Gå til innhold

HJELP! Sitter fast mellom 2 jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet med lite erfaring, så jeg takka ja til det første jobben jeg fikk etter studiet, jeg har en midlertidig fram til august, med muligens om forlengelse, jeg tjener okei.

Ikke så lenge siden så ble jeg innkalt til en jobb intervju som er mer relevant til hva jeg er utdannet som, de er ute etter faste ansatte, men man skal jobbe først ett år og deretter få kontrakt om fast. Pluss jeg tjener litt over 100 000 kr mer på den jobben.... de ringte meg i går og tilbød meg jobben.

Skal jeg være helt ærlig så trodde jeg aldri at jeg skulle få jobben sin det var over 200 søkere og jeg er ganske ung, hva burde jeg gjøre? jeg ønsker noe fast og trygt, men vil ikke ta en dum avgjørelse... pluss den første jobben er kommunalt hvor den andre er privat 😕 

Anonymkode: 4cbfc...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som nyutdannet hadde jeg ikke nølt med å bytte jobb. Relevante oppgaver og høyere lønn vil forplante seg videre i karrieren din.

Hvis du ikke får fast stilling etter et år, har du likevel ett år med høyere lønn og relevante arbeidsoppgaver å søke deg videre med.

Anonymkode: cd51b...38c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jo si at det kommer litt an på hva du jobber som. Noen jobber er det null problem å få jobb hverken privat eller kommunalt, andre jobber er man heldig om man i det hele tatt får vikariat i. 

Om den ene jobben heller mer mot fast etter et års tid, hadde jeg definitivt gått for den. 

Anonymkode: e6ee2...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du vet at jobben du har nå er midlertidig så ville jeg ikke nølt med å ta den andre. I verste fall så får du ikke fast jobb etter det første året, men da har du hvertfall det året på CVen. Sjekk litt ut vilkårene for dette første året, er det ansett som et vikariat? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som nyutdannet hadde jeg ikke nølt med å bytte jobb. Relevante oppgaver og høyere lønn vil forplante seg videre i karrieren din.

Hvis du ikke får fast stilling etter et år, har du likevel ett år med høyere lønn og relevante arbeidsoppgaver å søke deg videre med.

Anonymkode: cd51b...38c

Støtter denne!

Anonymkode: 1ac8b...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Støtter denne!

Anonymkode: 1ac8b...4b8

 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Som nyutdannet hadde jeg ikke nølt med å bytte jobb. Relevante oppgaver og høyere lønn vil forplante seg videre i karrieren din.

Hvis du ikke får fast stilling etter et år, har du likevel ett år med høyere lønn og relevante arbeidsoppgaver å søke deg videre med.

Anonymkode: cd51b...38c

Enig i de to over! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er midlertidig med mulighet for forlengelse/fast. Selvfølgelig skal du ta den som er mest relevant og best betalt.

Anonymkode: 274bf...3ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er sterke grunner for å bli i nåværende jobb (som ekstremt bra reisevei, veldig stor fleksibilitet, veldig relevante oppgaver osv.) så ville jeg nok gått for den nye jobben. Både gammel og ny er jo midlertidig, så da er det jo lurt å velge den med lengst tidsperspektiv i det minste, og et år fra oppstart av nye jobb er bedre enn til august i gammel jobb. Men man bør nok regne med litt mer tempo og resultatkrav i det private, litt avhengig av bransje selvsagt. 

Anonymkode: b2c1a...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

de er ute etter faste ansatte, men man skal jobbe først ett år og deretter få kontrakt om fast.

Jeg er enig i at du skal ta den jobben du synes er best men akkurat det du skriver her stusser jeg litt på. Hvis det er en stilling som i realiteten ikke er midlertidig så skal du ha fast jobb. Jeg tror du skal følge nøye med disse folkene, det kan være de utnytter unge, nyutdannede medarbeider. Akkurat dette punktet er ikke bra.

Anonymkode: 1585e...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i den over her. Dette høres litt rart ut. Er lønnen fastlønn eller provisjon? Hvilken bransje? 

Anonymkode: b7834...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er enig i at du skal ta den jobben du synes er best men akkurat det du skriver her stusser jeg litt på. Hvis det er en stilling som i realiteten ikke er midlertidig så skal du ha fast jobb. Jeg tror du skal følge nøye med disse folkene, det kan være de utnytter unge, nyutdannede medarbeider. Akkurat dette punktet er ikke bra.

Anonymkode: 1585e...624

Det er fast lønn, årsaken til at det er først 1 års kontrakt er for å bli mer kjent med meg og se om jeg trives.. det var det jeg fikk beskjed om

Anonymkode: 4cbfc...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig i den over her. Dette høres litt rart ut. Er lønnen fastlønn eller provisjon? Hvilken bransje? 

Anonymkode: b7834...adf

Fast lønn, vil ikke si hvilken 😳( kanskje de gjenkjenner meg) 

Anonymkode: 4cbfc...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kalte det engasjement stilling,  etter en prøveperiode vil jeg kunne få forlengelse, hvis de liker meg 

Anonymkode: 4cbfc...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er enig i at du skal ta den jobben du synes er best men akkurat det du skriver her stusser jeg litt på. Hvis det er en stilling som i realiteten ikke er midlertidig så skal du ha fast jobb. Jeg tror du skal følge nøye med disse folkene, det kan være de utnytter unge, nyutdannede medarbeider. Akkurat dette punktet er ikke bra.

Anonymkode: 1585e...624

Det er ikke helt riktig på godt og vondt, det er en adgang i AML til å ansette midlertidig i opp til et år uten andre krav enn at det ikke skal gjelder mer enn 15% av de ansatte. Dette var den nye klausulen innført av regjeringen Solberg for noen år siden. 

Dette i seg selv utgjør dermed ikke noe lovbrudd. Så kan man diskutere opp og ned om det er riktig at arbeidsgivere benytter seg av unntaket eller ikke, men de gjør for så vidt ikke noe galg med mindre det er flere enn 15% av de ansatte som ansettes på bakrunn av dette unntaket. Uansett har jo TS et lenger tidsperspektiv i denne nye jobben enn i nåværende midlertidig jobb. 

Anonymkode: b2c1a...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...