Gå til innhold

Blør mindre med p-piller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal begynne på p-piller, men venter med å starte når jeg får mensen nå om et par dager. Det jeg lurer på da er, kommer jeg til å blø mindre enn jeg vanligvis pleier, selv når jeg nettop starter med det? Eller må man bruke p-piller en liten stund før man skal blø mindre?

Vet at det er forskjellig fra person til person, men vil gjerne vite litt om deres erfaringer:)

Takk på forhånd.

Anonymkode: 64aa8...8b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Droppet sukkerpillene i 2 år og tok p-piller hver dag. Hadde ikke noe blødning før jeg sluttet med p-pillene. 

Anonymkode: a66d5...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Droppet sukkerpillene i 2 år og tok p-piller hver dag. Hadde ikke noe blødning før jeg sluttet med p-pillene. 

Anonymkode: a66d5...d39

Merket du at du blødde mindre fra første gang du begynte med pillene?

Skrevet

De (veldig få) gangene jeg har blødning så blør jeg mindre enn da jeg ikke gikk på p-piller. Å det er ikke unormalt. Men jeg hopper over sukkerpiller, så jeg har blødning en gang i året eller noe, dette på grunn av gjennombrudsblødning som ikke gir seg før jeg tar pillefri uke. 

Anonymkode: 6f242...be6

Skrevet

Du venter en vanlig mens nå, den blir nok ikke mindre av at du starter med p-piller samtidig. 

Anonymkode: 8fb01...d26

Skrevet

Det er over tjue år siden jeg begynte på p-piller, så jeg husker ikke helt hvordan første mens var da jeg tok det første brettet, men jeg husker veldig godt at jeg fikk gradvis kortere og lettere blødning.
Før p-piller blødde jeg litt over middels mye, i 6-7 dager. Da jeg begynte på p-piller (på en torsdag, dette er relevant), tok jeg siste pille på første brett på en onsdag og begynte å blø på torsdagen, men stoppet å blø onsdag kveld uken etter, så ca 7 dager blødning.
Ved neste brett startet ikke mensen før fredag morgen, og videre med de neste brettene så startet bortfallsblødningen henholdsvis lørdag, søndag og så mandag morgen, men jeg stoppet alltid å blø på onsdagen, kvelden før neste pille.
Det jevnet seg ut etter de første fire-fem brettene, så helt frem til jeg sluttet å ta pillefri uke, startet blødningen mandag morgen omtrent klokken åtte (kunne nesten stille klokka etter den) og sluttet onsdag kveld. Med tre dager blødning som var mye lettere enn jeg hadde før jeg begynte med p-piller, var ihvertfall jeg ganske fornøyd.
Dette gjelder kun for min egen erfaring, alle er forskjellige og hvert individ reagerer forskjellig på hormontilskudd.

Skrevet

Mistet aldri mensen med p-pilla. 

Anonymkode: 4f127...b28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 21.22):

Hei. Jeg skal begynne på p-piller, men venter med å starte når jeg får mensen nå om et par dager. Det jeg lurer på da er, kommer jeg til å blø mindre enn jeg vanligvis pleier, selv når jeg nettop starter med det? Eller må man bruke p-piller en liten stund før man skal blø mindre?

Vet at det er forskjellig fra person til person, men vil gjerne vite litt om deres erfaringer:)

Takk på forhånd.

Når du begynner å ta dem under mensen, så vil de ikke kunne påvirke mensen som allerede er «laget». Under mensen er det veggene i livmoren som er fylt med blod som skylles ut, både blod og annet. Dette er allerede «laget» under hele syklusen som allerede har vært, og p-piller vil ikke kunne endre på det.

Men neste gang du evt. velger å blø da vil det være mindre. Men man kan fint gå på p-piller i lengre perioder uten å måtte ha noen blødning. 

Anonymkode: 8d71a...424

Skrevet

Jeg kom på at det også er ganske vitalt om det er p-piller eller minipiller du har startet med, da folk flest bruker begrepene om hverandre, men p-piller gir som regel vanlig bortfallsblødning, mens minipiller kan føre til at bortfallsblødningen blir helt borte.
Dette er selvfølgelig også helt individuelt, Cerazette, et vanlig minipillemerke som er mye diskutert her på KG, kan også føre til at man blør nesten kontinuerlig.
Vanlige p-piller er også vanlig å hoppe over blødningsuka med, noen kan knaske p-piller kontinuerlig uten å blø, mens andre uansett får blødning etter to-tre brett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...