Gå til innhold

Noen som har erfaring med carnivore dietten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, fikk c vitaminmangel og ble veldig oppblåst. Jeg gikk på ekstremversjonen der jeg kun spiste kjøtt og den slags, da. Ikke melkeprodukter eller noe. Har vært tilbake på grønnsaker nesten et år og ironisk nok er jeg nesten blitt veganer 😅 Kroppen føles mye lettere, jeg orker løpe lenger, er mindre irritabel og sur. Generelt føler jeg meg mye bedre. Aldri carnivore igjen. Vekten min var stabil, gikk ikke opp eller ned. 

 

Anonymkode: a8aec...029

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det har påvirket vekta, for jeg veier meg aldri, men jeg har definitivt mistet fettmasse etter å ha kuttet ut planter. Har aldri luft i magen lenger, det kommer utelukkende når jeg spiser planter. Sover bedre, er veldig mye mer fokusert, praktisk talt aldri sulten. Spiser stort sett to ganger daglig. Mest kjøtt og egg, pluss litt fisk, ost og melk.

Anonymkode: 8b719...b7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet ikke hvordan det har påvirket vekta, for jeg veier meg aldri, men jeg har definitivt mistet fettmasse etter å ha kuttet ut planter. Har aldri luft i magen lenger, det kommer utelukkende når jeg spiser planter. Sover bedre, er veldig mye mer fokusert, praktisk talt aldri sulten. Spiser stort sett to ganger daglig. Mest kjøtt og egg, pluss litt fisk, ost og melk.

Anonymkode: 8b719...b7c

Skal nevnes at overgangen fra karbohydrater til bare kjøtt og fett kan være ganske røff for mange, i kanskje en ukes tid hvor magen er litt på styr og humør og energi er lavere. Men det blir som regel veldig mye bedre etterpå.

Anonymkode: 8b719...b7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg dater spiser kun kjøtt, egg, ost og avogtil nøtter! 
 

Grunnen til at han gjør det er fordi han bygger lettere muskler, får mindre mageproblem, mindre cravings på ting som bakst, godteri, snacks osv. 
 

Han sier også han ble fort vandt til det, nå er det eneste han har lyst på kjøtt og egg😅

Anonymkode: 1df80...093

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er veldig effektivfor å bli normalvektig og sunn. :Nikke: Rent, ferkst kjøtt inneholder ALT mennesket trenger, til og med vitamin C.

Her er en norsk FB-gruppe: https://www.facebook.com/groups/634663493332728

Her er en internasjonal FB-gruppe: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Denne dama (Kelly Hogan) har vært carnivore i 11 år og har gått gjennom tre svangerskap på den tiden. Jeg liker at hun er så folkelig og oppfordrer folk til å finne ut hva som funker for dem:

Her er min favoritt-carnivore-lege, dr Paul Saladino. Så utrolig full av kunnskap. Han viser til studie etter studie etter studie etter studie:

https://www.youtube.com/channel/UCgBg0LcHfnJDPmFTTf677Pw

Han var på Joe Rogan Podcast, men den har visst blitt tatt bort fra youtube, men du finner den f.eks. på spotfy:

Og hun her er ca dobbelt så gammel på bildet på høyre side hvor hun har spist carnivore i de over 20 årene mellom disse to bildene:

https://www.instagram.com/p/BnBkwHYArl1/  

Anonymkode: 249ad...194

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid være forsiktig med mennesker som tjener mye penger på at folk tror på det de sier, som Paul Saladino som selger bøker og levertabletter til 400 kr

Anonymkode: a8aec...029

Ryddet for sitat av slettet innhold og brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 8.09):

Man skal alltid være forsiktig med mennesker som tjener mye penger på at folk tror på det de sier, som Paul Saladino som selger bøker og levertabletter til 400 kr

Anonymkode: a8aec...029

Ryddet for sitat av slettet innhold og brukerdebatt. Perelandra, mod. 

 

Paul Saladino har jeg sett på mange av podcastene til (disse må nesten sees på youtube fordi han viser mange studier i hver episode), og han sier aldri at du må kjøpe boka hans eller kjøpe innmat-tablettene. All informasjonen i boka hans finner du også i podcastene, helt gratis. De er bare mer samlet i boka.

Tablettene er bare et alternativ til å spise innmat. Han sier tydelig at det beste er å spise innmaten (som han ikke tjener ett øre på), men hvis man ikke kan det (enten fordi man ikke får tak i, eller fordi man ikke liker å spise innmat, eller kanskje fordi man er på reise), så finnes de tablettene. Flott av ham å lage det alternativet! Jeg vet av erfaring at innmat er faktisk vanskelig å finne hvis man er begrenset til butikker. Jeg har heldigvis jegere i familien.

