Gå til innhold

Skriver dere dagbok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå snakker jeg ikke om dagbok her inne, men en fysisk bok dere skriver i hver dag (eller stort sett hver dag). Jeg har egentlig litt lyst til å gjøre det kjenner jeg, for å sortere litt tanker osv på slutten av en dag. Hva får dere ut av å skrive dagbok? Hva skriver dere? (Er det om vær og vind eller er det om ting som skjer i hverdagen feks?) 

Anonymkode: 6a23d...fe0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cleo88 skrev (2 minutter siden):

Jeg har fysiske dagbøker. Skriver gjerne regelmessig noen uker om gangen, så kan det gå måneder. 

Skriver ned tanker, dikt, gjør avskrift av andres dikt og sanger jeg liker, tegner, skriver ned sitater, skildringer basert på fantasi eller virkelighet. Når jeg føler meg inspirert skriver jeg dagbokinnlegg som ligner mer på noveller enn "ren rapport." :)

Oj det var jo veldig kreativt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleo88 skrev (4 minutter siden):

Ja :) Men jeg bruker dem også for det meste når jeg virkelig er litt mer kreativ enn ellers. Det er opp til enhver å bestemme seg for sin stil :)

Du ga meg hvertfall noen gode ideer ☺️ Takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det i 15 år, så fant jeg ut at moren min leste i dem da jeg bodde hjemme og at eksen pleide å lese i dem da vi var samboere, så da brant jeg alle sammen og har ikke skrevet noe siden. Føltes som et ordentlig svik, og jeg innså at jeg ikke vil at noen skal lese de nå og heller ikke etter jeg er død. Finner ofte folks dagbøker i bruktbutikker og de selges på nett o.l Og det er uaktuelt. 

Anonymkode: c44de...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gjorde det i 15 år, så fant jeg ut at moren min leste i dem da jeg bodde hjemme og at eksen pleide å lese i dem da vi var samboere, så da brant jeg alle sammen og har ikke skrevet noe siden. Føltes som et ordentlig svik, og jeg innså at jeg ikke vil at noen skal lese de nå og heller ikke etter jeg er død. Finner ofte folks dagbøker i bruktbutikker og de selges på nett o.l Og det er uaktuelt. 

Anonymkode: c44de...7c0

Oj, ja det er et skikkelig svik, å litt skummelt at noen faktisk får seg til å gjøre så store overtramp 😬

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver dagbok periodisk. Det var en lengre periode for noen år siden hvor jeg skrev ut flere bøker, og det er først nå jeg kommer tilbake til vanen.

Det er godt å skrive. Det er en måte å sortere tanker og følelser, for å få bedre oversikt eller bare bli ferdig med dem. I hodet er det så mange tanker som skal tenkes samtidig, så jeg får ikke tenkt dem frem til en løsning. På papir tvinges jeg til å ta dem en om gangen.

Jeg er ikke bekymret for om noen leser dagbøkene mine. De som er så nær meg at de har tilgang, stoler jeg på. Hvis noen likevel skulle lese, er det egentlig ikke noe problem utenom det at de tramper over privatlivet mitt. Ingenting av det jeg skriver er hemmelig, det er bare privat.

Jeg er sikker på at foreldrene mine ikke leste dagboken min når jeg bodde hjemme. Da skrev jeg bare på mine mørkeste dager, og de sidene kan selv ikke mine foreldre ha lest uten å gjøre noe.

Hvis du vil starte foreslår jeg at du begynner enkelt, med noe du har gjort den dagen  eller om noe som har gjort deg glad. Det viktigste er å begynne å skrive. Over tid vil du finne ut hva du trenger å skrive om, men det viktigste er å starte.

Husk også at en dagbok ikke trenger å være en daglig bok. Det kan også være en bok om dager. Det er ikke krise om du ikke skriver noen dager, uker, måneder, år. Bare finn frem til neste blanke side, skriv datoen øverst og begynn:

" I dag gikk jeg på jobb som vanlig. Jeg pratet litt med Anne i lunsjen. Anne er..."

Bare skriv, og fortsett der du føler. Grammatikk og tegnsetting er ikke viktig, norsklæreren din kommer ikke til å lese det. Det viktigste er at du skriver, ikke hvordan.

Anonymkode: 462c6...91c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver i perioder hver dag, men hvis det skjer lite i livet mitt skriver jeg kanskje bare en gang i uken eller måneden. Hvis jeg er utenlands, er på kurs, er på besøk hos noen eller på annet vis gjøre noe spesielt skriver jeg hver dag. Hvis det skjer mye i livet mitt skriver jeg kanskje flere ganger om dagen. Noen ganger skriver jeg kanskje bare noen få stikkord, andre ganger skriver jeg mange sider. Synes det hjelper veldig å få sortert tanker og følelser, og å få skrevet ned bekymringer. Med en gang jeg får satt ord på tankene slipper stresset.

Hver nyttårsaften skriver jeg en lang oppsummering av året, forteller om det jeg vil huske og det viktigste som har skjedd og hvordan det har påvirket meg. Og så går jeg gjennom målene, ønskene og planene jeg hadde for året som gikk, og skriver nye planer og ønsker for det neste året. Jeg pleier å sitte nesten hele dagen på nyttårsaften og skrive, og for meg er det en viktig dag hvor jeg virkelig trenger tid for meg selv.

Har stor glede av å lese mine gamle dagbøker. Koser meg med dagbøker fra perioder i livet som var gode, og så leser jeg fra perioder som var vanskelige og kjenner på hvor heldig jeg er som har det bedre i dag. 

Anonymkode: 1b7a1...986

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver stort sett når jeg er i dårlig humør, så det kan bli litt deprimerende å lese i ettertid:P. Men det er mest for å lufte tankene. En annen ting jeg gjør hvis jeg er skikkelig frustrert er å skrive en mail til fremtidige meg (futureme.org), og sender den ett, tre eller fem år frem i tid. Jeg skriver nøyaktig hvor jeg er og hva jeg føler for øyeblikket, og hvordan jeg håper fremtiden skal bli. Det er faktisk veldig gøy å få de mailene :fnise:. Av og til er det bare bagateller, andre ganger synes jeg oppriktig synd på fortids-meg:lol:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn

Jeg skriver i perioder. Skriver om det som opptar meg, små og store prosjekter jeg har, om ting som plager meg eller om ting jeg har lyst til å gjøre. Veldig nyttig for å sortere tanker! Og kanskje moro å lese senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...