AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #21 Del Skrevet 21. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Hijab er en moderne oppfinnelse, det står ingenting i koranen om at kvinner skal bruke hijab, burka eller andre innretninger. Det står vel noe om å dekke seg til, men det står vel i bibelen også. Å dekke til håret med skaut og lignende har jo tradisjonelt vært vanlig i de fleste land, også i Norge. Men tradisjonelt hodeplagg og hiab er ikke det samme. Google Malala f.eks, hun bruker ikke hijab, men tradisjonelt hodeplagg for kvinner. Det står om hijab i Koranen. Ikke direkte ordet hijab, men flertall av ordet khimar, som da blir khumur. Rent oversatt er dette noe som dekker hodet. I verset står det at de skal svøpe khumuruhunna (deres khimar) over brystet. Som kjent historisk dekket mange kvinner hodet, men lot det kanskje henge slik at det ikke dekket fronten. Kan du arabisk, ligger det litt i ordet, så lærde har kommet med tolkninger om hvordan en hijab, eller khimar i dette tilfellet skal se ut. Hvordan kvinner dekker seg verden over, varierer fra land til land, men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig iht Koranen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Så her er det bare hår som defineres som fristende? Hva med sminke? Er ikke det også fristende, i og med at det fremhever kvinners skjønnhet? Det er jo derfor kvinner sminker seg, for å føle seg bedre. Hva med klær som viser former? Det er jo også fristende for menn. Så hvorfor er det bare hijab som skal benyttes? Hvis kvinner skal dekke seg til (i følge koranen), så bør jo ikke kvinner sminke seg eller bruke klær som fremhever former. Egentlig er jo dette en undertrykkelse av kvinner, og hvis vi skal utlikne forskjeller mellom kvinner og menn, så bør dette tildekking av kvinner fjernes fra religionen. Anonymkode: ac5b0...744 Når du bruker hijab er det en oppførsel også. Du skal ikke bruke tettsittende klær og sminke når du har på hijab ute 😊 menn har også sine regler, buksa skal ikke under ankelen, de får ikke vise seg under navlen. Anonymkode: 09fa9...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. februar 2021 #22 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står om hijab i Koranen. Ikke direkte ordet hijab, men flertall av ordet khimar, som da blir khumur. Rent oversatt er dette noe som dekker hodet. I verset står det at de skal svøpe khumuruhunna (deres khimar) over brystet. Som kjent historisk dekket mange kvinner hodet, men lot det kanskje henge slik at det ikke dekket fronten. Kan du arabisk, ligger det litt i ordet, så lærde har kommet med tolkninger om hvordan en hijab, eller khimar i dette tilfellet skal se ut. Hvordan kvinner dekker seg verden over, varierer fra land til land, men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig iht Koranen. Når du bruker hijab er det en oppførsel også. Du skal ikke bruke tettsittende klær og sminke når du har på hijab ute 😊 menn har også sine regler, buksa skal ikke under ankelen, de får ikke vise seg under navlen. Anonymkode: 09fa9...0a6 Nettopp, det står om noe som dekker hodet, ikke om hijab. Hijab er en moderne oppfinnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #23 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da er jo spørsmålet det samme. Hvis kvinner skal dekke seg til for å ikke friste, hvorfor andre faktorer som bidrar til fristelser? Sminke, klær etc? Anonymkode: ac5b0...744 Fordi muslimske menn har tydeligvis hengt seg opp i hår og ikke sminke. Klær er det delte meninger om. Noen får ikke vise hud. Noen må gå med burka. Noen må ikke gå med hijab. Uansett , så lenge ikke menn blir underlagt de samme reglene er det diskriminerende og hører ikke hjemme i vår tid. Hvorfor må ikke menn dekke til håret? Anonymkode: bcf40...9d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #24 Del Skrevet 21. februar 2021 Kvinnen skal liksom ta ansvaret for at menn ikke blir fristet. Det er så fjernt at jeg har ikke ord. Anonymkode: bcf40...9d6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #25 Del Skrevet 21. februar 2021 Perfekt sted å spørre når du er «oppriktig nyskjerrig»... not Anonymkode: 7b2ee...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #26 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er et resultat av primitiv æres og klankultur samt en stor dæsj med religiøs fanatisme, plagget er oppfunnet av gamle menn for å ha kontroll på kvinner. Burde vært forbudt å bruke dette plagget i offentligheten. Anonymkode: 9271a...007 Det finst muslimske kvinner som står frem og forteller om akkurat det som bildene over viser - forteller om undertrykking, kontroll og at hodeplagg er et symbol på dette. Desse kvinnene mottar mye hets og blir truet av muslimske miljø. Det er som keiserens nye klær; noen tørr faktisk å si hva som egentlig skjer - heier på dem🙌🏻 Anonymkode: 454fa...ce8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #27 Del Skrevet 21. februar 2021 Det står i Koranen. Ikke ordet hijab, men sjal. Det er også delte meninger om man må bruke det. Tro er forskjellig, noen leser koranen bokstavelig, andre tilpasser til den tiden vi lever i nå. Det skal være frivillig å bruke hijab. For mange er det et religiøs symbol som korset som halssmykke er for mange kristne. Det er også mer vanlig med sjal innen for ortodoks jødedom og katolske kirke også. Anonymkode: 86778...2e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #28 Del Skrevet 21. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Nettopp, det står om noe som dekker hodet, ikke om hijab. Hijab er en moderne oppfinnelse. Jupp riktig, men khimar er det samme. Hvis du søker opp khimar på Google så ser du det 😊 Anonymkode: 09fa9...0a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 22. februar 2021 #29 Del Skrevet 22. februar 2021 Tråden er ryddet for nedsettende innhold,samt avsporinger. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 22. februar 2021 #30 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) On 2/21/2021 at 11:53 AM, AnonymBruker said: Hva sier religionen om bruk av hijab? Skjule kvinnen skjønnhet? Ikke bidra til fristelser? Hvis hijab skal gjøre kvinnen nøytral, hvorfor sminker kvinner med hijab seg da? Hvorfor har de på seg klær som viser former? Hva er det med håret som skal være så fristende? Anonymkode: ac5b0...744 Alle religioner har tilsynelatende merkelige påbud tuftet på utdaterte holdninger, og troende som følger lovens bokstav, men ikke lovens intensjon. Det er ganske merkelig egentlig, men samtidig helt normalt. Endret 1. mars 2021 av Okapi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #31 Del Skrevet 22. februar 2021 On 2/21/2021 at 1:22 PM, AnonymBruker said: Grunnen er først og fremst fordi Allah sier det i Koranen. Vi kvinner dekker oss for å komme nærmere Allah, og fordi den som har rett til å se vår skjønnhet er ektemannen vår. Det finnes likevel like mange personlige grunner til at noen velger å bruke hijab. Når en bruker hijab er det ikke kun for å dekke, men et ansvar som synlig muslim. Hijab er ikke bare et plagg, det er også at du skal ha riktig oppførsel og være et eksempel for religionen din. Å bruke hijab minner deg på Allah. Personlig, jeg er glad jeg er muslim, og jeg elsker Allahs religion. Da blir dette en selvfølge for meg å følge. Anonymkode: 09fa9...0a6 Hvor står det i Koranen liksom? hijab er et politisk symbol mer enn noe annet. Kunne like gjerne skrevet I love sharia på veska di..... Anonymkode: 2022c...dbc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #32 Del Skrevet 22. februar 2021 On 2/21/2021 at 2:59 PM, AnonymBruker said: Jupp riktig, men khimar er det samme. Hvis du søker opp khimar på Google så ser du det 😊 Anonymkode: 09fa9...0a6 Dette stemmer jo ikke. Det er rett og slett oppspinn.... Anonymkode: 2022c...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #33 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 12.30): For muslimer er feks en kvinnes hår mer seksuelt enn rumpa. Anonymkode: e8ed9...043 Er ikke alle muslimske kvinner som har langt, tykt og vakkert hår under hijaben. Jeg har sett kvinner som har tynt og pistrete hår og kort hår. Da er det greit å ha på seg en hijab så man kan skjule håret sitt. Anonymkode: 36315...a64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #34 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 12.30): Bruk av hijab handler ikke om "seksuell fristelse". Hvor dette kommer fra er en gåte. Det handler om verdier og moral. Det bekymringsfulle med hijab er ikke de som bruker det. Uansett om det er tvang/press eller ikke. Det bekymringsfulle er at det er knyttet moralverdier til bruken. Noe som betyr at kvinner som ikke bruker det blir oppfattet som "horer" og fritt vilt, Og det er farlig. Anonymkode: d3a63...ea4 Ja, det er veldig feil og farlig at kvinner som ikke bruker hijab blir sett på fritt vilt...at de ikke har verdi og ingen stemme. De respekterer bare kvinner som bruker hijab. Var en kvinne som ikke ble hørt i et møte fordi hun ikke brukte hijab, men med en gang hun tok på seg hijab hørte mennene på henne. Det er trist.. Man skal respektere alle. Anonymkode: 36315...a64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #35 Del Skrevet 23. februar 2021 Jeg er muslim men ikke særlig religiøs, men bruker hijab. Grunnene er mange blant annet at jeg vil vise at det finnes mange forskjellige muslimer, selv de med hijab kan være rebelske, liberale og uavhengige. Jeg bruker ikke hijab for å "ikke friste menn" menn kan bli frista bare av å se på meg fordi jeg er vakker (sorry not sorry) ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal gå kledd, å gå med bikini er topp, og det å dekke seg til er også topp! det finnes nordmenn som klager på hijaben min og det finnes muslimer som synes jeg ikke er god nok som muslim, men jeg driter litt i hva begge mener. Kvinner med hijab er forskjellige, kvinner uten hijab er forskjellige. Kvinner med hijab er religiøse og kvinner med hijab er litt/ikke religiøse. Hijab kan handle om kultur og ikke islam, kan handle om islam, eller om begge deler. Når koronaen er over tenker jeg å møte i pride toget med regnbuehijab 🥳🌸💐🌼 Anonymkode: b0f33...bd1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 24. februar 2021 #36 Del Skrevet 24. februar 2021 Forferdelig at vakre muslimske kvinner skal bruke dette plagget. Mange har ofret livet for å kjempe for å få lov til å ta det av seg. Se bare på Shurika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #37 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 12.01): Gjerne seriøse svar her. Jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg skjønner at koranen forteller at kvinner skal dekke seg til, men ikke hvorfor. Anonymkode: ac5b0...744 Ifølge kjennere så er ikke hijab beskrevet i koranene. Men det står noen om at kvinnene gjemte seg /skjulte seg bak et forheng. Dvs de ble ikke sett og satt separert fra menn. Så går noen hundre år og noen tolkninger. Så har dette blitt til hijab og andre ting kvinner må skjule sin "skjønnhet" bak. Altså de sitter ikke bak dette forhenget men bærer det med seg som et mobil gardin. Etterhvert har jo dette blitt en form for kyskhetsplagg pom beskytter fra å bli betraktet som en dårlig dame. Og ingen vil bli sett på som dårlig. Noen sier at det er jo bare et tøystykke. Men når det tøystykke beskytter mot voldtekt, hele familiens ære avhenger av det og man blir arrestert eller kastet syre på hvis man ikke har dette tøystykket. Så blir dette "tøystykket" en big deal. Anonymkode: ac880...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #38 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er muslim men ikke særlig religiøs, men bruker hijab. Grunnene er mange blant annet at jeg vil vise at det finnes mange forskjellige muslimer, selv de med hijab kan være rebelske, liberale og uavhengige. Jeg bruker ikke hijab for å "ikke friste menn" menn kan bli frista bare av å se på meg fordi jeg er vakker (sorry not sorry) ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal gå kledd, å gå med bikini er topp, og det å dekke seg til er også topp! det finnes nordmenn som klager på hijaben min og det finnes muslimer som synes jeg ikke er god nok som muslim, men jeg driter litt i hva begge mener. Kvinner med hijab er forskjellige, kvinner uten hijab er forskjellige. Kvinner med hijab er religiøse og kvinner med hijab er litt/ikke religiøse. Hijab kan handle om kultur og ikke islam, kan handle om islam, eller om begge deler. Når koronaen er over tenker jeg å møte i pride toget med regnbuehijab 🥳🌸💐🌼 Anonymkode: b0f33...bd1 Jeg leser det du skriver og det virker jo fornuftig. Som norsk nordmann som ikke kjente til islam overhodet. Tro det eller ei. Islam var ikke et tema i Norge (utenfor Oslo) før på 2000 tallet. tror ikke en eneste 16 åring visste hva hijab var i 1990 Når jeg møter en kvinne med hijab så tenker jeg hun er muslim. Siden hun velger å bruke hijab som identitetsmarkør så er hun sannsynligvis på den mer konservative siden. Kulturelle/sekulære/lite religiøse muslimer, som jeg kjenner flere av, bruker ikke dette. Når hun bærer slike markører så tillegger jeg nok henne endel holdninger, som kanskje ikke er sanne, men man blir mer oppmerksom. Å håndhilse skjer ikke, vil ikke skape dårlig stemning, ser hun på meg som en vantro og følger koranen er det lite vits i å tro at vi kan være venner, annet en kollegial høflighet? Jeg inntar nok en mer avventende holdning, mer en jeg ellers ville gjort. Vil ikke støte noen eller krenke. Med ei norsk dame vil det ikke være noe problem å kjøre bil sammen i jobb sammenheng. I dame med hijab alene sammen med en norsk mann i en bil?? Vil anta at for henne vil det være usømmelig og hadde unngått det for å ikke sette henne i en subehagelig situasjon osv. Hijab er en identitetsmarkør og den skaper usikkerhet og avstand. Den kan handle om mye , men de som "pusher" hijab er gjerne stokk konservative islamister. Anonymkode: ac880...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 24. februar 2021 #39 Del Skrevet 24. februar 2021 I en oversettelse av Koranen står følgende. Jeg oppfatter det som å dekke til kjønnsorganer og bryst. Koranen, Al-A'raf, Surah 7:26 O dere Adams barn! Vi har gitt klær til deg for å dekke over din skam, så vel som for å være en utsmykning for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #40 Del Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 12.33): Forstå det den som kan. Anonymkode: ac5b0...744 Haha sorry jeg måtte bare le av det. 🤣 så enkelt som det Anonymkode: 334ed...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå