Gå til innhold

Noen som har erfaring med carnivore dietten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gidder ikke logge inn med Google for å se videoen, men regner med at den viser dyremishandling. Kjøp maten din gjennom den lokale reko-ringen, så kan du spise med god samvittighet.

Anonymkode: 8b719...b7c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ekstremt lite miljøvennlig kosthold. Storfeproduksjon er en stor kilde til CO2-utslipp. Det blir litt sånn «det er ikke så farlig med verden, bare jeg kan gjøre som jeg har lyst til» tankegang å ha en slik livsstil. 

Anonymkode: 312ed...c6f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ekstremt lite miljøvennlig kosthold. Storfeproduksjon er en stor kilde til CO2-utslipp. Det blir litt sånn «det er ikke så farlig med verden, bare jeg kan gjøre som jeg har lyst til» tankegang å ha en slik livsstil. 

Det kommer an på hvordan bonden driver. Kjøp kjøtt av dyr som beiter ute, slik dyr skal, i motsetning til dyr som står inne og spiser soya og kraftfôr. Da bidrar du faktisk aktivt til et bedre klima, siden beitende dyr gjør at jorda binder mer karbon. Du får kjøpt slikt kjøtt på reko-ringen. Det kan være litt dyrere, men det smaker bedre, støtter lokale bønder, har lavere utslipp pga. transport, og er sannsynligvis også sunnere enn konvensjonelt produsert kjøtt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser carnivore. Vekten går veldig fort ned. Er aldri sulten eller har noen form for søtsug. Syns heller ikke det var vanskelig å omstille meg. Sparer penger, ja. Slipper utgifter til f.eks brød til 40 kr på butikken og pålegg, sauser, dressinger, frukt og grønt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvordan bonden driver. Kjøp kjøtt av dyr som beiter ute, slik dyr skal, i motsetning til dyr som står inne og spiser soya og kraftfôr. Da bidrar du faktisk aktivt til et bedre klima, siden beitende dyr gjør at jorda binder mer karbon. Du får kjøpt slikt kjøtt på reko-ringen. Det kan være litt dyrere, men det smaker bedre, støtter lokale bønder, har lavere utslipp pga. transport, og er sannsynligvis også sunnere enn konvensjonelt produsert kjøtt.

Helt enig- men tviler på at flertallet som følger carnivoredietten kun kjøper slikt kjøtt. Både fordi det er dyrere og ikke minst vanskeligere å få tak i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Helt enig- men tviler på at flertallet som følger carnivoredietten kun kjøper slikt kjøtt. Både fordi det er dyrere og ikke minst vanskeligere å få tak i. 

Kan bare svare for meg selv og hva jeg hører andre gjør, men jeg spiser bare lokalt beitefôret kjøtt. Jeg fylte to store frysere i høst med kjøtt og kraftbein. 

Anonymkode: 249ad...194

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fikk tlf på jobb og glemte del to av svaret mitt. 😅 

Jeg hører at mange andre på carnivore spiser beitefôret også. Det er ikke så vanskelig å få tak i som folk skal ha det til. REKO-ringer, matkasser fra Fritt og Vilt, og så kan man finne beitefôret på lista til økologisk Norge. I tillegg til at mange bønder er opptatt av å bruke beitene. Så om høsten er det lett å finne beitefôret kalv. Alle bønder har lov til å kjøpe kjøttet tilbake fra slakteren og videreselge. Det gjør mange bønder rundt meg. De poster helst bare på facebook for vennene sine, så her lønner det seg å kjenne bønder. :) Men hvis du spør en hvilken som helst bonde som driver slik du ønsker, så er de nok villige til å videreselge kjøtt til deg.

Her er noen eksempler på regenerative gårder i Norge:

Evig Grønne Enger (nær Oslo).

Sander Nordtuen Gård (Eidsvoll)

Kongsgården (Norefjell)

Virgenes Andelsgård (nær Sandefjord)

Løyning Gård (nær Egersund)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du vil øke faren for kreft, go on!

Viss du vil bli morder, go on! 

Kos deg

Anonymkode: 2f048...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kos deg

Kreftstatistikken har lite å gjøre med rent kjøtt. Anbefaler deg denne podcasten av Dr Paul Saladino. 

Observasjonsstudier kan ikke si noe om årsakssammenheng i helse og ernæring. De kan kun tyde på sammenhenger som må forskes videre på i randomiserte kontrollerte studier. Og disse studiene viser at kjøtt er sunt, og også rødt kjøtt. Til og med at bacon er beskyttende med tanke på tarmkreft hos mus. 😅 Men hvorfor skulle en matvare (kjøtt) som har vært ca 100% av vårt kosthold i ca 4 millioner år plutselig bli usunn? Det gir jo ikke mening. Man bør heller se på nyere varer som soya, planteoljer, hvete, raffinert sukker som årsaker til dårlig helse, ikke det vi har spist i flere millioner år.

Årsaken til at observasjonsstudier tyder på at kjøtt er usunt er at det er konsensus at kjøtt er usunt, så derfor kutter mange helsebevisste mennesker ned på og ut kjøtt. Og derfor viser observasjonsstudier feil angående kjøtt. Men det er jo veldig interessant at de helsebevisste vegetarianerne har ØKT forekomst av tarmkreft. De som ikke spiser dette "farlige" røde kjøttet en gang som visstnok skal øke risikoen for tarmkreft så mye. Ja, de har redusert forekomst av kreft, men det er ikke så interessant. De er helsebevisste, og gjør flere gode valg enn dårlige valg. Det at de har kuttet ut kjøtt er et dårlig valg.

Ved å støtte åkerdrift derimot så støtter man massemord. Man renser hele områder for liv, og ødelegger deres habitater. Man fjerner alle trær, busker, blomster, fugler, mus, ekorn, insekter, snegler, frosker, harer. Alt som levde der må bort for at du skal få planter fra en åker. Er du klar over hvor mange snegler du har på samvittigheten når du spiser en salat for eksempel? 

Så... regner med du er veganer, så da svarer jeg også:

Om du vil øke faren for vitaminmangler, mentale sykdommer, og få redusert fruktbarhet, fortsett å være veganer!

Hvis du vil ødelegge hele økosystemer fordi du er så korttenkt at du tror at hvis ikke maten din har hatt et ansikt, så har ingenting dødd for maten din, fortsett å være veganer!

Kos deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Kos deg

Livsstilen din forårsaker mange dyr (og menneskers!) død uansett, så det spørs litt hvilke liv du setter høyest (små dyr vs. storfe), og som andre har nevnt, om du regner med hvilke virkninger åkerdrift har på økosystemene osv. Vil man spise kjøtt, kan man gjøre det med relativt god samvittighet ved å velge å handle fra bønder som lar dyra beite naturlig. Da har både dyra og jorda det godt.

For øvrig blir det uansett et spørsmål om avveininger. Hvor mye vekt skal jeg legge på egen helse når forbruket mitt bidrar til å ødelegge regnskogen? Er det moralsk forsvarlig å spise gris som har stått i bås hele livet? Lider laksen i oppdrettsanlegget? Er det greit å kjøpe en billig t-skjorte når den er sydd av et overarbeidet og underbetalt barn i Bangladesh? Bør jeg handle på Amazon når de aktivt går inn for å knuse fagforeninger? Osv osv.

Jeg synes disse sakene er for viktige til at vi skal sitte på hver vår høye hest og klage på at andre ikke deler akkurat vår samvittighet og våre kampsaker. Det er mange som jobber for dyrs rettigheter, og jeg heier på dem, selv om jeg personlig bare gir penger til Amnesty o.l. Det er supert at mange jobber aktivt for miljøvern, og at andre legger energien i kvinnekamp.

Vi kan stå sammen om å gjøre verden bedre, og ingen kan gjøre alt rett og leve 100% etisk. Vi trenger ikke å krangle om hvem som er flinkest og snillest eller anklage hverandre for å ha litt ulik etisk standard. Jeg for min del har fått såpass mye bedre helse av å spise nesten bare kjøtt, at det skal litt til å endre det av etiske grunner. Jeg trenger god helse og å leve lenge for å gjøre en god jobb som far og pårørende til alvorlig syke mennesker. Heldigvis kan jeg spise kjøtt med god samvittighet når jeg handler fra lokale bønder.

Naturen er brutal og mennesket er et rovdyr. Men i motsetning til andre rovdyr kan vi ta livet av byttet vårt på en forholdsvis human måte, med minst mulig stress, og det er fullt mulig å gjøre det uten å samtidig rasere dyrenes naturlige miljø eller plassere dem i et kunstig miljø som et fjøs.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger. Vurderer selv nå å gå mer over på kjøtt måltider og minske karbohydrater og gluten kraftig, bla pga en autoimmun sykdom og der det er ønskelig å minske betennelsetilstanden i kroppen. Blir jo noe usikker når en alltid har fått høre at fett er usundt, for hjerte og karsykdom bla. Men de legene på you tube mener altså noe helt annet. Jeg liker både, laks, oliven, avokado og kjøtt blant annet. Forstått det slik at for å at Keto dietten skal bli effektiv og gi suksess, så må en være nøye på fordelingen av protein, karbohydrater og fett andelen i kosten.  

Anonymkode: ebf9a...436

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kos deg

Et kosthold med høyt karbohydrat og sukker innhold, vil også øke faren for sykdom. Ut i fra informasjon gitt av leger. Refererer til ulike you tube videoer. Høyt blodtrykk, diabetes, fettlever etc. Jeg har mistet troen på at brød og korn er så helsebringende som de skal ha det til..

Anonymkode: ebf9a...436

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...