AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #21 Skrevet 24. februar 2021 Du vil ha ansvar alene, men skriver også at far kan få se barnet så mye han vil? Hvis far da fungerer godt som forelder, hvorfor prøve å ta fra ham ansvaret? Og om far har mye samvær går bidraget ned, uavhengig av foreldreansvar. Får han ikke se barnet så mye han vil likevel da? Eller får han se barnet sitt så mye han vil bare hvis samværet formelt er med deg, så du får pengene? Jeg er mor selv, og synes dette virker shady. Anonymkode: abb53...03f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #22 Skrevet 24. februar 2021 Foreldreansvar har ingenting med bidraget å gjøre. Anonymkode: a2a45...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #23 Skrevet 24. februar 2021 Sitat Foreldreansvar er ansvar knyttet til rollen som biologiske foreldre eller adoptivforeldre har knyttet til barn i sin omsorg eller plikter og rettigheter i forhold til å utøve beslutning på vegne av sine barn. Barneloven § 30 og §§ 31–33 Foreldreansvar - Skatteetaten Foreldreansvar - regjeringen.no Sitat Hvis foreldre som har felles foreldreansvar flytter fra hverandre, fortsetter de å ha felles foreldreansvar hvis de ikke avtaler noe annet. Foreldrene kan skrive sin egen avtale, eller de kan bruke dette skjemaet Sitat I noen saker ser vi at en av foreldrene krever foreldreansvar alene. Dette kan skyldes at den andre forelderen for eksempel er fraværende, eller at foreldrekonflikten gjør det vanskelig for foreldrene å samarbeide om avgjørelser knyttet til barnet. I slike tilfeller kan foreldrene avtale at bare den ene skal ha foreldreansvaret alene. Den andre forelderen vil da si fra seg foreldreansvar. Hvis den andre forelderen ikke ønsker å si fra seg foreldreansvaret, må spørsmålet bringes inn for retten. Retten må da ta stilling til om foreldrene skal fortsette å ha felles foreldreansvar eller om den ene skal fratas foreldreansvar. Rettens avgjørelse skal rette seg etter det som er barnets beste i den konkrete saken. Foreldreansvar: Hva er dine rettigheter og plikter? – Codex Advokat (familierettsadvokater.no) Anonymkode: a028c...256
Edie Skrevet 26. februar 2021 #24 Skrevet 26. februar 2021 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #25 Skrevet 26. februar 2021 Jeg har foreldreansvar alene, av praktiske årsaker. Far er fraværende stort sett hele tiden, og bor langt unna. Nå er barna såpass store at det er en god del praktiske ting som skal organiseres som krever signatur fra begge foreldre dersom begge har foreldreansvar. Det er ganske kronglete å sende skjema tur/retur for hver gang ting skal ordnes, så far godtok at jeg fikk ansvaret alene. Vet ikke om han helt visste hva han skrev under på, men har ingen plan om å misbruke den tiliten han viser meg. Som andre over meg skriver: Endringen i foreldreansvar påvirker ingenting i forhold til bidrag eller samvær. Anonymkode: f6e52...5bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå