Gå til innhold

Dere som har vært alkoholikere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært alkoholiker i ca 5 år nå, men jeg ønsker å ikke være avhengig av noe lenger. Målet er ikke å bli helt nykter, men å kunne la være å drikke hver dag. 1 dag her og der uten alkohol går greit, men hvordan er det å plutselig leve et liv uten rus? Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det er, men jeg ønsker å ikke føle jeg må drikke hver dag. Har du noen tips til meg?  Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men jeg tror jeg trenger litt støtte og erfaringer.  Hvordan er det å gå fra å drikke hver dag til en gang i blant?  Jeg er redd for livet uten rusen som får meg til å sove.

Anonymkode: ff248...2de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.  

Endret av MortenMinstelønn
Skrevet

Å drikke innimellom kan du glemme. Hadde det vært mulig hadde du og alle andre avhengige gjort det for lenge siden.

Anonymkode: b7f0e...ff4

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

En alkoholiker kan aldri røre alkohol, uansett om det har gått ett år eller 50 år, avhengigheten vil alltid ligge der, den blir ikke borte. Så alkoholikere kan aldri røre alkohol. 

Skrevet

Enig med de andre. Eneste alternativ for deg er totalavhold resten av livet. Kontakt fastlegen din, så får du hjelp der. 

Lykke til! Og du, et liv uten rus og alkohol er ikke så avskrekkende som det føles ut som i begynnelsen. 

• Liker 1
Skrevet

Å drikke innimellom blir nok vanskelig. Jeg er ikke alkoholiker selv, men jeg var på vei ned den stien for ikke så lenge siden. Jeg begynte å drikke 3 øl på lørdager, alene, for å kose meg. Så ble det utvidet til 3 øl på fredager også, så søndager. Og det tok ikke mange uker før jeg plutselig drakk 4 øl hver dag, både helg og ukedager. Når jeg hadde drukket 4 øl hver dag i 2 uker, og på en mandag sto på butikken og vurderte om jeg skulle kjøpe meg 5 øl for kvelden, så gikk det opp for meg hva som holdt på å skje. Så, jeg dro hjem uten øl og sluttet å drikke på dagen.

Jeg stoppa før det gikk for langt, så for meg bør det gå greit å ta seg en øl innimellom, men jeg kjenner at det har jeg ikke lyst til å gjøre på en stund. Min far var periodedrinker. Han prøvde som deg, hvor han slutta og kun drakk en boks i helgene, men han falt alltid av vognen. Det var først da han sluttet helt, ingen unntak, at han har klart å holde seg edru. Når man først tillater seg en boks på lørdager, så blir det plutselig til 2 bokser, så 4, så drikker man resten av helgen også, så blør det ut i ukedagene.

Få hjelp. Kutt ut alkohol fullstendig og ikke se deg tilbake. 

Anonymkode: 6e1eb...94d

• Liker 1
Skrevet

Uten å ha erfaring med alkoholavhengighet og uten å vite hvem du er som person:

Hva er det alkoholrusen gir deg? Trygghet? Avslapping? I så fall; kan du erstatte det med noe annet som gir mening? 

Jeg foreslår trening hvor du setter deg mål. Eksempel: «I år 2022 skal jeg løpe Berlin Maraton under 4 timer». Det er utrolig hvor god avslapping det er etter en hard treningsøkt. Det gir deg et velbehag og en sjelefred. 

Hele poenget her er å snu om på flisa og gjøre dette til noe utover det å «bare kutte alkoholen». Gjør noe ut av det og gjør livet mer konstruktivt! 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Catalina Culès said:

En alkoholiker kan aldri røre alkohol, uansett om det har gått ett år eller 50 år, avhengigheten vil alltid ligge der, den blir ikke borte. Så alkoholikere kan aldri røre alkohol. 

Dette stemmer heldigvis ikke. Rusavhengige har ikke en slags knapp i hodet som gjør dem avhengige og aldri kan slås av. Når man er avhengig er det ikke selve rusmiddelet som er problemet, men plagene rusmiddelet hjelper mot. Vi behandler ikke smerter ved å slutte å gi smertestillende, men ved å prøve å behandle årsaken til smertene. Usunn rusbruk handler stort sett om å dempe et ubehag, og når det gjelder alkohol er kanskje angst i en eller annen form det vanligste. Det går an å behandle den underliggende årsaken, og det går an å lære seg andre strategier for å tåle ubehag og smerter. For noen kan det ta lang tid, og mange bør kanskje aldri ta sjansen på å drikke igjen. Men det er ikke slik at en gang avhengig, alltid avhengig.

• Liker 6
Skrevet

Må henge meg på de andre. Er tørrlagt og brukt flere år på å prøve å drikke innimellom og ikke bli dritings.  Funket ikke. Bortkastet tid. Ja eller mulig det var en forberedelse å å ta farvel til rus. En ruser seg jo fordi en trenger det. Og det trengs oftest støtte og terapi for å klare stå uten rus- Jeg tenker som så: om du vil dit at du kan drikke en gang i blant må du være avholds minst et par år først. Men ville økt hjelp med å få til dette. Viljestyrkemetoden når en har drukket så lenge kan være brutalt. 

Lykke til. :) Syns det er såååå digg å være edru. En gave.

Anonymkode: 21be7...33b

• Liker 3
Skrevet

Jeg er tørrlagt og har vært det i 5.5 år nå. Må bare si som alle andre, total avhold er nok den eneste bærekraftige løsningen for oss. Jeg brukte et år hvor jeg tenkte jeg skulle "lære" meg å drikke, funket ikke!! Endte i fæle fyllekuler for å ta igjen det tapte.

Du kommer til å elske livet som edru..etterhvert! Men det er en jobb som må gjøres først, og det å slutte å drikke er bare starten. Jeg gikk til legen min som første tiltak, deretter i samtaleterapi i flere år etterpå. 

Jeg begynte å trene, og det å presse kroppen min fysisk hjalp veldig mot alkoholsuget. Jeg har i ettertid løpt både maraton og ultraløp, og har byttet ut alkohol med trening. 

Start et sted, og stol på prosessen. Ren viljestyrke i starten, men det vil gå over, og sakte men sikkert vil du nyte din nye tilværelse som edru. Tålmodighet og kjærlighet til deg selv, er nøkkelen. 

Lykke til:)

Anonymkode: bdb0f...e36

• Liker 2
Skrevet

En gang alkis, alltid alkis.

Anonymkode: be631...148

• 9 måneder senere...
Skrevet

.

Anonymkode: e25f7...a87

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 21.13):

Jeg har vært alkoholiker i ca 5 år nå, men jeg ønsker å ikke være avhengig av noe lenger. Målet er ikke å bli helt nykter, men å kunne la være å drikke hver dag. 1 dag her og der uten alkohol går greit, men hvordan er det å plutselig leve et liv uten rus? Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det er, men jeg ønsker å ikke føle jeg må drikke hver dag. Har du noen tips til meg?  Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men jeg tror jeg trenger litt støtte og erfaringer.  Hvordan er det å gå fra å drikke hver dag til en gang i blant?  Jeg er redd for livet uten rusen som får meg til å sove.

Anonymkode: ff248...2de

Du må være helt nykter, ellers går det ikke. Da lurer du deg selv om du tror du kan ta noen drinker, hvis du er alkis så greier du ikke å stoppe etter noen glass. Du må bestemme deg, og ta et valg for livet. Ta en og en dag, det hjelper ikke om du tror du klarer å ta et glass etter 5 år, da sprekker du og tenker at 5 år var bortkastet, og faren er overhengende for at du går på en smell og drikker igjen. Selv har jeg vært 100% edru i 21 år. Det er et valg, du lar være å gå på polet, byen. Du går forbi alkoholen på matbutikker og det finnes ikke i din verden. Lykke til. 

Anonymkode: adab5...a47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...