Gå til innhold

P-piller til innekatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en nydelig rasekattfrøken som nok nærmer seg kjønnsmoden. Siden hun er et veldig fint eksemplar av arten, tenker jeg at jeg gjerne vil holde mulighetene åpne for å bruker henne til avl, og dermed er ikke kastrering så veldig aktuelt på dette tidspunktet. 

Jeg vet at det finnes p-piller for katter, men at det innebærer risiko for en rekke plager og sykdommer for katten. Men det jeg lurer på, er hva som skjer om jeg ikke bruker prevensjon på henne? Hun er innekatt, og skal kun være ute når hun luftes i bånd, så uplanlagt drektighet skal ikke være særlig mulig. 

Noen som har erfaringer, anbefalinger og tips i forhold til dette? 

Anonymkode: 4a195...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, nei, nei.

P-piller til katt er dødsdom. Det er 99% av kattene som får kreft av de. Burde vært fjernet fra markedet.
Hvis katten er godkjent til avl og du skal avle, så får du la være å gi henne p-piller. Hvis ikke, kastrer henne

Anonymkode: 7abdd...0be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Innekatter får oftere løpetid. Men jeg vil ikke anbefale p-piller, grunnet kreftfare. Syns du skal ta en prat med dyrlegen, for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at du skal legge fra deg tanken om avl. Kanskje det er et fint eksemplar av arten, men vi har nok katter. Og svært mange katter lider pga det.

Anonymkode: 59c19...1e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg syns at du skal legge fra deg tanken om avl. Kanskje det er et fint eksemplar av arten, men vi har nok katter. Og svært mange katter lider pga det.

Anonymkode: 59c19...1e2

Ikke det jeg spør om. Og dessuten ligger vel problemet med katter litt andre steder enn hos de som driver kontrollert avl på rene raser ... 

Anonymkode: 4a195...127

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst unngå p-piller, ja. Jeg er mer nysgjerrig på hvilke konsekvenser det vil få om hun ikke går på prevensjon og ikke kastreres. Er det fare for markering som er det verste? 

 

Anonymkode: 4a195...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil at katten din skal få kreft, så kjør på. 
det verste som kan skje er markering og at du plages når hun har løpetid. Hold katten unna p-piller, det er det beste når det ikke er noen fare for at hun blir drektig fordi du har andre katter feks. 

Anonymkode: 2f16a...f22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

Jeg har en nydelig rasekattfrøken som nok nærmer seg kjønnsmoden. Siden hun er et veldig fint eksemplar av arten, tenker jeg at jeg gjerne vil holde mulighetene åpne for å bruker henne til avl, og dermed er ikke kastrering så veldig aktuelt på dette tidspunktet. 

Jeg vet at det finnes p-piller for katter, men at det innebærer risiko for en rekke plager og sykdommer for katten. Men det jeg lurer på, er hva som skjer om jeg ikke bruker prevensjon på henne? Hun er innekatt, og skal kun være ute når hun luftes i bånd, så uplanlagt drektighet skal ikke være særlig mulig. 

Noen som har erfaringer, anbefalinger og tips i forhold til dette? 

Anonymkode: 4a195...127

Ja, ikke bruk p-piller. Så lenge hun er inne er det jo ikke noe vits

Anonymkode: 53bce...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil helst unngå p-piller, ja. Jeg er mer nysgjerrig på hvilke konsekvenser det vil få om hun ikke går på prevensjon og ikke kastreres. Er det fare for markering som er det verste? 

 

Anonymkode: 4a195...127

Konsekvenser er først og fremst en masete katt i løpetid, det er slitsomt. Ville kastrert pus når du du har fått de kullene du skal ha. 

Anonymkode: 57674...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ppiller er ikke nødvendigvis gunstig, men det er ikke sånn at katter 99% sikkert får kreft av de heller 🙄 Snakk med dyrlegen! 

Angeånde løpetid så kan det være en plage, ikke bare for deg, men katten også. Det er derimot store variasjoner, noen katter blir helt rabiate og stikker av, mens andre merker man knapt har løpetid... Her kan du avvente og se hvordan katten reagerer, det kan være at drømmen om kattunger forsvinner etter din første søvnløse natt 😅

Anonymkode: 73ea5...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ppiller er ikke nødvendigvis gunstig, men det er ikke sånn at katter 99% sikkert får kreft av de heller 🙄 Snakk med dyrlegen! 

Angeånde løpetid så kan det være en plage, ikke bare for deg, men katten også. Det er derimot store variasjoner, noen katter blir helt rabiate og stikker av, mens andre merker man knapt har løpetid... Her kan du avvente og se hvordan katten reagerer, det kan være at drømmen om kattunger forsvinner etter din første søvnløse natt 😅

Anonymkode: 73ea5...e81

Hvorfor ønsker man å ta sjansen på at katten ikke får kreft? Ikke engang dyrlegen klarer å forutsi om katten får kreft eller ikke av pillene. 
 

Anonymkode: 2f16a...f22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vil helst unngå p-piller, ja. Jeg er mer nysgjerrig på hvilke konsekvenser det vil få om hun ikke går på prevensjon og ikke kastreres. Er det fare for markering som er det verste? 

 

Anonymkode: 4a195...127

Jeg syntes all skrikingen var verst. Konstante løpetider er også veldig slitsomt for pus' helse. De tar dårligere vare på seg selv da, vasker seg mindre og spiser dårlig. Dersom man skal avle på dem bør det gjøres ganske snart når de er gamle nok. Er hun kjøpt for avl? Har du en oppdretter som mentor? Katter som selges som kosekatt har redusert pris, og du vil ikke få stamtavle på kattungene uten at oppdretter har åpnet for det. 

Anonymkode: 805d6...938

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P- piller er ikke å anbefale nei, og hvertfall ikke før du har prøvd å ha løpetid med henne noen ganger, og er helt sikker på at hun skal få barn. Og gjerne har en hann klar.

hvilken rase er det?

Jeg har hatt to hunner med løpetid. Begge ropte, prøvde å rømme og markerte inne. Men den ene var det levelig med, og den andre var plaget i veldig stor grad. Noen får svære tette og intense løpetider, og markerer hyppig, som sistnevnte gjorde.

Det er ikke bra for å gå i løp gjentatte ganger uten å bli befruktet da det kan føre til livmorbetennelse, i tillegg til at det er svært stressende for katten. Min siste pus som hadde tette intense løpetider fikk p-piller en periode, fordi det var så krevende for henne, samtidig som hun begynte mens hun var veldig ung (4-5 mnd), så jeg og veterinæren var bekymret for utviklingen hennes. 

Så i dag sitter jeg igjen med en bekymring for at jeg har forkortet livet hennes og utsatt henne for unødig risiko, og dårlig samvittighet. Så tenk godt gjennom det og gi henne en sjangse til å vise at hun ikke nødvendigvis trenger det, og bruk dem så kort tid som mulig 🙏🏻

Anonymkode: 5c7d6...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over skriver er det viktig å ha alt det praktiske på plass først! Vil legge til at jeg ikke opplevde skrikingen som det verste. Markeringen er det. Du kan vaske bort vanlig tiss, og markeringstiss kan Du vaske for din egen nese. Men en katt vil kunne kjenne det likevel. I verstefall vil markeringsadferden fortsette etter kastrering også. 

Anonymkode: 5c7d6...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...