditoriet på høyskolen når foreleser skulle forklare noe "så deler vi sånn som vi lærte på ungdomsskolen" og min tanke var "hæ, hvordan, hva skjer, hvorfor skriver du ting nedover, skal jeg kunne dette? Holy shit ro ned, jeg skjønner ikke!!!" Så jeg har vært der, jeg har kjent frustrasjon, jeg har sittet i dagesvis med lærer/medelev som har forklart med te-skje, og omtrent holdt blyanten for meg, og likevel ikke klart løse de helvettes oppgavene. Og plutselig en dag knekte jeg koden. Men du må som sagt lære deg det grunnleggende, du kommer til å slite med R1 matte om du allerede falt av matten på ungdomskolen... Begynn med superlette oppgaver, og jobb deg oppover. Bruk for eksempel khan academy eller andre skole-sider, og start på det nivået du mestrer. 2
B87C Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 Enig med at man er snar med å kaste diagnoser rundt, men dyskalkuli er faktisk noe, og har du det så er det ikke rart du sliter, det blir som å lese med feile briller, du ser at der e bokstaver men klarer ikke se de klart.. Anbefaler som flere her sier, engasjer en privatlærer, enkelte skoler har dette tilgjengelig for dem som trenger det.. og vil bare si at jeg har dyskalkuli og skulle ønske jeg hadde engasjert privatlærer når jeg gikk på skolen. Jeg må jobbe hardt for å forstå barneskole matematikken til barnet mitt, det er ikke særlig kult.. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Har du forsøkt hjelpebøker, slik som feks denne: https://www.ark.no/boker/Havard-Tjora-Leksehjelp-i-matematikk-9788248915379?gclid=Cj0KCQiAj9iBBhCJARIsAE9qRtA2KVuM9EhRLdrKiIhHjZdMCvo0s0yBkerg7Uko7bzodm_nmXCtn9EaAvVCEALw_wcB&gclsrc=aw.ds eller denne? https://www.ark.no/boker/Anne-Lene-Johnsen-Hvordan-fatte-matte-9788279008439?gclid=Cj0KCQiAj9iBBhCJARIsAE9qRtCZSEeAy3FzJZVNbcEBOzBLKAtkQBD4ncPI0i5oSPMWRsyGhXn-IUAaArf6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Har ikke kjennskap til slike bøker selv, men har sett det har vært anbefalt i andre tråder. Tenker at hvis du alltid har slitt med matte, så er det gjerne noe grunnleggende du har mistet/misforstått, og uten å rette opp i du ikke klare å skjønne vanskeligere matte. For å klare å henge med og forstå må du lært deg alle trinnene i matte. Så jeg ville helt klart sett meg tilbake å funnet ut hvor du ramlet av, for så å starte derfra. Anonymkode: ad78c...a10 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 Det finnes jo haugevis av utdanninger hvor det ikke trengs matte. Hvorfor må du absolutt ta en utdanning som innebærer noe du tydeligvis ikke er noe flink til? Anonymkode: 7d08e...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det finnes jo haugevis av utdanninger hvor det ikke trengs matte. Hvorfor må du absolutt ta en utdanning som innebærer noe du tydeligvis ikke er noe flink til? Anonymkode: 7d08e...cfd fordi man ønsker å arbeide innenfor ett bestemt område, kanskje? Anonymkode: b690d...48a 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor valgte du en utdanning med matte? Er jo mange andre? Anonymkode: ce27b...d65 Nei faktisk ikke. De fleste utdannelser inkluderer matte på ett eller annet nivå. Den utdannelsen jeg tar nå har ikke matte på høyt nivå. De utdannelsene som ikke inkluderer matte har jeg ikke interesse for. Jeg vil ikke utdanne meg i noe jeg ikke har interesse for. AllahBallah skrev (5 timer siden): Enig, har du prøvd privatlærer? Tror du må skjønne konseptet matematikk på din måte, og at det egentlig er ekstremt enkle prinsipper som ligger bak. Klarer du å forstå at, og hvorfor: 2+3=5? Og hvorfor: 5-3=2? Og hvorfor: 5-2=3? I så fall er resten bare semantikk. Hva algebra gjelder i hvert fall. Ja slikt forstår jeg. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan det hende at du har dyskalkuli? Anonymkode: fac0a...365 I wish. Da hadde jeg kanskje sluppet unna. Men det står ikke SÅ dårlig til. Jeg er bare ekstremt dårlig i matte. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det finnes jo haugevis av utdanninger hvor det ikke trengs matte. Hvorfor må du absolutt ta en utdanning som innebærer noe du tydeligvis ikke er noe flink til? Anonymkode: 7d08e...cfd Det er en drøss fag jeg tar. Matte er ett av dem. Og jeg er flink i de andre fagene. Det finnes ikke "en drøss" utdannelser hvor man ikke trenger matte og se få som finns er jeg ikke interessert i. Skal jeg bruke år av livet mitt på skole for å jobbe med ett fag resten av livet må jeg jo være interessert Anonymkode: 9d35b...d9c
AllahBallah Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 Klarer du å forstå når 2+X=5, må X være 3? 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 AllahBallah skrev (21 minutter siden): Klarer du å forstå når 2+X=5, må X være 3? Ja X = 3. Eller ? Anonymkode: 9d35b...d9c 2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei faktisk ikke. De fleste utdannelser inkluderer matte på ett eller annet nivå. Den utdannelsen jeg tar nå har ikke matte på høyt nivå. De utdannelsene som ikke inkluderer matte har jeg ikke interesse for. Jeg vil ikke utdanne meg i noe jeg ikke har interesse for. Ja slikt forstår jeg. I wish. Da hadde jeg kanskje sluppet unna. Men det står ikke SÅ dårlig til. Jeg er bare ekstremt dårlig i matte. Det er en drøss fag jeg tar. Matte er ett av dem. Og jeg er flink i de andre fagene. Det finnes ikke "en drøss" utdannelser hvor man ikke trenger matte og se få som finns er jeg ikke interessert i. Skal jeg bruke år av livet mitt på skole for å jobbe med ett fag resten av livet må jeg jo være interessert Anonymkode: 9d35b...d9c Omtrent alle samfunnsvitenskapelige fag (utenom økonomi), humaniora og juss krever ingen matteferdigheter. Om matematikken er på R1 nivå er det relativt høyt nivå, med unntak av realfagene og matematikk er det ingen fag som har matematikk på R1-nivå.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 Kastanjefrø skrev (2 timer siden): Omtrent alle samfunnsvitenskapelige fag (utenom økonomi), humaniora og juss krever ingen matteferdigheter. Om matematikken er på R1 nivå er det relativt høyt nivå, med unntak av realfagene og matematikk er det ingen fag som har matematikk på R1-nivå. Jeg vet ikke om det er R1 jeg har. Mulig jeg ikke har det. jeg har null interesse for juss, humanoria eller samfunnsvitenskap. Derav hvorfor jeg ikke har utdannet meg i den retningen. Anonymkode: 9d35b...d9c
Gjest Kastanjefrø Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke om det er R1 jeg har. Mulig jeg ikke har det. jeg har null interesse for juss, humanoria eller samfunnsvitenskap. Derav hvorfor jeg ikke har utdannet meg i den retningen. Anonymkode: 9d35b...d9c Jeg har ikke sagt at du interesserer deg for de, men du sa de fleste utdanninger inkluderer det på et eller annet nivå, hvor mitt svar er at for de nevnte vitenskapene er det nærmeste du kommer matte at et program gjør matten for deg. Altså er det ikke sant at de fleste studier inkluderer matte på et eller annet nivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå