Smuler_i_senga Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 (endret) I slutten av november begynte jeg med hetetokter som kom en 8-10 ganger daglig. Holdt på til rundt midten av januar også var det slutt. Mensen har uteblitt fra omtrent samtidig i november, og jeg har ikke hatt et snev av noe som ligner noe blødning en gang. Moderen slet skikkelig med sin overgangsalder i flere år, så jeg har egentlig gått og gruet meg til den. Hun kom i den da hun var rundt 53 og jeg blir nå 50 i år. Skjønner jo at alle opplever denne tida forskjellig, men kan jeg håpe på at det var så enkelt og fort gjort? Eller kan dette bare ha vært en forsmak? Hvordan var deres overgangsalder? Endret 21. februar 2021 av Smuler_i_senga
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Jeg vet ikke helt hvor jeg er i prosessen. I fjor vår/sommer og litt ut på høsten kunne jeg svette kraftig bare ved å gå fra sofaen til kjøkkenet. Svettinga stoppa i september, og det er mulig det påvirkes av varmen ute, jeg vet ikke. Jeg hadde og har fortsatt veldig ubehag i ryggen nær eggstokkene når mensen kommer. Opplevde 3 mnd med null menstruasjon i aug, sept og oktober. Så kom det tilbake. Og hadde ingen mens i januar. Mensen nå i februar var kun 3 dager selv om det var vel så mye blod som før. Har alltid hatt 5 dager med blødninger, slik at det alltid flyttet seg en uke hver mnd. Der andre alltid har mens første uka i en mnd har jeg hatt uke 1, uke 2, uke 3 eller uke 4 alt ettersom når forrige mens var. Håper jeg slipper andre symptomer. Har ikke merka noe til humørsvinginger og slikt, og den vinterdepresjonen jeg alltid får i november den dukka ikke opp denne gangen, så humøret mitt har vært veldig mildt og stabilt. Anonymkode: 4b838...8de
surrehumla Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Jeg sliter skikkelig, har gått opp og ned med hormoner og symptomer de siste årene, og siste året har vært grusomt. Har alle symptomene på lista, minst 50. Verst er humørsvingninger, mangel på søvn og ekstrem dirring i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Smuler_i_senga skrev (På 21.2.2021 den 19.36): I slutten av november begynte jeg med hetetokter som kom en 8-10 ganger daglig. Holdt på til rundt midten av januar også var det slutt. Mensen har uteblitt fra omtrent samtidig i november, og jeg har ikke hatt et snev av noe som ligner noe blødning en gang. Moderen slet skikkelig med sin overgangsalder i flere år, så jeg har egentlig gått og gruet meg til den. Hun kom i den da hun var rundt 53 og jeg blir nå 50 i år. Skjønner jo at alle opplever denne tida forskjellig, men kan jeg håpe på at det var så enkelt og fort gjort? Eller kan dette bare ha vært en forsmak? Hvordan var deres overgangsalder? Det snakkes lite om så fint at du tar det opp. Min mor slet med hetetokter i mange år og måtte ta hormoner. De hjalp litt i følge henne, men ofte måtte hun bytte klær på jobb. Selv startet min med at mensen uteble og kom tilbake, varte lenger og små blødninger etter sex. Hetetoktene ga seg etter litt over ett år, med en pause for så å komme tilbake en kort periode, men nå er det flere år siden. Det jeg ikke ventet var at lysten på sex ble borte cirka ett år etter siste mens. Men jeg var singel i den perioden og følte det var umulig å finne en ny mann når ikke lysta var på plass. Må også være forsiktig med inntak av mat. Legger lettere på meg. Humørsvingninger var det litt av, men ikke så ille. Kan kjenne på depresjon og litt sorg fordi en del av livet er over, spesielt det med sexlyst. Hvis jeg møter en mann må det være en med stor tålmodighet. Tror fremdeles jeg har evnen til å forelske meg, men at ting tar mer tid nå. Anonymkode: 5cee2...b13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Jeg er 51 og har egentlig merket svært lite bortsett fra at jeg endelig er kvitt menstruasjonen. Hatt litt hetetokter innimellom. Ellers har jeg sluppet unna tørrhet og manglende lyst, har nesten mer lyst, men har alltid hatt god sexlyst også. Er ganske aktiv og spiser det samme som før, et naturlig variert kosthold, har ikke lagt på meg noe. For meg har overgangsalderen vært positiv. Den er ikke lik for alle. Moren min ble et monster av hissighet husker jeg, hun fikk hormontilskudd og da bedret det seg betraktelig. Jeg går ikke på noe tilskudd, bare nyter å slippe det månedlige styret Får håpe du slipper like billig unna, kan jo høres slik ut Anonymkode: da27f...b4c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Jeg savner mensen, og skjønner ikke hvorfor så mange damer synes det er godt å slippe det som gjør oss til fruktbare kvinner? Ikke alle kvinner har monstersmerter og store blødninger, så da er det jo bare å stappe oppi en tampong og glemme hele greia. Har pms selv om jeg ikke blør lengre, vanligvis forsvinner pms når jeg begynner å blø og jeg blir rolig mentalt når mensen begynner, men nå er jeg bare anspent og stresset istedenfor og ikke noe blødninger. Anonymkode: e2ebe...229
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 51 og har egentlig merket svært lite bortsett fra at jeg endelig er kvitt menstruasjonen. Hatt litt hetetokter innimellom. Ellers har jeg sluppet unna tørrhet og manglende lyst, har nesten mer lyst, men har alltid hatt god sexlyst også. Er ganske aktiv og spiser det samme som før, et naturlig variert kosthold, har ikke lagt på meg noe. For meg har overgangsalderen vært positiv. Den er ikke lik for alle. Moren min ble et monster av hissighet husker jeg, hun fikk hormontilskudd og da bedret det seg betraktelig. Jeg går ikke på noe tilskudd, bare nyter å slippe det månedlige styret Får håpe du slipper like billig unna, kan jo høres slik ut Anonymkode: da27f...b4c Jeg hadde sexlyst når jeg var 51 år. Plages ikke med tørre slimhinner. Ikke for å skremme, men for meg kom det snikende over flere år. Anonymkode: 5cee2...b13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde sexlyst når jeg var 51 år. Plages ikke med tørre slimhinner. Ikke for å skremme, men for meg kom det snikende over flere år. Anonymkode: 5cee2...b13 Finnes heldigvis glidekrem da, blir ikke skremt Anonymkode: da27f...b4c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg savner mensen, og skjønner ikke hvorfor så mange damer synes det er godt å slippe det som gjør oss til fruktbare kvinner? Ikke alle kvinner har monstersmerter og store blødninger, så da er det jo bare å stappe oppi en tampong og glemme hele greia. Har pms selv om jeg ikke blør lengre, vanligvis forsvinner pms når jeg begynner å blø og jeg blir rolig mentalt når mensen begynner, men nå er jeg bare anspent og stresset istedenfor og ikke noe blødninger. Anonymkode: e2ebe...229 Ikke noe problem uten smerter og blødninger nei. Anonymkode: f5960...5ac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå