Gå til innhold

Migrene, men faar ikke rett behandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har slitt med dette i flere aar. Venter paa at den blir borte, men blir bare verre. Snakket med legen om det 3aar siden, hun ba meg vare mer aktiv og kutte ut div mat og bruke d vitamin osv. Gjort alt dette, ble ikke bedre. E gravid og hadde hodepine hver dag. Ble bedre da barnet var ute. Gravid igjen 1aar senere og hodepine hver dag. Men denne gangen ble ikke bedre da barnet var ute. Dette er 5aar siden. 

Inntil 2aar siden saa orket jeg ikke mer. Ble sykemeldt 1aar og naa gikk over paa aap. Har provd mye medisiner, baade forebyygende og under anfall. Vart paa nevrolog, forste gangen for 1aar siden, de skrev at det var mulig migrene og tensjonshodepine. Det var da jeg ble satt paa medisiner. Disse var faele og hadde masse bivirkninger, men provde lekevel. Naa er det over 1aar siden, ble henvist tilbake til nevrolog. Samme greiene, fikk provd nye medisiner igjen. Hva er vitsen? selve legen kunne gitt meg de medisinene. Jeg og legen ble enige om aa dra til nevro for aa snakke om muligheten for botox eller andre behandlinger. Men nevrologen avslo dette. Han sier at jeg ikke kvalifiserer for dette. At jeg ikke har denne typen migrene (ved aa presse paa punkter i nakken og jeg ikke merket omhet eller straaling), sa han at blokade ikke vil hjelpe, heller ikke botox. Ogsaa fordi jeg har for faa anfall (2-3ggr i mnd, og noen mnd fri for migrene.mens tensjonshodepinen er ca 16dager. Jeg ble skuffet, ville ha ett eller annet som funker og helst uten bivirkningene jeg faar fra de andre, som da heller ikke virket noe. Finnet det flere typer migrene altsaa? Og kan jeg f eks besoke en privat nevrolog og faa botox der? Jeg er desperaaaaat.

Anonymkode: 254f9...eaa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå privat og få Botox men selvsagt betale det av egen lomme.. og det blir dyrt..

Jeg fikk det dekket men det hjalp vel 4-5 behandlinger også stoppet det opp. Og disse bivirkningene du snakker om, det er vanlig.. tror du bare må komme deg igjennom det.. Og jeg skjønner frustrasjonen din på at du føler du bare blir satt på piller. Men du har kanskje ikke funnet riktig migrenemedisin, og det er kanskje det de prøver å hjelpe deg med ved å foreslå bytte.

Anonymkode: 66a03...2cf

Skrevet

Takk for svar. 

Ja bivirkningene er vanlige, men utrolig vond og slitsomt naar du forst har smerter. De stopper toppen av smertene ja, men til gjengjeld saa maa du fighte med bivirkingene. Som kan veare saa sterke eller svake, men de er der. F eks saa er imigran for meg utrolig daarlig. Der er jeg i migrene helvete, tar imrgran, og maa i tilegg da slite med aa puste fordi det foles som en elefant sitter paa meg, og saa kvalm at jeg brekker meg og kaster opp. Som om den fremprovoserer kvalmen. Naa er denne her den sterkeste for meg, de andre er ikke like ille, men er der likevel. Onsker derfor en som ikke har bivirkningene og som virker "med engang". Naa har jeg provd 3typer forebyggende, skal paa den 4. Og 3 typer anfallsmedisiner. Hvor mye flere finnes det da?

• Liker 1
Skrevet

Det finnes vel ganske mange. Jeg er på utredning nå for å få den nye migrene medisinen, den skal jo være et underverker... men foreløpig er det Relpax jeg bruker. Har du brukt den da? Jeg får ikke bivirkninger av den lenger. Men at du blir kvalm er vanlig under et anfall så det har jo nødvendigvis ikke noe med medisinen å gjøre

Skrevet

Kvalmere mener jeg. Og ikke bare kvalm, annet bivirkning ogsa. Hadde det bare veart kvalmen saa hadde det stilt seg annerledes. Ikke provd relpax nei, skal prove topimax naa.

Men hva heter den nye medisinen? Og hvordan fikk du tilgang til.den?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har slitt med dette i flere aar. Venter paa at den blir borte, men blir bare verre.

Migrene er en kronisk sykdom dessverre. Den blir sjelden borte.  (unntak - ca. 50% kvinner blir kvitt den etter overgangsalderen) Ofte blir migrene verre med årene hvis den ikke er riktig behandlet. Dvs. god forebyggende behandling, og anfallsbehandling.

Jeg og legen ble enige om aa dra til nevro for aa snakke om muligheten for botox eller andre behandlinger. Men nevrologen avslo dette. Han sier at jeg ikke kvalifiserer for dette.

For å få dekket Botox mot migrene må du ha minst 15 hodepinedager pr. måned, hvorav 8 migreneanfall.  I tillegg må du ha forsøkt de vanligste forebyggende medisinene uten nok effekt. 

Du må dokumentere hodepinen din i en hodepinedagbok.  Husk å skrive opp alle dager som ikke er krystallklare uten hodepine.  Alt skal dokumenteres. 

Finnet det flere typer migrene altsaa?

Nja, det finnes to hovedtyper.  Uten aura og med.  Uten aura er vanligst. 
I tillegg skilles det på episodisk og kronisk migrene, og det går på hyppighet. Episodisk migrene er under 15 dager pr. måned. 

Og kan jeg f eks besoke en privat nevrolog og faa botox der?

Ja det kan du nok, men da må du betale det selv. 

Skrevet

Der er mange medisiner å prøve mot hodepiner. Der er mange typer hodepine også. Botoxen har begrenset funksjon.

Jeg har prøvd:

- sarotex

- topimax

- lamictal

- lyrica

- neurontin

- Orfiril

- tegretol

og ett par til jeg ikke husker navnet på.

Betablokkere kan ogå testes, men jeg kan ikke prøve noen pga lavt blodtrykk.

Har migrene kankje en eller to ganger i årert, men har alltid hodepine. Det har jeg hatt i 6 år, alltid. Hvert eneste minutt, 24/7. Utmattende for å si det mildt.

Anonymkode: 3566b...d3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kvalmere mener jeg. Og ikke bare kvalm, annet bivirkning ogsa. Hadde det bare veart kvalmen saa hadde det stilt seg annerledes. Ikke provd relpax nei, skal prove topimax naa.

Men hva heter den nye medisinen? Og hvordan fikk du tilgang til.den?

Aimovig. Gjennom utredning på sykehus. Topimax går jeg på, og gått på det i flere år. Jobb deg igjennom bivirkningene som kommer.

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Man får vel ikke Botox uten p ha vært igjennom alle medisiner, blant annet Topimax. 2-4 dager med migrene og mnd mellom er ikke mye. Tensjonshodepine kan man få hjelp med av en dyktig fysio/kiropraktor. 

Skrevet
Lama_Drama skrev (5 minutter siden):

Man får vel ikke Botox uten p ha vært igjennom alle medisiner, blant annet Topimax. 2-4 dager med migrene og mnd mellom er ikke mye. Tensjonshodepine kan man få hjelp med av en dyktig fysio/kiropraktor. 

Provd begge. Har hatt det i mange aar. Provd alt annet som a bevge meg mer, trene, spise sunnere,kutte ut diverse mat og drikke, tilskudd av diverse vitaminer. Provde alt det forst foer jeg gikk over til aa prove medisinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...