Gå til innhold

Usunt kosthold og inaktivitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har to barn fra før som han har 50% av tiden. Barna er 5 og 8 år og veldig søte og snille. Jeg har kjent dem litt over ett år nå men vi bor hver for oss enda og vil ikke forhaste oss og når jeg er på besøk så er jeg bare i bakgrunnen på en måte og trenger meg ikke på, men venter heller til de tar kontakt og de vil gjerne ha hjelp til lekser, håndarbeid og brettspill.

Tidligere var de med på fotball, håndball, dans og litt turn og var veldig aktive. Men pga Corona ble det jo en del stopp i aktiviteter i perioder. Men nå vil ikke den eldste være med lengre for der er for tungt eller kjedelig eller de andre løper ifra. Har lagt merke til at far har kanskje litt usunt syn på kosthold. Det eldste barnet er veldig glad i mat og helt greit det! Men far kjøper bare loff og kneipbrød, og til alle måltider går det 2-3 glass Helmelk og alltid en eller annen form for dressing, majones og 2-3 sorter pålegg på 4 brødskiver. Og alltid før middag spises det boller fra Esso, grifler eller lignende i påvente av middag. Jeg har satt frem frukt og tilbudt det i påvente av at middagen blir ferdig men vil heller ha kjeks. Det eldste barnet begynner å slit med overvekt og må kjøpe f.eks. vinterdress i voksenavdeling og bruker ellers klær i str 164/172 (vet str er veldig varierende). Hvis vi drar ut for å ake så kan vi ikke gå mer enn 200 meter før hun må bæres på ryggen eller bi må hjem fordi det er for slitsomt eller kjedelig. Den yngste spretter rundt og drar opp og ned bakken på akebrettet selv. Noen ganger er jeg igjen med hun yngste ute for hun synes det er kjedelig at de er så lite på aktivitet fordi de alltid må hjem nesten med en gang.

Må si at dette har jeg naturligvis ikke noe med. Men føler far gjør dem en bjørnetjeneste på lang sikt og tror ikke moren er klar over at kostholdet er så usunt. Jeg nevnte en gang at det er faktisk mer kalorier i helmelk enn brus, men det hadde han aldri tenkt over. Men det går fortsatt 8-10 glass melk om dagen. 

Får lyst å ta det opp med han, men vet jeg ikke bør ikke blande meg. Men lurer på om f.eks. helsesykepleier via skolen følger opp slike ting i så ung alder?

Jeg ønsker bare det beste for barna men synes det er trist at den ene ikke vil være med på noe sammen med venner lengre fordi det er for tungt og vil helst bare se TV hver kveld og i helgene. Og hun yngste føler seg litt lite sett av far siden han alltid må bære, eller dra akebrett/sykkel osv til hun eldste. 

Anonymkode: d0ed2...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8-10 glass helmelk pr dag er fryktelig usunt. Det er jo alene et helt dagsbudsjett med kalorier. Rart de ikke sliter med forstoppelse. Mennesket er ikke lagd for å fordøye så store mengder melk. 

Du kan snakke med han om det på en grei måte så det ikke bare blir møtt med motstand. Kritikk er alltid en sensitiv sak. Kanskje om du tar bilde av eller viser, hvor mye mat disse kaloriene er. Omgjør melk, kanelboller +++ til indrefilet, reker og knekkebrød på et bilde. Da får du en ganske stor haug. Kanskje spiser barna noe som tilsvarer 3 -4 kg indrefilet, og han skjønner jo at det er mer enn ett menneske trenger. Visuelle bilder er letteste måten å få folk til å forstå. 

Feks ville mannen min sagt at :1) hvorfor er boller usunt? Det er jo mel og melk, og alle har jo hørt at det er sunt. 2) hvorfor er pommes frittes usunt? Det er jo nesten bare potet. Og poteter er sunt. Han skjønner at kaker ikke er så sunt, men det er fordi det er sukker i. Men sukker er i seg selv ikke hovedfienden. Syltetøy er feks ikke så usunt som mye annet pålegg. Syltetøy er sunnere enn brun og gul ost, sunnere enn pålaggsalater  majones, pølsepålegg, nugatti, +++. Det er mye misforståelse i hva som er sunt, hva som ikke er sunt og hva som er sunt om man tar litt av det.  

Anonymkode: 43947...c52

• Liker 2
Skrevet

Du MÅ ta det opp med kjæresten din, gjør det for ungens skyld. Og ta med ungene ut på flere aktiviteter, og ikke stopp og snu, ungen klarer om hen vil.

Anonymkode: 31225...8f7

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har dere helmelk? Slutt med boller og godis ol i ukedagene. Tenk på barnet.

Anonymkode: 02819...2d9

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke bra. Du bør si ifra til kjæresten din og hjelpe han med å handle inn normal mat, som lettmelk og grovbrød.

• Liker 1
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp med kjæresten på en skikkelig måte. Fortell hva du observerer, og hvorfor det ikke er bra for barna. Kanskje dere sammen kan finne alternativer som er sunnere. Hvorfor i all verden skal barn spise boller og kjeks før middag? Og 8-10 glass helmelk på en dag? Helt forkastelig. Det virker som mannen mangler grunnleggende forståelse for hva et sunt og variert kosthold innebærer. 

Anonymkode: d81db...78a

• Liker 7
Skrevet

Dette er ikke bra nei. Ett glass melk til frokost og kveldsmat (og burde være en mindre fet variant..), ellers er vann tørstedrikk. 

Oppkuttet frukt og grønt som mellommåltid før middag - hvis det absolutt trengs. Jeg syns personlig at man kan lære unger til at det ikke er farlig å være litt sulten, de kan vente en halvtime på middag, worst case drikk et glass vann. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill alle sammen. Det hjelper på med andre sine meninger. Har bare "observert" og tenkt at det var ikke så ille, men virker som det er helt dagligdags med dette kostholdet. 

Jeg nevnte en gang at minuset med loff var bl.a. at det består av mye hvitt mel som kan forhøye kolesterol og man får en kjapp blodsukkerstigning men så kommer sultfølelsen fort igjen kort stund etterpå. Ingen lang metthetsfølelse. Han svarte bare at jaja, det hadde han ikke tenkt på før. 

Han kjøper helmelk, ekte majones, billigste kneip fordi barna ikke vil ha om han kommer hjem med noe annet. Og han gir kanskje litt lett etter for press og har dårlig samvittighet kan det virke som. De kan begynne å gråte om det står lettmelk i kjøleskapet og ikke helmelk liksom. 

Så jeg vet ikke helt sikkert om han bare ikke vet bedre angående kosthold eller om han ikke klarer si nei. 

Skal forsøke å ta det opp. Men føles veldig ubehagelig siden vi liksom ikke bor sammen og jeg bare "besøker" dem. Må prøve å si det litt generelt kanskje at det og det er ikke det sunneste valget men tror jeg må si det litt i klartekst skal han forstå. F.eks. at om han ikke tar tak nå, så vil barna virkelig slite etterhvert. Men uten å si at en av dem allerede er overvektig og nesten ikke orker bevege seg. Han gir veldig lett etter. Vi kan ikke dra på skogstur til barnevennlige områder for det ender bare med gråting fra eldste som blir sliten i beina og så må vi snu. 

Uff, kom gjerne med konkrete tips til hvordan jeg tar dette opp. Jeg har ikke egne barn enda men skulle vi fått sammen en gang, så hadde jeg forventet litt mer av han. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

8-10 glass helmelk pr dag er fryktelig usunt. Det er jo alene et helt dagsbudsjett med kalorier. Rart de ikke sliter med forstoppelse. Mennesket er ikke lagd for å fordøye så store mengder melk. 

Du kan snakke med han om det på en grei måte så det ikke bare blir møtt med motstand. Kritikk er alltid en sensitiv sak. Kanskje om du tar bilde av eller viser, hvor mye mat disse kaloriene er. Omgjør melk, kanelboller +++ til indrefilet, reker og knekkebrød på et bilde. Da får du en ganske stor haug. Kanskje spiser barna noe som tilsvarer 3 -4 kg indrefilet, og han skjønner jo at det er mer enn ett menneske trenger. Visuelle bilder er letteste måten å få folk til å forstå. 

Feks ville mannen min sagt at :1) hvorfor er boller usunt? Det er jo mel og melk, og alle har jo hørt at det er sunt. 2) hvorfor er pommes frittes usunt? Det er jo nesten bare potet. Og poteter er sunt. Han skjønner at kaker ikke er så sunt, men det er fordi det er sukker i. Men sukker er i seg selv ikke hovedfienden. Syltetøy er feks ikke så usunt som mye annet pålegg. Syltetøy er sunnere enn brun og gul ost, sunnere enn pålaggsalater  majones, pølsepålegg, nugatti, +++. Det er mye misforståelse i hva som er sunt, hva som ikke er sunt og hva som er sunt om man tar litt av det.  