 

TS:

Carnivore er veldig bra for vekttap hvis man er overvektig. Som en over her sa, for å bli "normalvektig og sunn". En sunn kropp blir normalvektig og holder seg der.

Mennesket og våre forfedre har spist nesten 100% kjøtt i ca 4,5 millioner år, helt til jordbruksrevolusjonen. Og da ble vi plutselig kortere, feitere, syke og hjernen har krympet igjen siden. 

4.-Brain-Size-Change-Human-Evolution.jpg

Vi kan måle at våre forfedre har vært carnivore på høyt nivå ved å måle isotoper i skjelettene.
 

Og vi har en pH i magesekken på 1,5 som tilsier at vi er åtseletere (altså kjøttspisere som spiser halv-råttent kjøtt). Det er forferdelig ressurskrevende å produsere et så surt miljø. Det hadde vi ikke gjort hvis det ikke var fordelaktig. Eneste grunnen til at det hadde vært fordelaktig er hvis vi ofte spiste halv-råttent kjøtt. Kjøttspisere som spiser nyslaktet kjøtt har litt høyere pH, altetere har enda litt høyere pH og plantespiser har enda høyere pH. Plantespisere har nesten nøytral pH.

Det er kjent at mye megafauna (enormt store dyr) har forsvunnet litt etter våre forfedre bosatte seg i de områdene. Våre forfedre drepte ett sånt dyr og hadde mat til hele familien og stammen lenge. Og de spiste til kjøttet ble dårlig.

Så å påstå at et kosthold vi har hatt i 4,5 millioner år plutselig skal være usunt for oss gir ingen mening. Det gir like lite mening som at gress plutselig skulle være usunt for ei ku. 

Anonymkode: cc045...61d

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 17.27):

 

Paul Saladino har jeg sett på mange av podcastene til (disse må nesten sees på youtube fordi han viser mange studier i hver episode), og han sier aldri at du må kjøpe boka hans eller kjøpe innmat-tablettene. All informasjonen i boka hans finner du også i podcastene, helt gratis. De er bare mer samlet i boka.

Anonymkode: cc045...61d

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Hva tenker du om at han tar 400 kr for levertabletter når man enkelt skal kunne få seg alt man trenger via kjøtt-kosthold? Er det ikke litt rart å selge kosttilskudd når man mener kostholdet er optimalt og superbra?

Anonymkode: a8aec...029

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er skeptisk til Saladino fordi han selger tilskudd, så søk opp Georgia Ede, en psykiater som kan mye om kosthold og bruker det i behandling. www.diagnosisdiet.com

Anonymkode: 8b719...b7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på det i 4-5 måneder men måtte endre kostholdet mitt igjen for jeg ble etterhvert innmari kvalm av lukta av kjøttdeig og blodig biff. Jeg klarte ikke den stekeosen og den evige smaken av det i munnen. Jeg gikk ikke ned i vekt enda  jeg ikke klarte å få i meg mer enn 500 gr og spiste i tillegg opp til 6 egg hver dag. Forsøkte å variere med fisk og annet kjøtt imellom.

Men det som er positivt er at jeg havna på OMAD pga den dietten (One Meal A Day) fordi det ble lettere for magen å takle mye mat på en gang enn flere måltider pr dag, og det har jeg fortsatt med. Spiser nå ca 50-70 gram biff eller kylling, eller 1 stykke laks, eller 2-3 frosne fileter torsk sammen med diverse grønnsaker, pasta, nudler, poteter, hodekål eller hva jeg har lyst på. Pluss mye blåbær og granateple og vann. Bruker olivenolje til steking, og til pasta, men lager ofte enkel lapskaus med vann, krydder, fisk/kjøtt og grønnsaker uten å bruke olje.

Har og måtte droppe meierismør, melk, nøtter og sjokolade da jeg reagerer på dette.

I tillegg har jeg endelig blitt kvitt suget etter cola zero og de utrolige mengdene med snop, kaker og annet jeg spiste før carnivore. Jeg var ikke blitt kvitt alt søtbehovet under carnivore og spiste fortsatt noe snop og sjokolade, men etter carnivoreperioden når jeg endra kostholdet til slik det er nå, så forsvant behovet for cola zero og resten av snopet.

Nå tar jeg iblant solo uten sukker og koser meg med noen biter Wellibites (lakris og bringebær smak) etter at jeg har hatt mye blåbær eller granateple.

Men vekta begynte altså først å gå nedover etter at jeg kuttet ut å gå carnivore.

For noen er carnivore den absolutte løsningen, for meg ble den dessverre ikke  det til tross for alt det positive som sies om dietten.

Jeg har også være veganer, så jeg har testa kroppen på det kostholdet også, og for meg ble det ikke mulig å fortsette (veldig oppblåst, måtte spise hele tiden for å få nok næring, og kroppen protesterte veldig mot hele opplegget. I tillegg fikk jeg enda mer knirkende ledd.

Anbefaler deg å være kritisk og følge godt med på kroppens signaler.

Anonymkode: e9324...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva tenker du om at han tar 400 kr for levertabletter når man enkelt skal kunne få seg alt man trenger via kjøtt-kosthold? Er det ikke litt rart å selge kosttilskudd når man mener kostholdet er optimalt og superbra?

Anonymkode: a8aec...029

Det synes jeg selvfølgelig er helt greit. Det er et alternativ. Ingen tvinger noen til å kjøpe dem. Akkurat som at jeg ikke har noe imot at butikkene selger godteri, spinat og soya, selv om jeg aldri kjøper slikt. Ingen tvinger folk til å kjøpe disse produktene heller. De er bare tilgjengelig for dem som ønsker å kjøpe slikt. Som sagt, han anbefaler folk å SPISE innmaten, men hvis man ikke kan det, så kan man kjøpe

Tablettene hans er ikke bare lever da. Men de er innmat fra lykkelige kuer som har beitet hele livet og bonden driver regenerativt og kuer som beiter på slik drift binder mer karbon i jorda enn de slipper ut.

Man får i seg alt man trenger ved å spise carnivore. Men hvis man ØNSKER å spise innmat, men ikke KLARER det, så finnes dette alternativet som ikke er like bra som å spise innmat, men et godt andrevalg. Det er langt fra noe krav å ta dette kosttilskuddet eller noen som helst andre kosttilskudd på et carnivore-kosthold. Derimot er det noen som trenger det i starten fordi de hadde for lite kjøtt og for mye planter på sitt forrige kosthold og trenger en boost.

Kjøtt inneholder alt vi trenger når vi spiser bare kjøtt. Men innmat inneholder enda mer vitaminer og mineraler, så de kan hjelpe til med å få orden på helsa FORTERE. Det finnes mange carnivore-folk som har spist bare kjøtt og null innmat i 10-20 år. De fleste langtidscarnivorer sier at de kjente når kroppen hadde hatt godt av litt innmat. Da fikk de lyst på lever. Og så spiste de litt lever. Så hadde de kanskje ikke lyst på lever på en måned. Etterhvert ble kroppen så sunn at kjøtt var nok og de har ikke lyst på innmat.

59832213_290000778612662_752911807264535

Kilde her. Og som notatet på bunnen sier, dette er bare hva de inneholder, ikke hva man tar opp. Plantene inneholder stoffer som hemmer opptak, og inneholder vitaminer og mineraler i mindre tilgjengelige former. Så egentlig er forskjellen mellom næringen i planter og animalsk mye større.

liver-nutrition-1.png?fit=1024%2C955&ssl=1

Kilde her.

Og du kan jo se hva dr Paul Saladino anbefaler her:

 

Anonymkode: cc045...61d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempe effektiv. Aldri følt meg bedre,  løp fortere og løftet mer vekter. Ikke søtsug og følte meg egentlig helt topp. Men så utrolig kjedelig. Så ga opp og spiser nå keto/lavkarbo. Men ville absolutt prøvd. Skader jo ikke å prøve en måned eller 2. 

Anonymkode: fd292...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortrives som carnivore! Har vært gjennom det man kan kalle et normalt norsk kosthold, vegan, lavkarbo og paleo. Med et normalt norsk kosthold hadde jeg mye magesmerter, vegan endte veldig dårlig, lavkarbo og paleo fungerte fint, men jeg fikk aldri helt orden på magen.

Carnivore er det beste alternativet til nå, tilvenningen er litt røff men fy flate så man får igjen for det. Jeg spiser ikke strikt, jeg inkluderer kaffe, melkeprodukter, krydder og litt grønnsaker i ny og ne. Det var egentlig helt tilfeldig at jeg testet det ut, jeg hørte om det, så tenkte jeg at, hey, de beste periodene jeg har hatt før er når jeg har spist mye kjøtt.
 

