Gå til innhold

Konsekvenser av å slutte på master?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kloke folk❤️ 

Kjenner jeg trenger å rådføre meg litt. Jeg går nå på et 2,5 årlig masterløp og har foreløpig gått i snart 1 år. Dette er en mastergrad i ledelse, som er deltid slik at det er mulig å jobbe vedsiden av. Jeg er i 100% jobb. 

Under hele perioden har jeg slitt ekstremt med motivasjonen. Studiet er mye mer krevende enn jeg først så for meg. Vi har totalt 5 tentamener (oppgaver på rundt 15 sider) og 6 eksamener (oppgaver på omtrent 20 sider), samt masteroppgave på 90 sider. Har foreløpig fullført 3 tentamener og 1 eksamen med A i karakter på siste. 

Har i dag egentlig landet på å slutte på studiet, men er sånn i tvil også. Er livredd for å angre. Men dette har krevd veldig mye av meg, er kanskje psykisk dårligere anlagt enn de fleste!? Kjenner jeg blir kvalm av tanken på å skrive oppgave, emnene er fullstendig uinteressante syns jeg. Har flere ganger brutt ut i gråt under oppgaveskriving fordi jeg er så sjukt lei. Har konstant dårlig samvittighet for å ikke jobbe med oppgaver.. Det største problemet er at jeg alltid må gå "all inn" og sliter meg fullstendig ut på hver innlevering. Klarer ikke å tenke at jeg bare skal "stå" på oppgavene. Da min mor så tilstanden min i dag oppfordret hun meg til å slutte. Skjønner ikke hvorfor jeg på død og liv må ofre så mye og gå inn med hud, hår og helse i alt jeg gjør. Jeg ser derfor med skrekk og gru på masteren som skal være 90 sider 🤮 Flere som har det sånn? 

Med det utgangspunktet jeg har formulert. Er det vits i å fullføre? Er dette bare en fase? 

Dersom man søker andre jobber, må man forklare seg rundt hvorfor man slutter i evt intervju? Eller vises ikke dette? 

Føler på det som et nederlag å slutte, både overfor venner og kollegaer. Men slik det føles nå, ser jeg ikke noe annen løsning. 

For å søke andre litt bedre stillinger i mitt yrke kreves som regel videreutdanning. Jobber innen sykepleie. 

Finnes det "lettere" utdanninger/kurs en kan ta for å skaffe seg litt lederutdannelse? 

Beklager dette kronglete innlegget, det er skrevet i litt desperasjon😥

Anonymkode: 2f224...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til sykepleiefeltet, men har du lyst til å jobbe med de arbeidsoppgavene masteren skal forberede deg til? Hvis nei, slutt. Det høres ut som om det er innholdet som demotiverer, vel så mye som selve masterarbeidet. Kanskje vil det gå bedre på en annen videreutdanning innenfor et område du synes er mer spennende, slik at du sitter igjen med større utbytte av arbeidet.

Anonymkode: 74f93...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til sykepleiefeltet, men har du lyst til å jobbe med de arbeidsoppgavene masteren skal forberede deg til? Hvis nei, slutt. Det høres ut som om det er innholdet som demotiverer, vel så mye som selve masterarbeidet. Kanskje vil det gå bedre på en annen videreutdanning innenfor et område du synes er mer spennende, slik at du sitter igjen med større utbytte av arbeidet.

Anonymkode: 74f93...738

 

Endret av Lilletrillen
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrillen skrev (3 minutter siden):

 

Tusen takk for svar! 

Masteren dreier seg om ledelse i offentlig sektor. Føler foreløpig jeg ikke sitter igjen med veldig mye fra undervisning. Grunnen til A på eksamen var ekstremt mye jobbing og lesing kun på temaet jeg skrev om. De andre sidene av faget kan jeg null om.. Føler dermed at jeg har en innstilling om å fullføre uten å behøve å lære så mye hvis det gir mening. Det hadde gitt meg en grad, men lite utbytte utover det. Det er dårlig utgangspunkt for en ledrrjobb🙈

Vil i utgangspunktet ikke ha en høy lederstilling, men å være leder for "mitt team".. Utlysningsteksten på slike stillinger krever ledrrutdannelse. Har ikke undersøkt det så nøye, men det må da være noe å søke på av utdanning som er mindre tidkrevende en master? 

Anonymkode: 2f224...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på du ønsker en avd.leder stilling? Det er krevende, og du kan aldri gå hjem og ha «fri». Det er alltid noe nytt. Uansett, her på vestlandet er det ikke et krav om master - bare «ønskelig/fordelaktig med lederutdanning». De fleste har kurs fra BI/HK. 

