Aragorn ll Elessar Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 For noen uker siden presenterte USA sine planer. Amerikanerne vil trappe opp sitt militære nærvær utenfor vår stuedør. Hva er det som skjer? USA har kalt sin nye strategi «A Blue Arctic». Den ble startet av Donald Trump. Joe Biden vil videreføre den og har allerede startet en opptrapping. Strategien har foreløpig fått liten oppmerksomhet i Norge. Den har heller ikke ført til noen stor debatt. Det vil noen mene ikke er et godt tegn siden USAs nye strategi for nordområdene får direkte konsekvenser for Norge. Flere vil hevde strategien gjør oss tryggere. Andre vil påstå det motsatte. https://www.nrk.no/urix/kan-joe-biden-bli-farlig-for-norge_-1.15383931 1
Drizzt Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Her, føler jeg, at det ikke finnes riktig valg. Velger Norge USA, slik tilfellet er nå, er vi prisgitt amerikanske styrker for å forsvare oss skulle Russland gå til angrep mot Norge. Drar amerikanerne hjem, er vi f... up. Det blir ødeleggelser uansett hvis det blir krigshandlinger på norsk jord. Velger Norge Russland, slik Moxnes sin versjon peker mot, så er vi rimelig alene mot en samlet ''allierte'' blokk. Det kan godt bli krigshandlinger på norsk jord hvor vi blir prisgitt russernes styrker å forsvare oss. Historisk sett har russerne aldri hatt en positiv effekt på landene de har frigjort bare for å okkupere dem på nytt, så russerne fremstår ikke som et godt valg dette tatt i betraktning. Her virker det som vinnerkortet, om i det hele tatt man kan snakke om et vinnerkort, er trolig hos amerikanerne. Det er ikke mulig å være nøytral her og på et tidspunkt må Norge velge side. Da, tenker jeg, at Norge har litt bedre sjanser med de allierte enn med Russland.
Gjest Kristina S. Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
Gjest Kristina S. Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2021 Kristina S. skrev (6 timer siden): Hva mener du, ts? Dette har jo foregått i mange år, i 60-70 år. Det er jo ikke første gang det lander amerikanske bombefly på norske flyplasser. Jeg mener at det er best å fortsatt være mest på amerikansk side kontra russisk, selv om jeg heller mot den røde siden politisk. Eller rettere sagt bare nikke og bukke, for å få være i fred. Må si jeg er drittlei konfliktene USA skaper hele tiden, men støtter vi "de andre" mister vi fort denne retten til å mene og ytre slike ting. "Sannsynligheten øker for at Norge blir en slagmark hvis det skulle oppstå en konflikt eller en krise ute av kontroll mellom russere og amerikanere." Ja, det har da alltid vært en overhengende fare (fra den kalde krigen av og utover) pga av Norges geografi. "Heier mener Norge må forsøke å balansere mellom USA i vest og Russland i øst." Ja, er det ikke det vi alltid har gjort da? Håper virkelig de fortsetter i denne tralten, og setter inn alle diplomatiske krefter for å roe ned Russland. Moxnes mener man ikke bør provosere Russland (for å rette på brukeren over), og det har han jo rett i. Samtidig mener forsvarsminister Frank Bakke-Jensen det er viktig at vi "trener sammen med allierte", noe som han også har rett i. Denne balansekunsten har vi holdt på med lenge og den må vi fortsette med hvis vi ønsker å være en fredsnasjon. Stormaktene oppfører seg som drittunger/skrikerunger som man må roe, ned, smøre, trøste og passe på ikke går i tottene på hverandre. Og sånn går no dagan. Jeg mener ingenting. Denne artikkelen er ikke min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå