Gå til innhold

hvordan greier folk å bo på bygda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og nå snakker jeg ikke om plasser som ligger 10 minutter unna en større by med bil. Nå tenker jeg på småsteder som hverken har taxitilbud, utested, spisesteder. Kun en liten matbutikk. Hvordan kjeder  dere ikke dere ihjel?

Anonymkode: 38cd8...cd9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke at folk gidder å bo steder man ikke en gang kommer seg til butikken uten bil jeg

Anonymkode: 2dbc8...af6

• Liker 9
Skrevet

Har andre interesser. Bor på en veldig liten plass (typ 1500 innbyggere). Men er omringet av natur, og det er vår største hobby. Går mye på fjellet, jakter, har hund som vi trener en del med osv. Kjeder meg sjelden :) 

Anonymkode: e24b1...f71

• Liker 24
Skrevet

Kan jo kontre med: Hvordan greier folk å by i storbyer?

Anonymkode: 8f33f...74b

• Liker 42
Skrevet

Nei, hvorfor skulle en kjede seg mer på bygda enn en gjør i byen?

Anonymkode: a67cf...cdf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jo kontre med: Hvordan greier folk å by i storbyer?

*bo

Skrevet

Nå bor jeg i byen, men jeg kjeda meg aldri da jeg bodde på landet. Faktisk var jeg mer sosial da jeg bodde på landet enn jeg egentlig er nå (og da mener jeg ikke generelt under koronapandemien). Stedet jeg er fra er ganske øde, så det er virkelig på landet. Jeg var flinkere til å bruke de tilbuda som var, gikk på og fikk oftere besøk, drev med flere hobbier og brukte naturen mer. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg vokste opp i en bygd som ikke hadde annet enn matbutikker og en bensinstasjon. Jeg flyttet ut for ti år siden, men nå lenger jeg tilbake. Bygda har vokst og har nå et lite kjøpesenter, to spisesteder, en kafe og en pub - og jeg synes den begynner å bli altfor stor! Jeg syntes det allerede før jeg flyttet.

Jeg liker stillheten og roen med å være utenfor sentrum. Kunne sitte på terrassen og bare se skog og høre fuglekvitter. Da slapper jeg av, langt inn i sjela.

Anonymkode: 8d91a...4e6

• Liker 10
Skrevet

Elsker friheten og "freden", stille og rolig. Aldri noe støy. Går og jogger mye ute, trener med hunden, har en stooor hage hvor vi har grønnsakshage osv. Kommer aldri til å orke byens sus og dus.

Anonymkode: 441cb...4be

• Liker 9
Skrevet

Her hvor jeg bor er det 25 min å kjøre til sentrum hvor det er butikker, senter, skoler osv. vi har en nærbutikk rett ved. Null stress. Skal vi til et litt større sted med bedre utvalg av butikker osv så må vi kjøre i snaut en time. Det er en vanesak. Å vi koser oss veldig. Vi har en kjempestor hage, slipper å bo stablet oppå andre folk hvor man ender opp med bråkete naboer og forurensning fra masse trafikk. Vi kan gå fra gårdsplassen å rett ut i skiløypa. 

Anonymkode: e4b15...162

• Liker 8
Skrevet

Tja, man kan jo i samme slengen lure på hvorfor byfolk reiser på hytta for å sitte å se ut på en snøkledd fjellknaus ved første anledning. 🤔

Selv forstår jeg ingen av delene ( :P) men jeg liker selv best en mellomting (dvs. å ha skogen som nærmeste nabo, Oslo maks 20 minutter unna og gangavstand til butikker/kjøpesenter) 

Anonymkode: aa75a...91c

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

og nå snakker jeg ikke om plasser som ligger 10 minutter unna en større by med bil. Nå tenker jeg på småsteder som hverken har taxitilbud, utested, spisesteder. Kun en liten matbutikk. Hvordan kjeder  dere ikke dere ihjel?

Folk har vel andre interesser enn å kjøre taxi og spise ut. 

Hvor mange steder er det som ikke noe annet en en liten matbutikken i rimelig nærhet? Eksempel?

Anonymkode: 7d8bb...3b1

• Liker 8
Skrevet

Ekstremt tunnelsyn du har, TS. Kan du virkelig ikke sette deg i hva fordeler kan være med bygda, og at det livet passer best for noen?
Hilsen  en som selv er ultra urban

Anonymkode: 3016c...dc3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan klarer folk å finne roen i en by? 

Man gjør på bygdene akkurat det samme som alle andre.

Anonymkode: c24ac...4a9

• Liker 5
Skrevet

Det går jo helt fint an å ha andre interesser enn å shoppe, spise/drikke ute og ta ta taxi hjem. I våre dager er det dessuten fullt mulig gjøre unna shoppingen på nettet uten å måtte bevege seg lenger enn til nærmeste post i butikk, som da sannsynligvis befinner seg hos den lokale matbutikken/bensinstasjonen, for å hente pakken. 

Og så lenge man finner en grei jobb innenfor rimelig avstand så er det jo helt suverent å bo litt øde til hvis man f.eks. er interessert i hest, hund og/eller jakt og fiske. Evt. bare liker å være i naturen. 

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, hvorfor skulle en kjede seg mer på bygda enn en gjør i byen?

Anonymkode: a67cf...cdf

Det har du et bra poeng.  Jeg tror det er flere ensomme i byene eller på bygda.

Skrevet
Smeltemann skrev (6 minutter siden):

Det har du et bra poeng.  Jeg tror det er flere ensomme i byene eller på bygda.

Korrekt. Det er verre å være ensom i en storby med mye mennesker rundt deg enn i en bevisst ensom situasjon på bygda. 

Å være ensom i en storby bryter deg ned og stresser deg, mens det å være ensom på bygda både oppleves OK og er tidvis bra/som forventet. 

Anonymkode: c24ac...4a9

• Liker 6
Skrevet

Elsker stillheten det gir meg. Er fra en liten bygd og er nærmest oppvokst på gård. 

Jeg likte det ikke da jeg bodde hjemme og flyttet derfor mer sentralt og nærme byen da jeg flyttet ut. Men det tok ikke lang tid før jeg lengtet tilbake til bygda. her er det naboer over alt, hører trafikken 24/7, og føler jeg ikke får den roen som jeg gjør på bygda. Jeg trodde jeg selv kom til å elske å bo mer sentralt, men så feil tok jeg om meg selv. 

Også så digg det er å bare gå i BH ute i hagen om sommeren. Gjør jeg det her, så ser hele gata det og det er lite hyggelig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg trives ikke med å bo i større by. Benytter meg ikke av tilbudene du nevner, unntatt matbutikk da. 

For meg er natur og hunden min viktig:) 

Anonymkode: 0f28d...19b

• Liker 1
Skrevet

Bygda❤ 

Anonymkode: 4dba5...8d8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...