Gå til innhold

Er dette hel eller halv automat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på biler på Finn og funnet en jeg er interessert i. Men usikker på om det er halv eller hel automat. Blitt frarådet halv automat

0E7B23D3-7699-4298-9B39-1DFB22227FAA.jpeg

Anonymkode: def31...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri sett "halvautomat" i Norge. Men alle automater KAN du gire med selv også. Står vel i annonsen om det er automat eller manuell?

Anonymkode: 1e4bc...85a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Aldri sett "halvautomat" i Norge. Men alle automater KAN du gire med selv også. Står vel i annonsen om det er automat eller manuell?

Det er veldig mange halv automater i Norge 🙈 Men jeg sliter med å se forskjellen på halvautomat og en automat man KAN gire med 🙄 alle halvautomat blir katogorisert som automat på Finn, de skriver sjelden at det er halvautomat :( 

ts

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er veldig mange halv automater i Norge 🙈 Men jeg sliter med å se forskjellen på halvautomat og en automat man KAN gire med 🙄 alle halvautomat blir katogorisert som automat på Finn, de skriver sjelden at det er halvautomat :( 

ts

Så ta kontakt med selger og spør da...... Tafatt er du?

• Liker 2
Skrevet

Hva er egentlig halvautomat? Manuell giring med automatkløtsj? Kan noen gi eksempel på en bil med halvautomat?

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som fullautomat. Halvautomat har som regel en liten knapp på siden av spaken og tallene 1 2 3 for manuelle gir. Om ikke jeg husker helt feil har vel muligens Golf (2000) halvautomat. 

Skrevet
Pappi skrev (22 timer siden):

Hva er egentlig halvautomat? Manuell giring med automatkløtsj? Kan noen gi eksempel på en bil med halvautomat?

Halvautomat er en bil som ble produsert og laget som manuell, men i senere tid er bygget om til en automat. Det som er dumt, er at bilen tvinges til å gire uten å klutche, og de ryker dermed mye oftere og er mer slitasje 😕 

dillyduzit skrev (22 timer siden):

Ser ut som fullautomat. Halvautomat har som regel en liten knapp på siden av spaken og tallene 1 2 3 for manuelle gir. Om ikke jeg husker helt feil har vel muligens Golf (2000) halvautomat. 

Jeg kjøpte bilen jeg 🙈 var halvautomat da... men jeg likte bilen så godt så jeg kjøpte den uansett 😅 Hadde det vært en bil til over 100 000 hadde jeg aldri kjøpt en som er bygget om, men denne kostet bare 60 000... så jaja 🤷🏼‍♀️😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Halvautomat er en bil som ble produsert og laget som manuell, men i senere tid er bygget om til en automat. Det som er dumt, er at bilen tvinges til å gire uten å klutche, og de ryker dermed mye oftere og er mer slitasje 😕 

Jeg kjøpte bilen jeg 🙈 var halvautomat da... men jeg likte bilen så godt så jeg kjøpte den uansett 😅 Hadde det vært en bil til over 100 000 hadde jeg aldri kjøpt en som er bygget om, men denne kostet bare 60 000... så jaja 🤷🏼‍♀️😅

Så lenge du er fornøyd så er det dét viktigste! Kos deg med ny (brukt)bil :) 

Skrevet
dillyduzit skrev (På 25.2.2021 den 19.00):

Så lenge du er fornøyd så er det dét viktigste! Kos deg med ny (brukt)bil :) 

Takk 😄😄

Skrevet

Min bil er det! Har ikke klutsj om noen tror det.. Må noen ganger hjelpe den å gire, for den girer feil.. 

Anonymkode: be506...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min bil er det! Har ikke klutsj om noen tror det.. Må noen ganger hjelpe den å gire, for den girer feil.. 

Hvis den girer av seg selv når den vil, så er det ikke en halvautomat. 

Halvautomat=Du må ALLTID gire selv med spaken men slipper å bruke clutch. Siste bilen jeg kan huske med halvautomat var Honda Civic fra ca. 1980 med to (!) gir. 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 2/23/2021 at 8:08 PM, AnonymBruker said:

ts

Det er da ikke mange halvautomater i Norge, de som er det er jo veteranbiler i dag, er ikke mange nyere enn 90 modeller

Anonymkode: c0525...789

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 14.13):

Ojda 😅 har heldigvis ikke opplevd det med min enda 🙈 men jeg kjører lite da, putrer for det meste bare i 40-50 km i timen i området 😂

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (På 27.2.2021 den 16.16):

Hvis den girer av seg selv når den vil, så er det ikke en halvautomat. 

Halvautomat=Du må ALLTID gire selv med spaken men slipper å bruke clutch. Siste bilen jeg kan huske med halvautomat var Honda Civic fra ca. 1980 med to (!) gir. 

Min er faktisk halvautomat! Jeg kan velge, ha den i «D» og da girer den selv, ellers så kan jeg sette den i «M» og da girer jeg selv ved å bare dytte på spaken 🙈 veldig greit å kunne tvinge bilen til å kjøre i førstegir i «M» opp den bratte bakken til huset, for om den står i «D» så prøver den å gire om hele 2 ganger opp de 50 m 😂 da går den 10 m, stopper opp for å gire og går en halvmeter tilbake, opp 10 m og samma igjen 😂😂

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 17.46):

Det er da ikke mange halvautomater i Norge, de som er det er jo veteranbiler i dag, er ikke mange nyere enn 90 modeller

Det er en del halvautomater på småbiler som tidligere var manuell, også har de bygget den om fordi de fleste med småbiler ønsker seg automat 🙈 folk som kjøper småbil ønsker ofte en typisk by bil... min er fra 2013 og den er bygget om for 5 år siden 😜 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min er faktisk halvautomat! Jeg kan velge, ha den i «D» og da girer den selv, ellers så kan jeg sette den i «M» og da girer jeg selv ved å bare dytte på spaken 🙈 veldig greit å kunne tvinge bilen til å kjøre i førstegir i «M» opp den bratte bakken til huset, for om den står i «D» så prøver den å gire om hele 2 ganger opp de 50 m 😂 da går den 10 m, stopper opp for å gire og går en halvmeter tilbake, opp 10 m og samma igjen 😂😂

ts

Hvis bilen kan gire selv en den ikke halvautomat. Det er en vanlig automat du i tillegg kan velge gir på manuelt (som du kan på alle automatbiler). Rene halvautomater KAN IKKE gire selv, på de må du alltid velge gir manuelt. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 3/30/2021 at 9:51 PM, AnonymBruker said:

ts

On 3/30/2021 at 9:53 PM, AnonymBruker said:

Det er en del halvautomater på småbiler som tidligere var manuell, også har de bygget den om fordi de fleste med småbiler ønsker seg automat 🙈 folk som kjøper småbil ønsker ofte en typisk by bil... min er fra 2013 og den er bygget om for 5 år siden 😜 

ts

Tror du har misforstått hva en halvautomat er...

Det at du kan sette spak i M og gire betyr ikke at det er en halvautomat - Det er en helautomat (som du kaller det)

Ved halvauto så må du alltid gire selv det eneste du slipper clutchen.

En 2013 modell som er bygget om fra manuell til aut? Hvorfor i all verden ble dette gjort?

Tror ikke jeg har hørt om en eneste på denne siden av 90-tallet hvor dette har blitt gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...