Gå til innhold

Hjelp, klamydia i 2 år?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lå med en mann før jul, og før det hadde jeg ikke vært med noen på ca 2 år. På nyåret merket jeg svake symptomer på Klamydia, gikk og teste meg, og fikk påvist klamydia. Sa ifra til han jeg hadde vært med, han tok test for over 2 uker siden, men han har ikke fått noe svar... som vil si han ikke har klamydia? Vil det si jeg har hatt Klamydia i 2 år? Hva er faren med det om det skulle være sånn?

En annen ting er at etter jeg ble ferdig med antibiotika, så har jeg begynt å tisse veldig mye, og får følelsen av å måtte tisse uten at jeg må det. I tillegg til mer ekkel utflod. Noen som har opplevd det samme eller vet om det er vanlig? Kan det være det bare er litt ubalanse der nede etter kuren?

Setter pris på svar, takk!

Anonymkode: 2c393...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si. En mulighet er at hans infeksjon har gått over av seg selv etter du ble smittet av han (noe klamydia som regel gjør, bare at hos spesielt kvinner kan det føre til sterilitet). Så det er mer sannsynlig enn at du har hatt klamydia i 2 år.

Det er mulig du har en UVI, og det kan du sjekke hos legen ved en urinprøve. Om du har annerledes utflod kan det hjelpe med f.eks lactal balance eller multigyn som du kjøper på apoteket. Geleer som du setter i vagina er mye mer håndterbart enn disse vaginalkapslene som vivag når det renner ut igjen. 

Anonymkode: bfcee...ef0

Skrevet

Går klamydia over av seg selv? Hvor lang tid tar det?

Hva om man er et par - vil begge være uten klamydia etter en tid?

Anonymkode: e7574...0d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

"Av seg selv" er det ingenting som gjør. Det er immunforsvaret som "går til krig" mot infeksjonen. Så etter noen år vil immunforsvaret sannsynligvis ha greid å overvinne infeksjonen, men før den tid, har gjerne infeksjonen ført til skader, spesielt hos kvinner som får bekkeninfeksjon. Altså skader som kan gi sterilitet, og gi kroniske smerter, altså smerter for evig og alltid. Ønsker du virkelig innerst inne å påføre din samboer for risikoen for kroniske smerter i resten av hennes liv bare for å dekke over utroskap? 

Hvorfor spør du forøvrig ikke om dette din i egen tråd i stedet? Det er inget annet alternativ for deg enn at du går og tester deg når du vet at du kan ha smitte og at din samboer er utsatt for dette. Som sagt i tråden din bryter du loven. 

• Liker 1
Skrevet

Kan være falsk positiv eller falsk negativ. Han burde ta en test til, i alle fall for gutter er det oftere enklere å få falsk negativ pga urinprøve. 

Anonymkode: 1ff20...8e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Forresten glemte jeg å nevne at komplikasjoner av klamydia for menn er nyreskade og kronisk gikt (reaktiv arteritt). Så om du ikke synes det er så farlig å påføre din samboer kroniske plager, så risikerer du din egen helse også. 

Og når man er et par som ikke får behandling vil man gjerne smitte hverandre på nytt og på nytt og på nytt. Og det må vel være litt skremmende for deg om din samboer finner ut at hun har klamydia ved at hun får bekkenbetennelse og går til legen, eller at hun tester positivt for klamydia ved neste celleprøve? Hvordan skal du bortforklare det? Og har du sjekket hva slags straff du kan få om du blir anmeldt for brudd på smittevernloven? 

Skrevet

Klamydia går ikke over av seg selv. Jeg ble smittet pga utro samboer. Tok lang tid før jeg oppdaget det (ca 2 år) og nå lever jeg med kroniske smerter i underlivet. Mange undersøkelser og styr før en lege koplet det til klamydia. 

Anonymkode: c6007...640

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forresten glemte jeg å nevne at komplikasjoner av klamydia for menn er nyreskade og kronisk gikt (reaktiv arteritt). Så om du ikke synes det er så farlig å påføre din samboer kroniske plager, så risikerer du din egen helse også. 

Og når man er et par som ikke får behandling vil man gjerne smitte hverandre på nytt og på nytt og på nytt. Og det må vel være litt skremmende for deg om din samboer finner ut at hun har klamydia ved at hun får bekkenbetennelse og går til legen, eller at hun tester positivt for klamydia ved neste celleprøve? Hvordan skal du bortforklare det? Og har du sjekket hva slags straff du kan få om du blir anmeldt for brudd på smittevernloven? 

Tester ikke for klamydia når man tar celleprøve. 

Anonymkode: 2d742...958

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tester ikke for klamydia når man tar celleprøve. 

Anonymkode: 2d742...958

En del gynekologer gjør det jo. Og det bør være standard prosedyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...