Gå til innhold

Rettigheter som pasient vedr. operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en kronisk sykdom i over 10 år og som gjør at jeg er titt og ofte innom et sykehus på østlandet. I forbindelse med min sykdom venter jeg desperat på en gastrokirurgisk operasjon som kun kan utføres ved offentlig sykehus i Norge. Jeg fikk først time for operasjonen i 2018, men det ble besluttet på kontrolltimen før operasjon at jeg burde ha videre utredning før operasjonen blir gjennomført.  Utredningen var ferdig vinteren for snart 1 år siden og jeg har stått på venteliste for operasjon helt siden. Nå er jeg ganske lei av all ventingen. Hver gang jeg har ringt siden korona inntraff har jeg fått beskjed om at kreftpasienter er prioritert (noe jeg forstår) og at min sak ikke er akutt nok til å bli prioritert. Men på et eller annet tidspunkt tenker jeg at de må prioritere meg? 

Jeg har prøvd å finne svar på lovdata om mine rettigheter som pasient, men er litt vanskelig mtp at jeg tilhører en kronisk pasientgruppe - jeg er altså under kontinuerlig behandling og da blir "øyeblikkelig hjelp" litt feil å bruke. Er det noen som har noe peiling på dette? Trenger noen tips til hva jeg kan slå i bordet med neste gang jeg ringer - om det er noe i det hele tatt. 

Setter uansett stor pris på alle råd 😊

Anonymkode: 8b284...f5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo fått svar. Du blir ikke prioritert for øyeblikket da en annen gruppe med pasienter har mer akutt behov for operasjon. Du må bare vente på din tur dessverre, men håper ikke du må vente så veldig mye lenger. 

Anonymkode: 2ec33...693

Skrevet

Da de fikk henvisningen måtte de vurdere hva slags frist du skulle ha hjelp innenfor, har de sagt noe om det? 

Anonymkode: 382c9...5a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da de fikk henvisningen måtte de vurdere hva slags frist du skulle ha hjelp innenfor, har de sagt noe om det? 

Jeg ble tentativt satt opp til operasjon i fjor høst, men det manifesterte seg ikke pga prioriteringen. Etter dette har jeg ikke fått noen ny dato å forholde meg til og kun beskjed om at jeg står i kø. 

Skrevet

Sjekk om sykehuset har et pakkeforløp for din lidelse. I disse står det gjerne noe om hvilke frister som er satt for tilbud om behandling.

Når det er sagt, forløpene er ingen garanti, Ø-hjelp, katastrofer og nødvendige endringer i forbindelse med pandemien vil måtte prioriteres foran ikke-livstruende tilstander.

Likevel, jeg tror ikke hensikten er at du skal stå på venteliste i uoverskuelig fremtid, og helsepersonell har forståelse for at et inngrep som bedrer livskvaliteten din er viktig for deg, så mitt råd er å argumentere med dette neste gang du snakker med sykehuset.

Anonymkode: e1240...fd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har jo fått svar. Du blir ikke prioritert for øyeblikket da en annen gruppe med pasienter har mer akutt behov for operasjon. Du må bare vente på din tur dessverre, men håper ikke du må vente så veldig mye lenger. 

Anonymkode: 2ec33...693

Begrunnelsen er jeg forsåvidt helt enig i og har forståelse for. Problemet ligger mer der at jeg ikke har noen dato å forholde meg til og trodde kanskje jeg hadde rett på en "dato for senest mulig behandling"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Begrunnelsen er jeg forsåvidt helt enig i og har forståelse for. Problemet ligger mer der at jeg ikke har noen dato å forholde meg til og trodde kanskje jeg hadde rett på en "dato for senest mulig behandling"?

Få fastlegen din til å ta kontakt? Mulig det er lettere.

Skrevet

Her spørs det jo veldig hvilken operasjon det er snakk om, men du kan kontakte fritt behandlingsvalg (evt sjekke om du finner ventetider her https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger ) og se om det er andre sykehus enn der du står på venteliste som har kortere ventetid, og så få sendt henvisningen dit. Slik situasjonen nå er vi helsevesenet gjelder ikke lenger behandlingsgarantiene, så om det ikke er snakk om en livsviktig operasjon så kan sykehuset utsette din operasjon på bakgrunn av det. Siden trykket på helsevesenet er ulik i ulike deler av landet vil det nå også variere hvor mye som er utsatt på de forskjellige sykehusene. Der jeg jobber er ikke trykket lenger stort og har ikke vært det på en stund, så vi jobber for å ta inn etterslep og operere både kreftpasienter og de uten kreft som trenger samme operasjon. Så å forhøre seg med fritt behandlingsvalg /sjekk kontaktinfo og veiviser på Helsenorge for videre hjelp er mitt tips. Evt kan du får fastlegen til å kontakte sykehuset og purre på, men er du i et område med stort koronatrykk og etterslep er det ikke sikkert det hjelper. All forståelse for at du er lei, lykke til :)

Anonymkode: 559f9...805

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt en kronisk sykdom i over 10 år og som gjør at jeg er titt og ofte innom et sykehus på østlandet. I forbindelse med min sykdom venter jeg desperat på en gastrokirurgisk operasjon som kun kan utføres ved offentlig sykehus i Norge. Jeg fikk først time for operasjonen i 2018, men det ble besluttet på kontrolltimen før operasjon at jeg burde ha videre utredning før operasjonen blir gjennomført.  Utredningen var ferdig vinteren for snart 1 år siden og jeg har stått på venteliste for operasjon helt siden. Nå er jeg ganske lei av all ventingen. Hver gang jeg har ringt siden korona inntraff har jeg fått beskjed om at kreftpasienter er prioritert (noe jeg forstår) og at min sak ikke er akutt nok til å bli prioritert. Men på et eller annet tidspunkt tenker jeg at de må prioritere meg? 

Jeg har prøvd å finne svar på lovdata om mine rettigheter som pasient, men er litt vanskelig mtp at jeg tilhører en kronisk pasientgruppe - jeg er altså under kontinuerlig behandling og da blir "øyeblikkelig hjelp" litt feil å bruke. Er det noen som har noe peiling på dette? Trenger noen tips til hva jeg kan slå i bordet med neste gang jeg ringer - om det er noe i det hele tatt. 

Setter uansett stor pris på alle råd 😊

Benytt deg av fritt sykehusvalg. 

Anonymkode: 2d39f...010

Skrevet

Fastleger kan som regel sjekke ståa litt mer konkret. Det kan samtidig være lurt å ringe sykehuset for å spørre om hvor lang tid det stipulereres. Jeg gjorde dette med en absolutt ikke viktig operasjon (sterilisering med komplikasjoner). Jeg ringte og plutselig uken etter så ble jeg kalt inn.

Så mitt råd er å snakke med inntakskontoret. 

Lykke til :)

Anonymkode: caf9e...f89

Skrevet

Er det SiV? Akkurat samme frasen brukte de mot meg, lenge før korona, og det skadet meg og livet mitt i det lange løp på et vis ingen av de hadde akseptert selv, og ingen i tråden her hadde akseptert, og jeg må betale for det for resten av mitt liv. Jeg utviklet også kreft mens jeg ventet. Du kan flytte operasjonen din til et mer effektivt sykehus.  Du har rett til å flytte operasjonen din til annet sykehus. Klikk link over og kontakt veileder.

Anonymkode: e0326...ae2

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart😊 Har snakket med operasjonsplanlegger og det rikker ingen vei. Fikk vite at operasjonen normalt skulle vært gjennomført ila 16 uker fra henvisning. Snart 50 uker har gått siden henvisning og var heller ikke den eneste som ventet. Er selvfølgelig mye pga korona, men overrasket over at de ikke trapper opp operasjonshastigheten på ikke-akutte operasjoner etter snart ett år med korona. 

Hva gjelder fritt sykehusvalg er det noe som jeg er i gang med å undersøke så får vi se hvor det bærer. Tror nok jeg må ta kontakt med pasientombudet som en over her skriver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk til alle som har svart😊 Har snakket med operasjonsplanlegger og det rikker ingen vei. Fikk vite at operasjonen normalt skulle vært gjennomført ila 16 uker fra henvisning. Snart 50 uker har gått siden henvisning og var heller ikke den eneste som ventet. Er selvfølgelig mye pga korona, men overrasket over at de ikke trapper opp operasjonshastigheten på ikke-akutte operasjoner etter snart ett år med korona. 

Hva gjelder fritt sykehusvalg er det noe som jeg er i gang med å undersøke så får vi se hvor det bærer. Tror nok jeg må ta kontakt med pasientombudet som en over her skriver. 

Jeg jobber på sykehus og her har vi hatt full drift siden i fjor sommer. 

Anonymkode: 2d39f...010

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...