AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Jeg har fått påvist D-vitamin-mangel og selvom jeg tar tilskudd, går ikke verdiene særlig opp. Fikk tips av en venn om å ta solarium, men går dette an når man sliter med soleksem? Prøvde å lese litt, jeg må ha spf 50 og store doser betakaroten for ikke å bli solbrent eller få utbrudd av eksem på sommeren, men av det jeg klarer å google meg til står det ikke noe om dette på sidene til de solstudioene som er her i byen. Ingen kundespørsmål om soleksem, og ingen av kremene de tilbydde hadde solfaktor, iallefall ikke som jeg klarte å lese meg til.. Noen andre med soleksem som har prøvd solarium? Hvordan har det gått? Hva tenker dere om solfaktor? Andre tips til en nybegynner som aldri har vært på solstudio om jeg skulle ta sjansen? Anonymkode: f4dac...db2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Jeg får soleksem i syden typisk etter mange dager med intens soling selv om jeg bruker spf 20-30. Har aldri fått i solarium. Tror heller du bør satse på å ta et d-vit tilskudd i form av piller istedet for solarium. Anonymkode: 723f3...90b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Er du sikker på at det ikke er solkremen som gir deg soleksem? Mange reagerer med soleksem pga kremer med parfyme og andre stoffer som irriterer huden i solen. I solarium skal man ikke bruke solkrem heller. Men du kan jo prøve 10min, og se om du får noen reaksjon. Anonymkode: 59977...25d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 D-vitamin dannes ikke i solarium. Så den idèen kan du legge bort. Samtidig som du ikke får hudkreft av solarium, og sparer penger. Går ikke verdiene opp kan du få annen type tilskudd på resept av legen. Anonymkode: bb9c5...189
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Vist du blir solbrent fort, ville jeg unngått solarium. Anonymkode: 68ce0...91a
AE56 Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Du får D-vitamin i både sol og solarium siden begge gir UVB-stråler. Du trenger kun 10 minutter i solariium 1-2 ganger i uka for å få nok - og da blir du ikke solbrent. Start med 6 minutter for å se om du får soleksem. Bruk ikke Se informasjon fra forsker på dette: https://www.nrk.no/livsstil/_-flere-bor-ta-solarium-1.12499340 Man får kjapt D-vitamin med kort tid i sol/solarium, men man må sole seg lengre hvis man vil bli brun, og enda lenger hvis man "vil" bli brent :)
AE56 Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Just now, AE56 said: Du får D-vitamin i både sol og solarium siden begge gir UVB-stråler. Du trenger kun 10 minutter i solariium 1-2 ganger i uka for å få nok - og da blir du ikke solbrent. Start med 6 minutter for å se om du får soleksem. Bruk ikke solfaktor - da stenger du for de strålene som gir D-vitamin. Bruk heller kort soletid. Se informasjon fra forsker på dette: https://www.nrk.no/livsstil/_-flere-bor-ta-solarium-1.12499340 Man får kjapt D-vitamin med kort tid i sol/solarium, men man må sole seg lengre hvis man vil bli brun, og enda lenger hvis man "vil" bli brent :)
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tror heller du bør satse på å ta et d-vit tilskudd i form av piller istedet for solarium. Anonymkode: 723f3...90b Jeg tar tilskudd, men dessverre går ikke nivåene noe særlig opp. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er du sikker på at det ikke er solkremen som gir deg soleksem? Mange reagerer med soleksem pga kremer med parfyme og andre stoffer som irriterer huden i solen. I solarium skal man ikke bruke solkrem heller. Men du kan jo prøve 10min, og se om du får noen reaksjon. Anonymkode: 59977...25d Tja, jeg får iallefall soleksem om jeg IKKE bruker solkrem.. Da skal det max 10 min i vårsol til før utbruddet er der.. Med solkrem i kombinasjon med betakaroten kan jeg være en stund i sola uten å få eksem... AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vist du blir solbrent fort, ville jeg unngått solarium. Anonymkode: 68ce0...91a Blir solbrent veldig fort, ja.. Jeg er veldig usikker, men samtidig tenker jeg at det skader ikke å prøve, er jo bare å la være å gå igjen om jeg får utbrudd... Kreft får jeg vel ikke av å prøve solarium kanskje 20 minutter i løpet av ett liv Men om det ikke er solfaktor i kremene som anbefales til solarium, eller jeg ikke kan bruke vanlig solfaktor så heller jeg mer mot å droppe det... Har veldig lys hud. TS Anonymkode: f4dac...db2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå