Gå til innhold

Flytte kjøkken? Hvor begynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ettromsleilighet i Oslo. Her er det mulighet til å flytte kjøkkenet til stue for bedre planløsning, og gjøre om til toroms. Ny plassering av kjøkken vil da være vegg i vegg med badet. 

Hvor begynner jeg for å få gjort dette? Hvordan gjøre det rimeligst mulig? 

Anonymkode: 1292e...394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel søke om det om du bor i et borettslag?

Anonymkode: 34921...4ca

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville begynt med kjølekapet.

Anonymkode: c3423...546

Skrevet (endret)

Høres bedre ut å ha to oppholdsrom enn et kjøkken som blir bare en vegg i stua.

Endret av O.G.
Skrevet

Er stuen stor nok til at den kan romme både et kjøkken og samtidig også være en stue ? Det bør være plass til både et spisebord og en sofa.

Anonymkode: e12e2...47c

Skrevet (endret)

Begynn med å få en rørlegger til å vurdere hvor mye det vil koste med rørjobben

Endret av Enmanelskeråhate
Skrevet

Er mye man kan gjør selv, men få en rørlegger til å komme på en gratis befaring sånn du får oversikt over hvor mye det kan koste. 

Er ikke bare-bare når det kommer til vann. 

Du kan trekke rør selv og få en rørlegger til å koble det om du tenker på det økonomiske, men dette avtaler du med en rørlegger om. 

Du må sikkert kontakte en elektriker også for stikkkontakt til kjøleskap/mikro/ovn/vifte/platetopp/osv. Lage selv hull i veggen/taket for kjøkkenvifte.  Husk å søke tillatelse først og få en profesjonell til å se på det før man lager hull. Finnes også vifter med sånn kullfilter.

Etter det så kan du bestille en time hos en kjøkken designer (HTH for eks) og designe hvordan du vil ha det. 

Skrevet

Her var det mange svar fra folk som aldri har gjort om på planløsning, og kjøkkenløsning. 

Avklar med styre borettslag/sameie at det ikke er begrensninger. 

Man starter med å tegne kjøkken. IKEA er et godt utgangspunkt uansett hvem du bruker videre, men ville også tatt turen innom to andre forhandlere, plutselig ser de nye løsninger. 

Deretter søker du opp snekkere i nærheten, sjekker referanser, og henter inn anbud fra tre ulike. Velger alltid den jeg har best inntrykk av basert på hva jeg har lest, men bruker de andre anbudene til å presse prisen. Ville ikke brukt kjøkkenleverandørenes egne kjøkken når hele leiligheten berøres på den måten. 

Deretter avtaler du totalleveranse. Det vil si at snekkeren koordinerer elektriker, rørlegger og maler, ellers kan jeg love at det blir mye mer styr, og mye dyrere. 

Jeg mener også dette blir rimeligst. Du må uansett ha rørlegger og elektriker, og det er marginalt du sparer på å gjøre slikt selv, og det å koordinere slik selv og ikke gå gjennom snekkerens samarbeidsavtaler - det koster gjerne mer enn å la snekkeren koordinere i utgangspunktet. Snekker koster ikke så mye, i alle fall ikke i forhold til alle tabbene man lett gjør selv om man skal organisere og bygge dette fra a til å. Du kan eventuelt avtale å gjøre foringer, sparkling og maling selv, for å spare kostnader til maler. 

Anonymkode: 076b2...0f9

Skrevet

Hva slags ventilator/kjøkkenvifte har du? 

Anonymkode: 9fb55...7d6

Skrevet

Hvis det er en ettroms med krav om å bruke kullfilter uten tilkobling til vegg, så er det en bekymring mindre.

Men må si meg enig med @O.G slik det er nå har du 2 rom å boltre deg på- Tar du kjøkkenet inn i stua og gjør gammelt kjøkken om til soverom så vil leiligheten faktisk føles mindre. Du kommer ikke til å sitte på soverommet noe særlig.

Er det mulig ville jeg heller laget sovenisje i stua, oppdatert kjøkkenet og samtidig gjort det minimalistisk med plass til bord og klappstoler/krakker. Mange lager altfor stort kjøkken med masse overskap og benkeskap enda de ikke har bruk for mer enn 2-3 meter benkelengde med vask og kokeplater. Kjøper man et kjøleskap med egen frysedel som går under kjøkkenbenken får man ekstra benkeplass. Feks 2 stk 40 cm underskap med 1 skuff, utdragbare skuffer bakom skapdøra eller bare skuffer for matvarer, småting og kjeler, fat, kopper, skåler og bestikk. ! stk 60 cm underskap under vask med plass til 3 stk bøtter med lokk fra ikea for søppel, plastavfall, 1 boks kan brukes til katte/hundemat om du har et dyr. 60 cm for komfyr eller bare koketopp. Hvis du har kun koketopp kan plassen under benyttes til oppbevaring av kattesand, dopapir, vaskemidler, småverktøy etc. Og 1 stk kjøleskap med egen dør til frysedel. Jeg har en slik, og den har mer enn nok plass for fersk og frosne matvarer for 1 person. Enkle hyller og kjøkkenvifte, evt smale overskap du lett kommer til for å gjøre rent oppå.

Hadde jeg skulle kjøpt en leilighet i dag ville jeg kjøpt en med adskilt kjøkken og vindu med utsikt.

Anonymkode: 4cc95...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...