Gå til innhold

CUBA!

Fremhevede innlegg

Gjest enGjest
Skrevet

har så utrolig lyst til å dra dit. noen som har vært der som kan komme med gode tips? hvor burde man bestille flybill? er det billig å bo, mat, trygt?? åhhh jeg har så lyst!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reis....det er et flott land å besøke. Sjekk om det går charter dit....det blir det billigste.

God tur. :)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

apollo har charter fra stavanger bergen og oslo,tror du kan få fly og hotell i 14 dager for ca 9000kr :)

Gjest Gjest_Pauline_*
Skrevet

Hei. Jeg var på Cuba i januar, og kan anbefale det på det varmeste. Jeg bestilte flybillett og den første natta på hotell via Kilroy, og ordnet resten av reisen da jeg kom til Cuba. Anbefaler å sette av god tid til Havana som er en veldig sjarmerende by. Jeg var tre dager i Havana og reiste så til Trinidad og var der et par dager. Tok så buss opp til Varadero og fikk et par dager med strandliv der før jeg dro tilbake til Hanava og var der en dag til slutt. Hadde 10 dager til sammen og synes jeg fikk sett ganske mye på de dagene. Du får bare spørre hvis du lurer på noe!

Skrevet
har så utrolig lyst til å dra dit. noen som har vært der som kan komme med gode tips? hvor burde man bestille flybill? er det billig å bo, mat, trygt?? åhhh jeg har så lyst!!!

Åh du må bare dra - det er fantastisk! Var der i juni i år, og hadde den beste ferien i mitt liv.

Vi bestilte billetter hos Orientexpressen til 7.800,-/pers t/r fra Oslo via Paris. Det var det billigste vi fant på det tidspunktet i alle fall.

Overnatting koster fra 10 - 30 konvertible Pesos (70 - 210 NOK) per natt for et rom på en Casa Particulare. Det finnes nesten ikke hoteller bortsett fra i store byer, og casaene er statsgodkjente og rene, pene og trygge. Det er altså i private hus, som regel bor man der sammen med familien som eier huset. Da kan to personer dele rommet uten økning i prisen. Vi betalte 15 pesos på alle Casaene vi bodde på.

Jeg vil absolutt anbefale casaer fremfor hotell, du får en mye mer "cubansk" opplevelse - og langt de fleste utleierne er veldig hyggelige.

På casaen kan du få frokost (3-7 p), lunsj (3-7 p) og middag (5-15 p) til en OK pris, men vi valgte stort sett bare frokost siden det var mer spennende å spise middag ute.

Når det er sagt er det ingen stor kulinarisk opplevelse å dra til Cuba - med unntak av at det er mye billig og god hummer å få. Frokost er speilegg/omelett, kaffe og frisk frukt. Noen ganger med fersk loff. De har få råvarer, og du kan stort sett velge mellom stekt kylling, stekt fisk, og stekt svin. Alt tilberedes med hvitløk og salt og serveres med frisk frukt og ris med sort bønnesaus. Det er få unntak fra dette, men de finnes så klart. Mye rart garnityr og kombinasjoner av mat (man tar hva man har) og vi fikk bl.a. servert is med ananas og to gulostskiver som pynt. :overrasket:

Vi reiste raskt ut av Havana og besøkte Viñales, Cienfuegos og Trinidad før vi dro tilbake til Havana og var der de siste dagene. Da hadde vi god tid til å bli kjent med de forskjellige stedene og menneskene der. Også OK å ta Hvana sist, for det er en stor by, og ærlig talt følte jeg meg litt lost der den første dagen. Mange pågående hustlers i en del strøk der. Etter å ha vært i de andre byene hadde vi fått mer "tak på" hvordan ting fungerer på Cuba, og da var Havana en fantastisk by å komme tilbake til :)

Jeg ville forresten ikke dratt til Varadero, det er veldig "ikke-cubansk" og selv om det er fine strender så kunne du dratt mange andre steder for å få solt deg. Ikke kast bort verdifull Cuba-tid på det ;) Det finnes fine strender mange andre steder på Cuba som er vel verdt å besøke i stedet for turistmaskinen Varadero.

Ellers er cubanerne veldig vennlige, og jeg har seriøst aldri følt meg så trygg i et fremmed land, selv ikke da jeg gikk alene hjem om kvelden når byen var mørklagt av strømbrudd (skjer ofte!) Hold på veska di i Havana og bruk hodet litt, ellers kan du bare slappe av.

Nå skravler jeg meg helt bort, he he :-D

Masse bra info om Cuba på www.cubajunky.com - den må du sjekke ut. Og bare spør hvis du lurer på noe mer.

Åh - jeg viil tilbake! :sur:

Skrevet
Når det er sagt er det ingen stor kulinarisk opplevelse å dra til Cuba - med unntak av at det er mye billig og god hummer å få.
:overrasket: Du må ikke klage nå når de endelig har gjort det mulig for turister å få tak i mat. :ler:

Forresten vil jeg ikke tro det plager noen at vi sist vi var på Cuba betalte ca. kr. 3.000,- pr. pers. 14 dager inkl. hotell. :ler:

Skrevet
:overrasket: Du må ikke klage nå når de endelig har gjort det mulig for turister å få tak i mat. :ler:

Nei, ærlig talt så trodde jeg det ville være mye verre, så det gikk greit det. Men orker fortsatt ikke å spise stekt kylling ;):roll:

Gjest enGjest
Skrevet
Hei. Jeg var på Cuba i januar, og kan anbefale det på det varmeste. Jeg bestilte flybillett og den første natta på hotell via Kilroy, og ordnet resten av reisen da jeg kom til Cuba. Anbefaler å sette av god tid til Havana som er en veldig sjarmerende by. Jeg var tre dager i Havana og reiste så til Trinidad og var der et par dager. Tok så buss opp til Varadero og fikk et par dager med strandliv der før jeg dro tilbake til Hanava og var der en dag til slutt. Hadde 10 dager til sammen og synes jeg fikk sett ganske mye på de dagene. Du får bare spørre hvis du lurer på noe!

Reiste du alene? er det litt vågalt at en jente i begynnelsen av 20årene drar dit alene?

Skrevet
Reiste du alene? er det litt vågalt at en jente i begynnelsen av 20årene drar dit alene?

Jeg reiste med lillesøsteren min, men hadde ikke vært redd for å dra dit alene. Vi traff flere jenter som reiste alene, og de sa at det ikke hadde vært noe problem. Det er et veldig "ordnet" samfunn, mye politi og strenge straffer, og kriminaliteten er veldig lav (selv om den øker også der). Dessuten er det lett å finne seg venner der - bare pass opp for hustlerne, de som lever av å lure / smiske med turistene. Som sagt har jeg aldri følt meg så trygg på et fremmed sted. :)

Skrevet
Som sagt har jeg aldri følt meg så trygg på et fremmed  sted.  :)

Også er folkene der så hyggelige. :)

Skrevet
Også er folkene der så hyggelige.  :)

Ja! Åh, savner virkelig det stedet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...