AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #21 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Takk for tips dere. Jeg tenker det blir lettere når vi har blitt vant til dette i et par uker. Middag er ofte fiskekaker, fiskegrateng, diverse asiatisk mat (med soya), spaghetti bolognese (heldigvis trygg), burrito (med ost og rømme). fisk med ertepure (fløte og smør), lasagne etc. Barnet er i en liker ikke gryterett-fase. Jeg lager det meste fra bunnen og synes vi har smør, rømme, soyasaus, hoisinsaus, oystersaus, fløte og melk i mye. Men kanskje ikke så mye som jeg først tenker. Mulig jeg er litt låst fordi det er en ny ting å bli vant til. Brødmat til frokost og lunsj er litt utfordrende da. Barne vil ikke ha skinke, salami eller leverpostei for øyeblikket. Har blitt mye peanøttsmør. Og yoghurt er storfavoritt som frokost. Håper barnet liker Havregurt eller Yokos. Anonymkode: 656c8...fa4 Oystersaus finner du uten melk og soya mulig det er i noen, men det finnes uten! Fløte, melk og rømme er ikke så vanskelig å bytte ut. Burrito kan du jo lage som vanlig, bare lag en uten ost på til barnet.. du kan jo lage havregrøt om barnet liker det? Liker det egg på brødskiven? Om du så må gi peanøttsmør i en overgang så er ikke det verdens undergang kaviar er også et alternativ Anonymkode: b3e2a...0cd 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #22 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Takk for tips dere. Jeg tenker det blir lettere når vi har blitt vant til dette i et par uker. Middag er ofte fiskekaker, fiskegrateng, diverse asiatisk mat (med soya), spaghetti bolognese (heldigvis trygg), burrito (med ost og rømme). fisk med ertepure (fløte og smør), lasagne etc. Barnet er i en liker ikke gryterett-fase. Jeg lager det meste fra bunnen og synes vi har smør, rømme, soyasaus, hoisinsaus, oystersaus, fløte og melk i mye. Men kanskje ikke så mye som jeg først tenker. Mulig jeg er litt låst fordi det er en ny ting å bli vant til. Brødmat til frokost og lunsj er litt utfordrende da. Barne vil ikke ha skinke, salami eller leverpostei for øyeblikket. Har blitt mye peanøttsmør. Og yoghurt er storfavoritt som frokost. Håper barnet liker Havregurt eller Yokos. Anonymkode: 656c8...fa4 Familiens fiskekaker fra Lofoten er uten melk og soya😊 Jeg lager ertepuré av blå Melange uten melk og soya og Gryr. Det smaker kjempegodt! Burrito osv har jeg ikke konkrete tips annet enn å søke på veganske alternativer. Det finnes mye godt der ute. I taco osv lager jeg masse guacomole, det liker barna også og hjelper på behovet for ost. I stedet for lasagne bruker jeg å lage tomatbaserte pastagryter med kjøttdeig eller middagspølser av typen one-pot-pasta og har i en skvett gryr til slutt der det skulle vært ost eller rømme. Dette er typisk mat som barn liker. Jeg hadde investert i noen erstatningsprodukter om jeg var deg. Det finnes også ifraiche fra oatly å få kjøpt som erstatning for rømme. Jeg kjøper også kokosyoghurt naturell fra coop og har i syltetøy, det blir billigere enn de småbegrene. De fleste frokostblandinger er melkefri også, som havreputer feks. Det funker fint med havre-/mandelmelk. Og spiser jenta bare ost på skiva, får du tak i det govegan i de fleste butikker. Hvis dere skal fortsette med dette er det greit å bruke denne tiden på å finne gode løsninger. Det er viktig at hun spiser godt for å komme til bunns i hva det er hun ikke tåler også vil jeg tro, slik var det i alle fall her i huset når det viste seg å bli permanent😊 Anonymkode: 088f2...10c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #23 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for tips dere. Jeg tenker det blir lettere når vi har blitt vant til dette i et par uker. Middag er ofte fiskekaker, fiskegrateng, diverse asiatisk mat (med soya), spaghetti bolognese (heldigvis trygg), burrito (med ost og rømme). fisk med ertepure (fløte og smør), lasagne etc. Barnet er i en liker ikke gryterett-fase. Jeg lager det meste fra bunnen og synes vi har smør, rømme, soyasaus, hoisinsaus, oystersaus, fløte og melk i mye. Men kanskje ikke så mye som jeg først tenker. Mulig jeg er litt