Gå til innhold

Orker snart ikke kjøre mer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tidligere slitt mye med angst når jeg kjører bil. Har aldri hatt problem med øvelseskjøring og fikk billappen uten problem, men så skulle jeg sette meg alene i bilen, og da ble jeg veldig usikker på meg selv. 

Dette er nå 20 år siden, men fortsatt er jeg litt usikker på meg selv til tross for at jeg aldri (bankibordet) har kræsjet. 

Etter lang tid med kjøring sammen med andre så går det bedre og jeg føler meg tryggere bak rattet og føler meg som en ok sjåfør, men nå sliter jeg veldig med selvtilliten og overtenker situasjonen hele dagen dersom jeg gjør en feil. 

Hvis jeg kjører feil i et nytt kjøremønster, glemmer av at jeg har vikeplikt ( noe jeg sjeldent gjør men det har hendt), eller ikke stopper når jeg burde etc, så blir jeg helt svett og ekstremt flau av meg selv, og den følelsen sitter i meg hele dagen, hvis ikke flere dager. Heldigvis er disse feilene sjeldne, men jeg skammer meg så grusomt at jeg vet ikke om jeg orker å kjøre mer.

Hvis jeg og mannen min kjører og han er sjåfør, så blir han veldig irritert dersom noen gjør feil i trafikken, mens jeg tenker at alle kan gjøre feil. Men jeg vet jo at feil i trafikken kan ende katastrofalt, så jeg vurderer å parkere bilen og ikke kjøre mer på en lang stund, men igjen... hva hjelper det? 

Noen andre som får dagen ødelagt av å gjøre feil i trafikken? 

Anonymkode: 7ff91...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres ut som du er veldig streng mot deg selv. Jeg er ganske fersk sjåfør da, men ser jo at folk gjør feil hver eneste dag. Enten det er vikepliktsbrudd, manglende tegn, nå for 20 min siden så jeg en kjøre over et sperrefelt... og jeg gjør såklart feil jeg også. Man bør jo såklart ikke gjøre det, men vi er bare mennesker, og mennesker gjør feil. Nå vet jeg ikke hvor mye feil du gjør da, men litt er helt normalt. Man trenger to parter for å kræsje!

Anonymkode: bffa3...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (14 minutter siden):

Nei, men jeg fikk sertifikatet da jeg var 16 og har kjørt siden. 

Du får ikke lappen på bil som 16 åring. 

Anonymkode: af4b2...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får ikke lappen på bil som 16 åring. 

Anonymkode: af4b2...a99

Trenger ikke nødvendigvis være bil. Man kjører på veien med feks moped også og kan gjøre de samme feilene da 

Anonymkode: 60f49...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du får ikke lappen på bil som 16 åring. 

Anonymkode: af4b2...a99

I USA får man sertifikat på bil som 16-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det høres ut som du er veldig streng mot deg selv. Jeg er ganske fersk sjåfør da, men ser jo at folk gjør feil hver eneste dag. Enten det er vikepliktsbrudd, manglende tegn, nå for 20 min siden så jeg en kjøre over et sperrefelt... og jeg gjør såklart feil jeg også. Man bør jo såklart ikke gjøre det, men vi er bare mennesker, og mennesker gjør feil. Nå vet jeg ikke hvor mye feil du gjør da, men litt er helt normalt. Man trenger to parter for å kræsje!

Anonymkode: bffa3...b54

Ja, men føler man må være streng med seg selv når man skal sitte bak rattet. Mulig jeg også er påvirket av mannen som blir så sint når han ser andre kjøre feil at jeg føler meg så utrolig dum når jeg kjører feil selv. 

Har tidligere blitt kjørt etter av en illsint mann da jeg kjørte ved et kryss. Jeg skulle ha stoppet, men han sto stille lenge før jeg kom til krysset og så kastet han seg ut idet jeg kom. Jeg trodde han ventet på meg siden han stoppet 20 meter før jeg kom til krysset.. Han kjørte etter meg helt hjem og kjeftet og smalt at jeg aldri burde sette meg bak rattet igjen.. 

Blir helt frynsete av det. 

 

Anonymkode: 7ff91...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, men føler man må være streng med seg selv når man skal sitte bak rattet. Mulig jeg også er påvirket av mannen som blir så sint når han ser andre kjøre feil at jeg føler meg så utrolig dum når jeg kjører feil selv. 

Har tidligere blitt kjørt etter av en illsint mann da jeg kjørte ved et kryss. Jeg skulle ha stoppet, men han sto stille lenge før jeg kom til krysset og så kastet han seg ut idet jeg kom. Jeg trodde han ventet på meg siden han stoppet 20 meter før jeg kom til krysset.. Han kjørte etter meg helt hjem og kjeftet og smalt at jeg aldri burde sette meg bak rattet igjen.. 

Blir helt frynsete av det. 

 

Anonymkode: 7ff91...14f

Ikke misforstå, jeg er jo enig i at at man skal være skjerpa. Men Jeg tror man gjør mer feil om man har så høye skuldre. Ta det rolig i trafikken, planlegg fremover, så går det som regel helt fint. Og selv om noen er hissigpropper i trafikken, betyr ikke det at det er din feil.. enkelte er bare rasshøl

Anonymkode: bffa3...b54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har tidligere slitt mye med angst når jeg kjører bil. Har aldri hatt problem med øvelseskjøring og fikk billappen uten problem, men så skulle jeg sette meg alene i bilen, og da ble jeg veldig usikker på meg selv. 

Dette er nå 20 år siden, men fortsatt er jeg litt usikker på meg selv til tross for at jeg aldri (bankibordet) har kræsjet. 

Etter lang tid med kjøring sammen med andre så går det bedre og jeg føler meg tryggere bak rattet og føler meg som en ok sjåfør, men nå sliter jeg veldig med selvtilliten og overtenker situasjonen hele dagen dersom jeg gjør en feil. 

Hvis jeg kjører feil i et nytt kjøremønster, glemmer av at jeg har vikeplikt ( noe jeg sjeldent gjør men det har hendt), eller ikke stopper når jeg burde etc, så blir jeg helt svett og ekstremt flau av meg selv, og den følelsen sitter i meg hele dagen, hvis ikke flere dager. Heldigvis er disse feilene sjeldne, men jeg skammer meg så grusomt at jeg vet ikke om jeg orker å kjøre mer.

Hvis jeg og mannen min kjører og han er sjåfør, så blir han veldig irritert dersom noen gjør feil i trafikken, mens jeg tenker at alle kan gjøre feil. Men jeg vet jo at feil i trafikken kan ende katastrofalt, så jeg vurderer å parkere bilen og ikke kjøre mer på en lang stund, men igjen... hva hjelper det? 

Noen andre som får dagen ødelagt av å gjøre feil i trafikken? 

Anonymkode: 7ff91...14f

Selg bilen og flytt til byen. Det gjorde vi. Hverken jeg eller mannen har kjørt bil på 10 år. 

Anonymkode: 65af6...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du trenger hjelp med angsten, ikke bilkjøring. Du kjører nok helt greit. Kjenner meg veldig igjen selv og har angstdiagnose. Er det bare i bilen du har det sånn, eller skammer du deg mye for andre ting også? Hvis du nå vurderer å gi opp bilkjøring pga dette så tenker jeg at det må være bedre å finne noen å snakke med. Start hos fastlegen. Det finnes god behandling å få.

Anonymkode: a4133...c9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har tidligere slitt mye med angst når jeg kjører bil. Har aldri hatt problem med øvelseskjøring og fikk billappen uten problem, men så skulle jeg sette meg alene i bilen, og da ble jeg veldig usikker på meg selv. 

Dette er nå 20 år siden, men fortsatt er jeg litt usikker på meg selv til tross for at jeg aldri (bankibordet) har kræsjet. 

Etter lang tid med kjøring sammen med andre så går det bedre og jeg føler meg tryggere bak rattet og føler meg som en ok sjåfør, men nå sliter jeg veldig med selvtilliten og overtenker situasjonen hele dagen dersom jeg gjør en feil. 

Hvis jeg kjører feil i et nytt kjøremønster, glemmer av at jeg har vikeplikt ( noe jeg sjeldent gjør men det har hendt), eller ikke stopper når jeg burde etc, så blir jeg helt svett og ekstremt flau av meg selv, og den følelsen sitter i meg hele dagen, hvis ikke flere dager. Heldigvis er disse feilene sjeldne, men jeg skammer meg så grusomt at jeg vet ikke om jeg orker å kjøre mer.

Hvis jeg og mannen min kjører og han er sjåfør, så blir han veldig irritert dersom noen gjør feil i trafikken, mens jeg tenker at alle kan gjøre feil. Men jeg vet jo at feil i trafikken kan ende katastrofalt, så jeg vurderer å parkere bilen og ikke kjøre mer på en lang stund, men igjen... hva hjelper det? 

Noen andre som får dagen ødelagt av å gjøre feil i trafikken? 

Anonymkode: 7ff91...14f

Har det på samme måte, bortsett fra at jeg hatet å kjøre fra første stund og utsatte å ta førerkort i det uendelige. 

Anonymkode: 16349...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste du kan gjøre er å parkere bilen og la være å kjøre. Det du trenger er å kjøre mer.

Anonymkode: 9e09a...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...