Gå til innhold

Hvor mye har du i aksjer/fond?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har 435k i aksjer/aksjefond og ca 1,5 mill i egenkapital i boligen min. Er 31 år gammel.

Jeg setter for tiden 10k automatisk i globalt indeksfond på lønningsdagen. Betaler også ned 7k på boliglånet og 1k på studielånet, som gir en sparerate på ca 40%. Håper jeg kan øke den til over 50% innen 2-3 år.

Målet er ha friheten til å gjøre hva jeg vil senere i livet, enten det er å pensjonere seg tidlig, trappe ned tidlig, ta seg noen friår eller starte for seg selv.

Anonymkode: 303ed...16d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt unødvendig å spare til pensjon! Om man har en grei intekt over mange år i arbeidslivet så får man utbetalt en grei pensjon fra staten.

Anonymkode: 0b2b7...bdf

Morsom du!🥴

Anonymkode: 36317...5ef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

25 000 i crypto etter jeg satt 15 000 for en uke siden. Tenkte som alternativ til fond. Har lyst til å sette mer der istedet for spare eller fond. 

Anonymkode: 6f2da...b8b

Krypto er framtiden! 🙌

Anonymkode: a08c4...2a1

Skrevet

Har bare litt over 5000 i krypto. Har egentlig ikke råd til å spare, men har ikke råd til å la være heller 🤑

Anonymkode: a08c4...2a1

Skrevet

Har aksjer til en verdi av ca. 30 000 kr.  De ble kjøpt for det 3-dobbelte for 15 år siden.  Mulig barna våre kan oppleve å få en gevinst, men neppe mannen min og jeg.  Vi er pensjonister.  

For oss har hus og eiendom vært mer lønnsomt.  Risikoen er mindre, og eiendom er lettere og raskere å omsette til penger hvis man skulle trenge det.  Vi kjøpte en leilighet i Oslo da vår eldste ble student.  Senere kjøpte vi en til.   Det var verdien av vår egen bolig som gjorde gunstige lån mulig.  

• Liker 1
Skrevet

130.000 i enkeltaksjer, 200.000 i fond. Kvinne 38. 

Har ingen plan. 

Anonymkode: 8e77e...edd

Skrevet
Zienna skrev (7 timer siden):

Har aksjer til en verdi av ca. 30 000 kr.  De ble kjøpt for det 3-dobbelte for 15 år siden.  Mulig barna våre kan oppleve å få en gevinst, men neppe mannen min og jeg.  Vi er pensjonister.  

For oss har hus og eiendom vært mer lønnsomt.  Risikoen er mindre, og eiendom er lettere og raskere å omsette til penger hvis man skulle trenge det.  Vi kjøpte en leilighet i Oslo da vår eldste ble student.  Senere kjøpte vi en til.   Det var verdien av vår egen bolig som gjorde gunstige lån mulig.  

jeg kjøpte aksjer på 90-tallet, min mistet motivasjonen etter flere år med nedgang. så er ikke sånn suuuperoptimistisk nå, men har ikke midler til å kjøpe sekundærbolig og drive utleie. har ingen andre muligheter enn bank til null rente, eller fond og aksjer.

Anonymkode: 5831c...966

Skrevet

Er jeg den eneste som føler meg fattig? 
Er 38 år, uføretrygdet. Eier bolig til litt over 2 mill. Sparer et par hundre lapper i fond. Har litt over 3000kr i fond. 

Jeg sparer i DNB grønt Norden. Har noen noe tips til fond jeg bør bytte til?

Anonymkode: b9937...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er jeg den eneste som føler meg fattig? 
Er 38 år, uføretrygdet. Eier bolig til litt over 2 mill. Sparer et par hundre lapper i fond. Har litt over 3000kr i fond. 

Jeg sparer i DNB grønt Norden. Har noen noe tips til fond jeg bør bytte til?

Anonymkode: b9937...7d1

Globalt indeksfond er det som har lønt seg mest over tid 😊 Det er også lavere kostnader på det

Anonymkode: 5fd1d...ad4

• Liker 2
Skrevet

6000 kroner i fond 😅 Har hatt et år med ulønnet permisjon og nettopp begynt, så føler det er greit. Ble nettopp alene med barn og det blir trangere økonomisk, men eier bolig som er verdt 4,5 mill, så får bare satse på at det er en bra nok investering foreløpig :)

Anonymkode: 342ef...f9a

Skrevet

Dere som investerer i aksjer. Følger dere med på markedet og vet hva som vil lønne seg? Er det ikke skummelt medså mye penger som potensielt kan tape seg? Jeg leser at historisk sett vil det gå oppover selv med år med nedgangstid, men tidene forandrer seg og ‘’historisk sett’’ er jo ikke en spesielt lang periode...

jeg har vel rundt 70 000 i buffer og nylig startet å spare i indeksfond. Fortsatt skeptisk til å sette inn mye penger der. Eier leilighet.