låst fordi det er en ny ting å bli vant til. Brødmat til frokost og lunsj er litt utfordrende da. Barne vil ikke ha skinke, salami eller leverpostei for øyeblikket. Har blitt mye peanøttsmør. Og yoghurt er storfavoritt som frokost. Håper barnet liker Havregurt eller Yokos. Anonymkode: 656c8...fa4 Erstatning for soyasaus https://www.bodystore.no/coconut-aminos-237-ml/A3331-70.html?gclid=CjwKCAiAyc2BBhAaEiwA44-wWw8ZzflZcja3ratSlo1ZiQ78lzlgLW6fFNraqmlVKhWE6Fvvwo_hgxoCATUQAvD_BwE Bruker denne i stedet for oystersaus https://butikk.verdensmat.no/produktstikkord/mushroom-sauce/ Oatly har alternativ for rømme og fløte og planti kom med et alternativ nå. Eldorado har melkefritt smør. Av yoghurt ville jeg ha prøvd Coop sine. Billigere og bedre enn havre og yokos Forslag til pålegg -Banan -Hummus -Chiasyltetøy https://hannelene.no/chiasyltetoy/ Anonymkode: 12298...955 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #24 Skrevet 22. februar 2021 Et råd fra ei som gikk gjennom en slik runde med å forsøke i finne ut hva jeg reagerte på i godt voksen alder. I en sånn utprøvingsfase ville jeg forsøkt å unngå erstatningsprodukter, og heller fokusert på vanlige råvarer uten melk/soya. Siden poenget er å unngå melk/soya for å se om reaksjoner blir borte. Det kan komplisere ting å da samtidig introdusere flere nye matvarer, som barnet ikke har pleid å spise. Hvordan vet du da, om reaksjonene ikke blir helt borte - om det er pga ting i erstatningsproduktene, eller fordi melk/soya ikke var problemet? Erstatningsprodukter inneholder ofte ting som ellers ikke er vanlig i maten vår. For min del tålte jeg flere av dem dårlig. Skjønner godt følelsen av at ‘det er ingenting hun kan spise’ ❤️ Det hjalp meg mye å snu fokuset, til å heller lage en mental liste over de matvarer og råvarer som var trygge og naturlig fri for det jeg skulle unngå. Da blir det mer naturlig å tenke muligheter heller Anonymkode: e0525...1cc 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #25 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Et råd fra ei som gikk gjennom en slik runde med å forsøke i finne ut hva jeg reagerte på i godt voksen alder. I en sånn utprøvingsfase ville jeg forsøkt å unngå erstatningsprodukter, og heller fokusert på vanlige råvarer uten melk/soya. Siden poenget er å unngå melk/soya for å se om reaksjoner blir borte. Det kan komplisere ting å da samtidig introdusere flere nye matvarer, som barnet ikke har pleid å spise. Hvordan vet du da, om reaksjonene ikke blir helt borte - om det er pga ting i erstatningsproduktene, eller fordi melk/soya ikke var problemet? Erstatningsprodukter inneholder ofte ting som ellers ikke er vanlig i maten vår. For min del tålte jeg flere av dem dårlig. Skjønner godt følelsen av at ‘det er ingenting hun kan spise’ ❤️ Det hjalp meg mye å snu fokuset, til å heller lage en mental liste over de matvarer og råvarer som var trygge og naturlig fri for det jeg skulle unngå. Da blir det mer naturlig å tenke muligheter heller Anonymkode: e0525...1cc Dette stemmer virkelig ikke. Det er ingen unormale ting i de erstatningsproduktene nevnt i denne tråden. Vi var også gjennom en utredningsprosess med eldste mann i forhold til gluten og melk og legen sa at vi helt fint kunne velge andre produkter som var frie for de allergenene Anonymkode: 12298...955 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #26 Skrevet 23. februar 2021 Alle mulige typer grøt laget på f.eks mandelmelk. Kan ha på litt syltetøy, bær, banan eller roisiner. Wetabix fungerer også! Mulig det finnes melkefri smøreost som kan brukes som pålegg på skiver? Finnes vel også veggis-"ost". Mettende smoothe med banan, kokosmelk og bær. Omelett Forskjellige typer mos. Gulrot, potet, søtpotet, selleri. F.eks med amerikansk blanding og pølse, fiskekake eller skinke. Supper (kanskje litt tykke da det er lettere å sjonglere på skje) "Tapas". Biter av ulik mat. F.eks skinke, ost uten melk, oppskjært frukt, pølse, kjøttboller, kjeks (husk det må være uten vanlig smør). Hummus som dipp. Melkefri yoghurt Kjøleskapsgrøt Til middag kan det meste brukes. Fisk, kjøtt, fiskekaker, karbonader, pølse osv. Ris eller poteter til og grønnsaker. Bruk f.eks sjysaus eller ketsjup. Bare husk at det kan være melk i farseprodukter, så kanskje greit å lage selv / like greit å severe "rene" råvarer. Anonymkode: c38e0...940
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #27 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 19.15): Siden det er helt nytt for oss ser vi nok begrensingene i stedenfor mulighetene for øyeblikket. Hadde vært enklere om det var meg selv, for jeg er relativt altetende. Men barnet er ikke det foreløpig blir det kjøtt med grønnsaker jeg har klart å komme pÅ til middag. Blir litt kjedelig på sikt. Tror det som gjør at jeg ikke ser muligheter akkurat nå er at vi må lese på ALT! Og soya blir veldig ofte brukt som erstatning for melk. Anonymkode: 656c8...fa4 Middag er lett, lag det du pleier å lage, hvis du bruker halvfabrikata må du lese bakpå at de ikke har melk. Mye lettere å lage fra bunnen. Så bare bytter du ut melk, fløte, ost, rømme, crème fraiche med juksevarianter av havre og kokos. Masse sånt å få kjøpt nå. Go'vegan-ostene er ikke så dyre, ta syltetøy oppå på brødskive for aksept til å begynne med. Ost som skal smelte må du kjøpe typen som er beregnet på smelting, altså sånne ferdig revet. De vanlig smelter ikke i det hele tatt. Anonymkode: 4eb2d...9fa
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #28 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Middag er lett, lag det du pleier å lage, hvis du bruker halvfabrikata må du lese bakpå at de ikke har melk. Mye lettere å lage fra bunnen. Så bare bytter du ut melk, fløte, ost, rømme, crème fraiche med juksevarianter av havre og kokos. Masse sånt å få kjøpt nå. Go'vegan-ostene er ikke så dyre, ta syltetøy oppå på brødskive for aksept til å begynne med. Ost som skal smelte må du kjøpe typen som er beregnet på smelting, altså sånne ferdig revet. De vanlig smelter ikke i det hele tatt. Anonymkode: 4eb2d...9fa Og melkefritt smør, finnes flere varianter. De fleste ha blå soft og blå melange, men du får også flere flytende stekesmør som er melkefrie, også flytende blå melange. Anonymkode: 4eb2d...9fa
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #29 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og melkefritt smør, finnes flere varianter. De fleste ha blå soft og blå melange, men du får også flere flytende stekesmør som er melkefrie, også flytende blå melange. Anonymkode: 4eb2d...9fa Jeg vil faktisk anbefale eldorado om man handler i butikker som er tilknyttet Norgesgruppen da de er billigere enn Melange Anonymkode: 12298...955 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #30 Skrevet 28. februar 2021 TS her! takk for alle gode tips. En drøy uke inn i melk/soya fritt og det er mye enklere allerede. Middager går greit, frokost og lunsj har vi funnet noen alternativer på. Har gått på et par uhell, men der må man bare regne med i begynnelsen. Det vanskeligste er å finne noe når vi ikke har spist hjemme. Ikke så veldig fan av å servere pommes frites og ketchup til lunsj det var eneste uten melk eller soya på en kafé vi stoppet innom. Anonymkode: 656c8...fa4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #31 Skrevet 1. mars 2021 Ja.. Det er ikke lett. Jeg har alltid tatt med matpakke siden min var baby, så jeg har rutine på det. Ellers blir det fort usunne alternativer. Man får kjøpt Aunt Mables blåbærmuffins på matbutikker som er uten melk og soya, Tom og Jerry- og Gjende eventyr-kjeks er uten melk men inneholder soyalecitin, vet ikke om det går for barnet ditt? Happy meal på Macdonalds er uten melk, bare spesifiser at du skal ha uten ost. Kokosboller er også ofte uten melk, men viktig å lese. Regner med at du har fått liste over hvilke andre ord for melk du skal se etter? Som myse, kasein etc? Det med å finne ting når man er på farten er jo som oftest det som gjør matallergi mest problematisk. Men det enkleste er å ha med hjemmefra, samme gjelder når man skal på besøk. Anonymkode: 088f2...10c 1
Palma Skrevet 1. mars 2021 #32 Skrevet 1. mars 2021 Har du vært inne på utenmelk.no De har også facebookside.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå