Gå til innhold

Hvorfor hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 0.06):

Jeg er muslim men ikke særlig religiøs, men bruker hijab. Grunnene er mange blant annet at jeg vil vise at det finnes mange forskjellige muslimer, selv de med hijab kan være rebelske, liberale og uavhengige. Jeg bruker ikke hijab for å "ikke friste menn" menn kan bli frista bare av å se på meg fordi jeg er vakker (sorry not sorry) ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal gå kledd, å gå med bikini er topp, og det å dekke seg til er også topp! det finnes nordmenn som klager på hijaben min og det finnes muslimer som synes jeg ikke er god nok som muslim, men jeg driter litt i hva begge mener. Kvinner med hijab er forskjellige, kvinner uten hijab er forskjellige. Kvinner med hijab er religiøse og kvinner med hijab er litt/ikke religiøse. Hijab kan handle om kultur og ikke islam, kan handle om islam, eller om begge deler. Når koronaen er over tenker jeg å møte i pride toget med regnbuehijab 🥳🌸💐🌼 

Anonymkode: b0f33...bd1

Dette innlegget er kanskje det beste beviset på at Islam er politikk og kultur mye mer enn det handler om religiøs tro. Det handler om gruppetilhørighet, et fuck you til samfunnet, vise hva man liker, et uttrykk for identitet, avstand fra andre, etc. 

Hijab er og blir patetisk.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du nyskjerrig som spør syntes jeg ikke det er riktig å søke kunnskap fra mennesker som ikke vet hva som er fakta men som tror og mener. Er du nyskjerrig les koranen eller kontakt din nærmeste moske. Uavhengig om du syntes det er riktig ang bruk av hijab så må man basere sin mening ut ifra fakta og ikke spekulasjoner. Det som de fleste ikke vet er at ordet hijab ikke bare betyr et sjal men ordet betyr å beskytte seg selv prøve å unngå synder. Nemlig ordet hijab. Hijab er en vakker ting som en kvinne velger selv å bruke fordi hun rett og slett kun ønsker å vise sin nydelig skjønnhet for seg selv og mannen sin. Det må respekteres på lik linje som noen velger å gå lettkledde. Når det gjelder bruk av tvang så er dette ikke religion men feiltolkete mennesker og kultur. Islam er en fredelig religion. For å kunne forstå må man tilegne seg kunnskap. Man kan ikke begynne matematikk på vansklig nivå man må begynne med det grunnleggende pluss minus for å kunne forstå resten. Slik er religion.  Hilsen fra en norsk jente som selv er nyskjerrig å leser koranen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariam95 skrev (3 timer siden):

Er du nyskjerrig som spør syntes jeg ikke det er riktig å søke kunnskap fra mennesker som ikke vet hva som er fakta men som tror og mener. Er du nyskjerrig les koranen eller kontakt din nærmeste moske. Uavhengig om du syntes det er riktig ang bruk av hijab så må man basere sin mening ut ifra fakta og ikke spekulasjoner. Det som de fleste ikke vet er at ordet hijab ikke bare betyr et sjal men ordet betyr å beskytte seg selv prøve å unngå synder. Nemlig ordet hijab. Hijab er en vakker ting som en kvinne velger selv å bruke fordi hun rett og slett kun ønsker å vise sin nydelig skjønnhet for seg selv og mannen sin. Det må respekteres på lik linje som noen velger å gå lettkledde. Når det gjelder bruk av tvang så er dette ikke religion men feiltolkete mennesker og kultur. Islam er en fredelig religion. For å kunne forstå må man tilegne seg kunnskap. Man kan ikke begynne matematikk på vansklig nivå man må begynne med det grunnleggende pluss minus for å kunne forstå resten. Slik er religion.  Hilsen fra en norsk jente som selv er nyskjerrig å leser koranen. 

Dette kalles et iherdig renvaskingsforsøk, men låter rett og slett hult. Alle vet hva vi ser. Vi ser at damer må kle seg i noe menn ikke må: Insert unnskyldninger og dårlige bortforklaringer som Miriam95's innlegg ovenfor. Problemet er at bortforklaringene er ufattelig gjennomsiktige. Det er ingen som kjøper det. 

Korsfarere er misforståtte. Jeg synes ikke det er riktig å søke kunnskap fra mennesker som ikke vet hva som er fakta, men som tror og mener noe om korsfarere. Er du nysgjerrig kan du lese bibelen eller kontakte din nærmeste menighet. Her må man basere sin mening på fakta og ikke spekulasjoner. Det som de fleste ikke vet er at ordet korsfarer egentlig bare betyr beskytter av korset. Korsfarere var et vakkert yrke. Det må respekteres. Når det gjelder voldsbruk blant korsfarere er ikke dette religion, men feiltolkninger og kultur. Kristendommen er en fredelig religion. 

/facepalm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 13.22):

Grunnen er først og fremst fordi Allah sier det i Koranen. 

Vi kvinner dekker oss for å komme nærmere Allah, og fordi den som har rett til å se vår skjønnhet er ektemannen vår. 

Det finnes likevel like mange personlige grunner til at noen velger å bruke hijab. 

Når en bruker hijab er det ikke kun for å dekke, men et ansvar som synlig muslim. Hijab er ikke bare et plagg, det er også at du skal ha riktig oppførsel og være et eksempel for religionen din. Å bruke hijab minner deg på Allah. 

Personlig, jeg er glad jeg er muslim, og jeg elsker Allahs religion. Da blir dette en selvfølge for meg å følge. 

 

Anonymkode: 09fa9...0a6

Jeg skjønner ikke, hva har Gud å gjøre med håret til kvinner? Og hvordan kan et hodeplagg på noen som helst måte føre en nærmere Gud? 

Livet er jo SÅ komplisert og mangfoldig - å tenke seg at det er noen Gud som står bak all skapelse, da må han/hun være svært intelligent, jeg tviler på at å vise håret sitt står på listen til hva Gud bryr seg om hva jenter gjør. 

Det å være nære Gud er noe man er i hjertet sitt. Og som man viser hver dag i handlinger. Har ingenting å gjøre med om man viser hår eller går med sminke eller bikini. Gud elsker alle beach babene i syden like mye som andre :)

Dette med at skjønnheten er bare for ektemannen høres rart ut. Han må være LITT av en mann. Som har enerett på å se håret til jenta. Det er helt ulogisk.

Men i islam er kvinnen sett på som en eiendel til mannen. Mens i vesten er kvinnen en egen selvstendig personlighet.

Tenk om en norsk mann ba kona si om å gå med hijab fordi han er sjalu på andre menn. Hva ville folk si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...