Gå til innhold

Kakkelovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har dette som oppvarming? Eller har erfaring med kakkelovn? Vi vurderer å sette inn en når vi pusser opp👍🏻

Anonymkode: 57753...396

Skrevet

Med kakkelovn mener du det man før kalte svenskeovn, eller mener du noe moderne? 
Hva finnes i boligen fra før? Hva var det opprinnelig i boligen?

Anonymkode: 58397...8d3

Skrevet

Noen slektninger har kakkelovn, altså en stor oppmurt ovn, i finstua.

En ulempe er at det tar lang tid å få ovnen varm. De må fyre hele dagen for å få varmet opp stua til kvelden.

Fordelen er at når den er varm er den varm, og rommet er fremdeles varmt neste morgen. Det er et eldre, trekkfullt hus, så det er ganske imponerende om vinteren. Når ovnen først er varm er det raskere å få den til å varme opp stua.

De får ikke brukt den så mye som de hadde ønsket, siden den er så treg. De hadde også sett for seg at varmen skulle spre seg til andre rom, noe den ikke gjør, men det er ikke egentlig ovnens feil. Den hadde nok fungert bedre i en stue som var i daglig bruk, slik at den ble holdt varm hele vinteren.

Det er en veldig lekker ovn, det skal den ha. Selv kald er den et smykke i rommet. 

Hadde jeg hatt et hus i herskapelig stil ville jeg vurdert det selv, men i mitt husbank-hus ville det ikke fungert.

Anonymkode: 9ef66...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...