Gå til innhold

Madelpropper i 6 år. Mandeloperasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har hatt mandelpropper i 6 år nå. Er verst om høsten, vinteren og våren, mens sommeren er litt bedre. Har så ofte dårlig ånde og kan presse ut hvite propper. Når folk er nær meg prøver jeg å ikke åpne munnen så mye, for jeg kan selv kjenne/smake den dårlige ånden. Og jeg kysser dessverre kjæresten lite. Ene siden på mandlene er litt større og der gjør det ofte litt vondt når jeg presser de ut. Jeg lurer på om dette er en grunn til å få mandeloperasjon? Har noen av dere gjort det? Ble det bedre?

Anonymkode: 542b9...874

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har dessverre ikke svar på hva du faktisk spør om. Men jeg sliter også med mandelpropper og har gjort det i 20 år. Det som fungerer veldig godt for meg er å skylle mandlene med vann. Jeg kjøpte sprøyter med buet tipp som jeg dytter inn i kryptene på mandlene og spyler ut proppene. I starten var det store klumper som kom ut hver dag, men etter en stund hadde jeg fått ut det meste og nå gjør jeg det kanskje bare en gang i måneden og det kommer bare bittelitt sand/grus ut, ikke store klumper. 

Har ikke lenger dårlig ånde grunnet mandelpropper

slike kjøpte jeg:

https://www.amazon.in/Careshine-Disposable-Dental-Irrigation-Syringe/dp/B01HTCNZUS

Anonymkode: 90bad...31c

Skrevet

Fjern mandlene, ikke noe å tvile på! Jeg slet med dette hele oppveksten. Fikk ekstremt dårlig selvtillit fordi jeg følte jeg stinka hele tiden og prøvde fortvilet å unngå å være nær folk.. Klemte med q-tips med vademecum, gurglet, unngikk melkeprodukter og spiste tyggis og drops for å overskygge ånden.. men klumpene var der i lange krypter i mandlene og det luktet død..

til slutt ba jeg om vurdering hos ØNH-lege og sa at dette ødelegger livskvaliteten min. Fikk fjernet dem på off sykehus. Var rimelig vondt etter operasjonen, klarte knapt å få i meg næring de første ukene, og gikk ned 11 kg på 14 dager (og jeg var tynn fra før!). Men har ikke angra en dag på at jeg ble kvitt svineriet.. en meget sjelden gang har det kommet opp en liten propp etterpå som antakelig har dannet seg i arrvevet etter mandlene eller noe. da har jeg fått helt panikk og pusset og skylt som bare det. Men det er veldig sjeldent, tidligere hadde jeg massevis av klumper, og kronisk betente mandler. anbefaler å vurdere fjerning. går evt også an å laserbehandle mandlene!

Anonymkode: 1575d...ecd

• Liker 2
Skrevet

Slet med dette en periode, så brukte jeg corsodyl daglig, skylte munnen og dyppet q-tips i corsodyl for så å føre q-tipsen inn i åpningen på mandelen, og smøre rundt direkte på den. Dette gjorde jeg i 2015, og etter ca 14 dager intensiv egenpleie er det helt borte. Kan anbefale å prøve, men selv om det funket på meg så er det ikke gitt det funker på alle. 

Anonymkode: fa415...7aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg opererte bort mandlene. Var ikke plaget mer enn et par år, og hadde ingen halsbetennelser. Dro til privat ønh lege som hadde egen klinikk som opererte. 

Anonymkode: 88215...5dc

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode svar! :)

Tror jeg først skal prøve å skylle og ha på corsodyl. Hvis det ikke hjelper så kan jeg vurdere operasjon. Var operasjonen veldig vond, og tok det lang tid før dere kunne spise skikkelig igjen?

Ts

Anonymkode: 542b9...874

Skrevet

Jeg fikk fjernet mandlene med laser. Det er mye mer skånsomt og hadde sår hals i et par dager. Dette var på en klinikk i Bærum flere år siden men den er lagt ned nå. Du kan prøve å sjekke om det er andre klinikker som gjør dette med laser.

Ellers hjalp det veldig med å kutte ut melkeprodukter for min del.

Anonymkode: 6a129...c96

Skrevet

Hei TS, 

jeg fjernet også mandlene pga dette.

Gå bare til legen og fortell at du alltid har vondt i halsen og mye halsbetennelse, og si at du sliter med pust av og til. Så får du operasjonen. Jeg ble sendt til aleris for å operere, null problem og alt dekket. 

Dette ødelegger livskvaliteten din, så gjør noe med det. Ps, jeg turte ikke si det hovedsakelig var pga dårlig ånde og mandelpropper, derfor sa jeg det med sykdom. Men gjerne si begge deler hvis du vil.

Anonymkode: ad3fc...1c5

Skrevet

Ville ikke satse på at corsodyl er noen magisk quick fix som gir permanent bedring!! Anonym over hadde kanskje en forbigående betennelse el noe som ga propper, og da kan selvsagt bakteriedrepende munnskyll hjelpe.. men- hvis du har vært plaget med dette i to år er det helt sikkert at du har krypter som har dannet seg i mandlene dine, der proppene sitter. Selve proppene kommer av matrester, bakterier og noe lenger ned i fordøyelsessystemet ditt, så de vil uansett dannes- og kryptene forsvinner ikke selv om du skyller! Dessuten misfarger corsodyl tennene 

nei, operasjon er tingen! Jeg svarte over her, og ja, det er vondt etter operasjonen! Kan tenke deg en ekstremt vond halsbetennelse der du sliter selv med å svelge spytt.. du klarer nesten ikke ta til deg næring de første dagene. Jeg spiste bittesmå mengder med is, gelé og kald suppe de første to ukene. Raste ned i vekt. Etter to uker klarte jeg en liten skål med lunken suppe og litt loff lagt i bløt i suppa- mitt beste måltid noen sinne!! 

som noen sier kan du også vurdere operasjon m laser. Mye mindre vondt. Jeg prøvde det før jeg fjernet mine mandler v operasjon. Laser funka ikke på meg, for jwg hadde visst utrolig dype krypter i mandlene, nesten som ganger. De sa jeg kunne få en runde til m laser, men jeg orket ikke mer og fjernet alt. Laseren fjerner ikke mandlene helt, men «sliper» overflata så du ikke har disse gropene der proppene setter seg 

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet

hvordan fikk dere fjernet proppene på baksiden????

Anonymkode: 821f5...c18

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 21.01):

Hei TS, 

jeg fjernet også mandlene pga dette.

Gå bare til legen og fortell at du alltid har vondt i halsen og mye halsbetennelse, og si at du sliter med pust av og til. Så får du operasjonen. Jeg ble sendt til aleris for å operere, null problem og alt dekket. 

Dette ødelegger livskvaliteten din, så gjør noe med det. Ps, jeg turte ikke si det hovedsakelig var pga dårlig ånde og mandelpropper, derfor sa jeg det med sykdom. Men gjerne si begge deler hvis du vil.

Anonymkode: ad3fc...1c5

samme her! bare å få fjernet dritten- altså oeprere mandlene, man blir helt nedbrutt av å gå og være redd for å ha dårlig ånde hele tiden. NB finnes også laseroperasjon nå, så man slipper å ta de ut helt kirurgisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...