• Liker 1
Skrevet
anonymLala skrev (24 minutter siden):

Dere som investerer i aksjer. Følger dere med på markedet og vet hva som vil lønne seg? Er det ikke skummelt medså mye penger som potensielt kan tape seg? Jeg leser at historisk sett vil det gå oppover selv med år med nedgangstid, men tidene forandrer seg og ‘’historisk sett’’ er jo ikke en spesielt lang periode...

jeg har vel rundt 70 000 i buffer og nylig startet å spare i indeksfond. Fortsatt skeptisk til å sette inn mye penger der. Eier leilighet.

En jeg kjenner tapte tre millioner på aksjemarkedet under finanskrisen. Så det kan fint skjære seg ja. Moren min investerer bare noen tusen her og der, og det svinger noe voldsomt. En dag kan hun være 6000 i pluss, den neste dagen i minus, osv. Jeg har ikke nerver til det der, så jeg holder meg til fond og eiendom 😅

• Liker 2
Skrevet

29 år gammel, arbeidsledig i utlandet uten inntekt foreløpig. 150k i fond og 50k i krypto. 

Anonymkode: 0d967...12b

Skrevet

29 år, akkurat begynt å spart. 1500,- i to forskjellige fond.

Eier hus, to biler og har ett barn. 

Anonymkode: 0633c...416

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

En jeg kjenner tapte tre millioner på aksjemarkedet under finanskrisen. Så det kan fint skjære seg ja. Moren min investerer bare noen tusen her og der, og det svinger noe voldsomt. En dag kan hun være 6000 i pluss, den neste dagen i minus, osv. Jeg har ikke nerver til det der, så jeg holder meg til fond og eiendom 😅

Man taper ingenting før man selger med tap, så i nedgangstid er man nødt til å ha mulighet til å holde på de og vente tålmodig. Jeg følger ikke så grundig med på markedet, jeg bare sjekker litt med jevne mellomrom. Hvis jeg hadde behov for pengene nå hadde jeg nok tatt ut deler av de. 

Jeg har hatt 70% økning av mine innskudd på 3 år.

Anonymkode: 0d967...12b

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man må invistere i aksjer som tåler en markedsknekk. Ikke putt alt i 1 aksje som ikke vil klare komme seg igjen etter en nedgang. Mange gikk drastisk ned etter corona, men amnge er også på vei opp igjen på nivået de var før corona. Så de som har ventet med å selge vil ikke tape store penger på den nedgangen. 

Man har buffer i banken man kan ta av slik at man ikke er avhengig av å selge når markedet går ned. Så lar man aksjer være i 5 år eller når de er i pluss og man ønsker å bruke pengene 

Anonymkode: ec539...5ee

Skrevet

En taper ikke før en selger. Under nedgangstider er det tid for å investere stort, da det i de aller fleste tilfeller vil lønne seg å kjøpe billige aksjer, fond og boliger. Disse vil over tid bygge seg opp igjen (stort sett) om en ikke setter alle pengene i en aksje.

Under korona pandemien fikk markedet seg en ganske stor knekk, riktignok ikke like stort som de tidligere finanskrisene, men betydelig nok. Nå under oppgangen etter pandemien med vaksiner og positive utsikter har mange erfart fruktbare tider på investeringene de gjorde under den verste krisa. Selv har alle mine fond og aksjer en avkastning på mellom 15 og 45%. Dette er isolert sett på investeringene gjort under pandemien og ikke langtids avkastning. På lengre sikt er det en mer normal avkastning, men det går fortsatt i positiv retning. I tillegg vil renters rente gjøre det gunstig å ha aksjer og fond over lengre tid, også under nedgangstider.

Anonymkode: b3232...afc

• Liker 1
Skrevet
Zienna skrev (12 timer siden):

Kjøper man aksjer bør man virkelig følge med på markedet og vurdere om man skal beholde posisjonen sin eller selge unna, enten med gevinst eller ta tapet og gå videre.

Skal man inn i aksjemarkedet uten å ta disse valgene er globale indeksfond det eneste fornuftige. F.eks. Dnb Global Indeks har hatt en årlig avkastning på over 13% de siste 10 årene.

Anonymkode: 24be1...b93

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...