Her er en liste over fordeler og bakdeler jeg har opplevd:

  • Bedre mental helse - jeg føler meg rett og slett mindre stressa, og føler oftere på lykke.
  • Jeg har et mer avslappa forhold til mat enn før. Nå er mat enkelt. Når jeg er sulten spiser jeg til jeg ikke orker tanken på en bit til, og gjentar igjen når jeg er sulten. 
  • Huden min får bare mer og mer glød. Ikke får jeg kviser, tørr hud eller andre plagsomme greier lengre. Jeg ser det ikke bare på ansiktet, men huden overalt på kroppen ser generelt sunnere ut.
  • PMS er borte! Tidligere måtte jeg nærmest planlegge rundt mensenkalenderen min, for ukene før mensen var ordentlig kjipt. Nå får jeg mensen uten å merke det spor av PMS.
  • Sterkere negler og ekstremt mye hår.
  • Magen er perfekt. Ikke oppblåst etter mat, dersom jeg ikke går berserk med melkeprodukter. Magen ser stort sett lik ut hele tiden. Det kommer litt luktfri avføring hver dag, og jeg promper ekstremt sjeldent.
  • Alle rare smerter er borte. 
  • Vekta har gått med, men jeg har krympet mer i mål mer enn vekt. Vektnedgang var ikke primærmotivatoren, men det er en finfin bonus. 
  • Mer definerte muskler, selv om jeg ikke trener bevisst.
  • Tro det eller ei, jeg sparer faktisk penger på dette, og kaster så og si ikke mat. Det er også mye mindre søppel i søppelbøtta.

Bakdeler:

  • Det er tungt å snu det emosjonelle forholdet jeg hadde til mat. Her har jeg prøvd og feila lenge. Det å ikke bruke mat som trøst lengre var en stor omvending og mange tunge kamper.
  • Tilvenningen kan være tøff fysisk en stund. 
  • Man må faktisk lære seg å si nei ofte. 
  • I starten ble jeg så lei storfe atte fy, men da svitsjet jeg til svin og kylling en stund. 


Jeg må avslutte med å si at vi mennesker er veldig forskjellige, og det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis like godt for andre. Jeg veit ikke om jeg er carnivore 5-10 år frem i tid, målet er at jeg på sikt skal tåle et mer normalt kosthold, bare med et mer heavy inntak av kjøtt. Per nå har jeg aldri vært borti noe som har gitt meg så mange fordeler, så jeg blir her inntil videre, jeg.

 

 

Anonymkode: 88751...743

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/20/2021 at 3:40 PM, AnonymBruker said:

Det synes jeg selvfølgelig er helt greit.

Anonymkode: cc045...61d

Interessant at du syntes det er helt greit å drive med kosttilskudd-tulleri og tjene penger på lettlurte fjols. Spesielt når du mener man enkelt får i seg alt man trenger uten kosttilskudd. Hvorfor tjener han da store penger på det? Enten svindler han andre mennesker og er en bedrager, eller så er dette kostholdet så dårlig at man trenger tilskudd

Hvilken er det? 

Anonymkode: a8aec...029

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 16.46):

Interessant at du syntes det er helt greit å drive med kosttilskudd-tulleri og tjene penger på lettlurte fjols. Spesielt når du mener man enkelt får i seg alt man trenger uten kosttilskudd. Hvorfor tjener han da store penger på det? Enten svindler han andre mennesker og er en bedrager, eller så er dette kostholdet så dårlig at man trenger tilskudd

Hvilken er det? 

Anonymkode: a8aec...029

Du må visst ha det inn med teskje.

Ingen av delene. Kostholdet er flott, og dette er et bra alternativ for de som fortsatt har mye leging igjen, og samtidig ikke ønsker å spise innmat for at legingen skal gå fortere. 

Tenk deg at du lader mobilen (kroppen). Den er på 1% batteri (helse). Den vanlige laderen (bare kjøtt) gir litt mer strøm enn du forbruker. Det går oppover, men det går sakte. Det hadde vært fint med en liten boost (kosttilskudd) for å få opp batteriet litt mer i starten. Men du ønsker ikke å bruke spesial-laderen (innmat) som ville ladet mobilen mye fortere. 

Hvis batteriet allerede er på nesten max, så går det greit. Da har du liten effekt av en boost, og det er helt fint at laderen bare lader litt mer enn forbruket. 

Anonymkode: 249ad...194

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk skal begynne å tenke på andre enn seg selv. Uansett resultat er det ikke verdt alle du er med på å drepe.

Anonymkode: b18cb...f8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Syns folk skal begynne å tenke på andre enn seg selv. Uansett resultat er det ikke verdt alle du er med på å drepe.

Anonymkode: b18cb...f8f

Fy faen 🤢

Anonymkode: 630b7...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...