Anonymkode: 43947...c52

Takk for konkrete tips. Det eldste barnet sliter med dogåing og må flere ganger på do gjennom dagen pga mageknip. Skjer ofte at hun ikke rekker også, siden det kommer litt brått på og hvis hun er ute så kan hun si etterpå etter noen timer at hun har tisset seg ut (det har jo ikke noe med forstoppelse å gjøre, men hun plages litt av begge deler).

Hadde håpet å slippe å gå i detalj med å forklare han om mengde kalorier da det er litt usunt fokus det også, men godt mulig det er det som må til. Han er litt sånn som du beskriver. At boller er vel sunt siden det er mel og melk liksom.

Skrevet

Str 164/172 til en åtteåring er jo helt sjukt. Det er samme str som min 15 åring bruker 😮

Anonymkode: 72d72...9f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Str 164/172 til en åtteåring er jo helt sjukt. Det er samme str som min 15 åring bruker 😮

Anonymkode: 72d72...9f0

Jeg har en stor 8-åring, som bruker 152...

Dere må slutte å bære ungen. Gå litt saktere, insister på at hun går selv. Si at hun nå er for stor til å bli bært, hun er 8 år. Gjør noe aktivt hver dag, og juster kosten, så blir det etterhvert enklere for henne. Loff, helmelk osv kan man ikke gi til et litt overvektig barn. Velg brød som er nøkkelhullsmerket. Si til far at han kan gjøre det enkelt for seg selv med å gå etter nøkkelhullsmerket, da trenger han ikke sette seg inn i så mye. 

Anonymkode: 84589...893

• Liker 3
Skrevet

Spørsmålet er: Har barna det samme dårlige kostholdet hos mor? Er barna like inaktive hos mor? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for innspill alle sammen. Det hjelper på med andre sine meninger. Har bare "observert" og tenkt at det var ikke så ille, men virker som det er helt dagligdags med dette kostholdet. 

Jeg nevnte en gang at minuset med loff var bl.a. at det består av mye hvitt mel som kan forhøye kolesterol og man får en kjapp blodsukkerstigning men så kommer sultfølelsen fort igjen kort stund etterpå. Ingen lang metthetsfølelse. Han svarte bare at jaja, det hadde han ikke tenkt på før. 

Han kjøper helmelk, ekte majones, billigste kneip fordi barna ikke vil ha om han kommer hjem med noe annet. Og han gir kanskje litt lett etter for press og har dårlig samvittighet kan det virke som. De kan begynne å gråte om det står lettmelk i kjøleskapet og ikke helmelk liksom. 

Så jeg vet ikke helt sikkert om han bare ikke vet bedre angående kosthold eller om han ikke klarer si nei. 

Skal forsøke å ta det opp. Men føles veldig ubehagelig siden vi liksom ikke bor sammen og jeg bare "besøker" dem. Må prøve å si det litt generelt kanskje at det og det er ikke det sunneste valget men tror jeg må si det litt i klartekst skal han forstå. F.eks. at om han ikke tar tak nå, så vil barna virkelig slite etterhvert. Men uten å si at en av dem allerede er overvektig og nesten ikke orker bevege seg. Han gir veldig lett etter. Vi kan ikke dra på skogstur til barnevennlige områder for det ender bare med gråting fra eldste som blir sliten i beina og så må vi snu. 

Uff, kom gjerne med konkrete tips til hvordan jeg tar dette opp. Jeg har ikke egne barn enda men skulle vi fått sammen en gang, så hadde jeg forventet litt mer av han. 

Kan du ikke ta med far på butikken, også plukker du maten du tenker de bør ha? Enkelte ting liker jeg best i ekte variant (majones feks), men bruker ellers lettmelk, lettrømme osv. Fokuser på grønnsaker, og er de sultne kan du gi den en gulrot, eple, banan etc. For å kose dere kan dere blande smoothie osv. Jeg tror far trenger veiledning om kostholdet. Og når dere spiser så kutt opp brødet sånn at barna ikke ser hva slags brød det er også begynner dere bare å spise.

Anonymkode: 31225...8f7

Skrevet

Hvorfor ikke være konkret? Eldste barn er veldig overvektig, det er hans skyld, han må sette seg inn i kosthold og hjelpe barnet, nå gjør han ham/henne direkte syk og feit. Det grenser mot omsorgssvikt. Han må snakke med lege og helst en ernæringsfysiolog. Helsesøster på skolen kan også være et sted å starte.  
Hvorfor ønsker du å pakke det inn? 

Anonymkode: bb510...ddb

• Liker 7
Skrevet

Takk for innspill dere!

Har ikke tatt det opp med han til nå, siden det ikke er mine barn og føler ikke jeg bør legge meg opp i det i det hele tatt. Og vanskelig å skulle være direkte og si rett ut at dette er for usunt og barna vil på sikt komme til å slite med dette. 

Men skjønner at jeg bør ta det opp og prøve veilede han. God ide med det å se etter nøkkelhullmerker. Da har han noe konkret å gå etter og må ikke se på næringsinnholdet. Men det må nok også begrenses på mengden. F.eks. 3-4 brødskiver er vel litt mye til frokost, lunsj, mellommåltid og kvelds? Og mengden melk det går. Snop er han flink til å begrense til lørdagskvelder. Men ligger det noe igjen fra kvelden av det han selv har spist, så spiser barna det til "frokost" dagen etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Spørsmålet er: Har barna det samme dårlige kostholdet hos mor? Er barna like inaktive hos mor? 

Jeg er ikke helt sikker, men tror de er mer aktive hos mor. Hun sender snap innimellom at de er på skitur, korte skogsturerer og lignende. Og hun er aktiv med idrett selv og i god form så tror hun har litt sunne tanker om det. Usikker hva dem spiser der da.

Skrevet

Du virker bra. Eg ville tatt det opp med han på sikt, først kan du ha god innflytelse. Så store barn bør gå sjølv, heller ta masse pause.

Anonymkode: 8b2cc...684

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tok det opp litt forsiktig med kjæresten sist jeg var på besøk. Da vi var på butikken så kjøpte han helmelk igjen men jeg foreslo å ta en av de andre typene siden de er like sunne men med færre kalorier. Men han lo det bare bort og sa at han likte nå også bare helmelk best så hvorfor ikke. Jeg sa at den er jo god men ikke sikkert barna synes det er like kult når man er 15 år og ingen lettvekter. Men lite gehør å få. Hos moren får dem ikke noe melk nå, sier barna.

Men virket som det ble litt bedre med motivering i forhold til fysisk aktivitet. Vi dro på skitur en dag men ble en del grining fra den eldste mens den yngste lærte fort og dro avgårde. Far dullet litt mye med eldste og dro henne rundt. Men jeg sa at hun bør prøve litt selv for å få bedre selvtillit og at det er ikke pinlig å ramle. Etterhvert ble far litt mer på avstand og motiverte heller med ord og det gikk seg til utover dagen. Hun kan hvis hun vil men gir seg veldig lett vanligvis.

Og de begynte å gå til nabobarna på besøk i stedet for at far kjører dem. Men det var tydeligvis nytt for dem for de ble slitne og litt grining igjen. I følge barna blir de alltid kjørt. Det er 500 meter å gå på en lite trafikkert vei. 

Så håper det blir litt bedre. Men spørs om kostholdet endres. 

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke feit av H-melk og majones om det ikke kombineres med masse tomme karbohydrater. Det er ikke H-melka dere trenger å kutte ut, men boller, kjeks, grifler, loff og kneipbrød.

Min 6-åring drikker over en halv liter H-melk per dag, av og til en hel, og jeg drikker også H-melk, og vi er da veldig slanke. Men vi spiser nesten ikke sukker og hvitt mel, og spiser ikke mellom måltidene...

Anonymkode: 740af...f42

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blir ikke feit av H-melk og majones om det ikke kombineres med masse tomme karbohydrater. Det er ikke H-melka dere trenger å kutte ut, men boller, kjeks, grifler, loff og kneipbrød.

Min 6-åring drikker over en halv liter H-melk per dag, av og til en hel, og jeg drikker også H-melk, og vi er da veldig slanke. Men vi spiser nesten ikke sukker og hvitt mel, og spiser ikke mellom måltidene...

Anonymkode: 740af...f42

Det med hmelk er en av flere ting (nevnt i hovedinnlegget). Men når far ikke vil redusere på det en gang så er det en lang vei å gå før han forstår at kjeks før frokost og etter skolen er unødvendig. Eller nughatti på 3 brødskiver til frokost, lunsj og kveldsmat er for mye. Han mener jeg er så småspist men forklarte han at jeg er dame og vi har et mindre behov en menn. Men det var litt nytt for han. Vanskelig å mase om når jeg ikke bor der og det ikke er mine barn. Og særlig når han viser lite forståelse. Han sier ofte til barna at de må spise mer og bli stor og sterke heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...