Gå til innhold

Infeksjon i operasjonssår

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg hadde en liten operasjon i beinet sist uke. I dag så jeg at det hadde kommet noe "gufs" på kompresset. Har generelt følt litt varme rundt operasjonssåre og ubehag (prikking, svie). Ingen feber så langt.  Så har tilfeldighetene det slik at jeg har noe ganske heftig antibiotika fra en tid tilbake siden som jeg bare vurderer å fylle på med litt. Har ikke navnet på boksen nå men fikk dette når jeg gjennomgikk to operasjoner på 2 dager for å hindre infeksjon i såret. 

Det er jo vinterferie så får jo ikke time hos fastlegen med det første uansett :(

Anonymkode: 91939...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det infeksjon så får du en time ganske fort, og man trenger ikke fastlegen. 

Det du gjør er å kontakte legekontoret og takke ja til hvilken som helst lege som kan se på såret og gi deg en passende behandling. 

Ikke lek lege hjemme. Infeksjon er alvorlig. 

• Liker 3
Skrevet

Ring heller å rådfør deg med legevakta. Der kan du prate med noen som kan dette :) 

Det er absolutt ikke lurt å bare ta antibiotika for å ta, da bør du heller få en kur av legevakt som du skal fullføre evt ringe å spørre legevakt om du kan ta de du har. 

Anonymkode: 22cff...e10

• Liker 1
Skrevet

Legevakt og blodprøver er det du burde gjøre asap.

Anonymkode: 64138...7d8

Skrevet

Jeg vil absolutt ikke anbefale å ta antibiotika du har liggende fra tidligere. Kontakt heller legevakta og rådfør deg med dem. Evt. kan du kontakte sykehuset du ble operert ved. Flere sykehus tar i mot pasienter i tiden etter operasjon dersom det er mistanke om infeksjon - dette gjelder spesielt ortopedi og generell kirurgi, så det spørs jo litt hva/hvor du har operert. Men verdt et forsøk 😊

Skrevet

Takk, da legger jeg fra meg den tanken og ringer legekontoret i morgen for å sjekke. 

• Liker 2
Skrevet
NurseRatched skrev (1 minutt siden):

Jeg vil absolutt ikke anbefale å ta antibiotika du har liggende fra tidligere. Kontakt heller legevakta og rådfør deg med dem. Evt. kan du kontakte sykehuset du ble operert ved. Flere sykehus tar i mot pasienter i tiden etter operasjon dersom det er mistanke om infeksjon - dette gjelder spesielt ortopedi og generell kirurgi, så det spørs jo litt hva/hvor du har operert. Men verdt et forsøk 😊

Det står ganske klart på et papir fra sykehuset at jeg ikke skal ringe dem etter over 24t 😅 Det er bare så tiltak men helsa kommer først. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står ganske klart på et papir fra sykehuset at jeg ikke skal ringe dem etter over 24t 😅 Det er bare så tiltak men helsa kommer først. 

Hva slags papirer er det? Har tidligere operert og ble da oppfordret å ringe om det skulle oppstå komplikasjoner. Spesielt de første timene! 

Drit i papiret og ring legevakt nå!

Skrevet

Jeg har også hatt infeksjon i ett operasjonsår. Jeg fikk legevakt til å se på det og rense det. Så smørte jeg på bakteriedrepende salve en stund og holdt det rent. Det går nok fint.  Men får du feber bør du komme deg raskt til legevakt. 

Anonymkode: a488f...bf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...