Gå til innhold

Overtid - diskusjon om hva som er pålagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en regnskapsbedrift, med fleksitidsordning. Det fungerer veldig bra, denne tiden av året kan ha noen hektiske dager, og vi styrer dagene selv med timer inn og ut av fleksitidsbanken. 

Nå er det en relativt nyansatt kollega av meg som begynner å rope om overtid. Han føler han jobber mye overtid, uten å få betalt. Timebanken hans øker, men han vil ha penger. Min leder avviser dette, da han mener det er en del av det ordinære regnskapsarbeidet, og at min kollega kan ta dette i avspasering senere. 

Hvor går egentlig grensene her? Hvis min kollega setter seg på bakbeina, og ikke vil jobbe noen timer over (som ikke utbetales som overtid) kommer jo ikke dette til å gå rundt. 

Og hvordan kombinere fleksitid og overtid? Jeg for min del tenker at jeg vil ha problemer med å stemple overtid i dag, hvis jeg f.eks gikk tidlig på mandag, eller vil ha noen timer fri i morgen.. hvis dere skjønner...

Jeg er veldig fornøyd med sånn vi har det nå, vi styrer det meste selv. Jeg er redd for å bli helt detaljstyrt av min nærmeste leder hvis vi plutselig begynner å skulle stemple masse overtid på egenhånd. 

Anonymkode: 988bd...74b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening er at regnskapsbransjen absolutt burde praktisere overtid. Fleksitid er et gode, men det er ikke tvil om at dette blir misbrukt av byråene for å spare overtidskostnader. 

Det vil alltid være et spørsmål om hva som er pålagt, så da spørs det egentlig, kan han jobbe 8-16 hver dag uten å føle på et press om å jobbe mer opp mot fristene? 

Anonymkode: 59ad1...d50

• Liker 2
Skrevet

Er det en ung og uerfaren kollega? Jeg hadde ikke klart meg uten fleksibel arbeidstid, noen perioder er det (for) mye å gjøre, men vil jeg gå kl 12 på en onsdag kan jeg som regel det, eller ta en langhelg uten å ta ut ferie.

Fleksitidsavtaler må også følge arbeidsmiljølovens grenser – det kan derfor ikke jobbes mer enn 10 timer pr dag og 50 timer pr uke uten at det regnes som overtid. Om avtalen er inngått med tillitsvalgte i tariffbundet bedrift er grensen for at det regnes som overtid økt til 12,5 timer pr dag og 54 timer pr uke (48  timer ved snittberegning over 8 uker).

• Liker 1
Skrevet
Summeer skrev (13 minutter siden):

Er det en ung og uerfaren kollega? Jeg hadde ikke klart meg uten fleksibel arbeidstid, noen perioder er det (for) mye å gjøre, men vil jeg gå kl 12 på en onsdag kan jeg som regel det, eller ta en langhelg uten å ta ut ferie.

Fleksitidsavtaler må også følge arbeidsmiljølovens grenser – det kan derfor ikke jobbes mer enn 10 timer pr dag og 50 timer pr uke uten at det regnes som overtid. Om avtalen er inngått med tillitsvalgte i tariffbundet bedrift er grensen for at det regnes som overtid økt til 12,5 timer pr dag og 54 timer pr uke (48  timer ved snittberegning over 8 uker).

Hvor siterer du det fra? 😊

Nevnte kollega er relativt ny i bransjen, passert 30 år, ungkar. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min mening er at regnskapsbransjen absolutt burde praktisere overtid. Fleksitid er et gode, men det er ikke tvil om at dette blir misbrukt av byråene for å spare overtidskostnader. 

Det vil alltid være et spørsmål om hva som er pålagt, så da spørs det egentlig, kan han jobbe 8-16 hver dag uten å føle på et press om å jobbe mer opp mot fristene? 

Anonymkode: 59ad1...d50

Jeg tror det vil være vanskelig å gjøre jobben uten press enkelte dager. Men så er det også rolige perioder... Og da kan man jo føle at man tvinner tommeltotter, og kan heller avspasere litt. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...