Anonymkode: d3c81...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du sikker på du ønsker en avd.leder stilling? Det er krevende, og du kan aldri gå hjem og ha «fri». Det er alltid noe nytt. Uansett, her på vestlandet er det ikke et krav om master - bare «ønskelig/fordelaktig med lederutdanning». De fleste har kurs fra BI/HK. 

Anonymkode: d3c81...c02

Uff, jeg vet egentlig ikke hva jeg vil😥 føler det preges av mye forventninger av hva man "bør ville". Kjenner ikke noe lyst akkurat nå, men tenker kanskje at det hadde vært interresant frem i tid. Tusen takk for svar, settr stor pris på alle svar! 

Anonymkode: 2f224...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du burde slutte selv om det frister. Ta heller og senk kravene dine og ikke slit deg ut mellom mer eksamen. Skriv litt og litt, gjør det overkommelig. Ta det oppgave for oppgave istedefor å tenke "master 90 sider omg panikk", det er ikke vits. Når du først er i det så går det mye lettere enn man skulle tro.. Kan hende du angrer hvis du slutter og det gidder du ikke vell? Vi trenger også masse kompetente ledere nå, så fullfør det du har begynt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, er det et alternativ å ta det over litt lenger tid? Altså saktere studieprogresjon enn nå, så kanskje det føles mer overkommelig?

Anonymkode: 44738...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler til syvende og sist om dine ambisjoner og fremtidige yrkesplaner. Spesielt i det offentlige har utdanning mye å si, så at denne mastergraden kan bli verdifull er det ingen tvil om. Samtidig er det jo synd om du driver deg selv fra vettet i prosessen.

Som Heisann1234 skriver, er kanskje løsningen å fire litt på kravene til deg selv. Gode karakterer er selvsagt bedre enn dårlige, men bare å ha graden gjør at du stiller langt frem i køen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyskraper skrev (5 timer siden):

Dette handler til syvende og sist om dine ambisjoner og fremtidige yrkesplaner. Spesielt i det offentlige har utdanning mye å si, så at denne mastergraden kan bli verdifull er det ingen tvil om. Samtidig er det jo synd om du driver deg selv fra vettet i prosessen.

Som Heisann1234 skriver, er kanskje løsningen å fire litt på kravene til deg selv. Gode karakterer er selvsagt bedre enn dårlige, men bare å ha graden gjør at du stiller langt frem i køen uansett.

Jeg jobber en del med ansettelser i det offentlige, min erfaring er at man knapt ser på karakterer. Det som teller er at studiet/graden er gjennomført. 

Anonymkode: 80f85...0fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du, er det et alternativ å ta det over litt lenger tid? Altså saktere studieprogresjon enn nå, så kanskje det føles mer overkommelig?

Anonymkode: 44738...8ee

Dette, alternativt søk permisjon fra studiet en periode. Da får du en pause og kan tenke gjennom ting i fred og ro, uten at du har brent noen broer. Tenker at dette også er noe du kan drøfte med veilederen din. Lykke til, håper du finner ut av det 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så lang tid igjen i forhold til hva du allerede har gått at jeg nok ville ha rådet til å ta en pause slik du beskriver det nå. Men det er nok lurt å søke om permisjon i stedet for å slutte i tilfelle du skulle angre. Da kan du enkelt ta opp tråden igjen. 

Anonymkode: c677c...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner ikke til sykepleiefeltet, men har du lyst til å jobbe med de arbeidsoppgavene masteren skal forberede deg til? Hvis nei, slutt. Det høres ut som om det er innholdet som demotiverer, vel så mye som selve masterarbeidet. Kanskje vil det gå bedre på en annen videreutdanning innenfor et område du synes er mer spennende, slik at du sitter igjen med større utbytte av arbeidet.

Anonymkode: 74f93...738

Sier meg enig i dette. Normalt sett ville jeg si at man bør fullføre, men hvis man overhodet ikke interesserer seg, så blir det liksom ikke noe poeng. Yrkeslivet er langt, og av egen erfaring så mener jeg man må ha en viss indre motivasjon for yrket man utdanner seg i. Det betyr ikke at man kan regne med å elske yrket over alt på jord og at hver dag skal være gøy, men det bør være et minimum av indre driv og lyst til å jobbe med det. 

Kanskje du kan vri masteren over i annen retning siden du ikke har kommet så langt? Ville snakket med veileder/studiekonsulent om dette hvis det er flere retninger man kan gjøre det i. Alternativt kan du kanskje også søke permisjon en stund, eller f. eks. halv studieprogresjon. 

Anonymkode: ce87f...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...