Gjest Smeltemann Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Ca 95% av gangene jeg har vært hos legen har legen foreslått fra en til to ukers sykemelding. Hvordan er det med dere, har dere ofte avslått sykemelding. Må sies at der jeg jobber er det hardt fysisk og noen ganger kreves det mye psykisk av oss som jobber der. Men bedriften er flinke til og tilby tilrettelagt arbeide nettopp for å unngå sykemeldinger.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Jeg har avslått tilbud om sykemelding ja. Samtidig jobber jeg på en arbeidsplass hvor det tydeligvis er umulig med tilrettelegging. Enda det er IA-bedrift. Så har fått sykemelding i situasjoner jeg kunne jobbet med tilrettelegging. Anonymkode: 18053...434 2
Gjest Smeltemann Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har avslått tilbud om sykemelding ja. Samtidig jobber jeg på en arbeidsplass hvor det tydeligvis er umulig med tilrettelegging. Enda det er IA-bedrift. Så har fått sykemelding i situasjoner jeg kunne jobbet med tilrettelegging. Anonymkode: 18053...434 Det er ingen bedrifter det er umulig å tilrettelegge , første del av sykmeldingsperioden må bedriften betale, så økonomisk lønner det seg å tilrettelegge. Når det gjelder IA så er alle bedrifter det nå.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Aldri fått tilbudet. Har vært sykmeldt to ganger de siste årene, først da jeg var helt på felgen da jeg var høygravid og hadde en mann som truet med å dra fra meg og jeg var helt knust - og så da mannen aldri hjalp til og jeg hadde søvnmangel over flere måneder og ble sykmeldt i fødselspermisjonen. Men det satt langt inne ja. Anonymkode: f6700...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Ja har fått tilbudet og avslått. Bihulebetennelse, en trengte kun antibiotika og det visste jeg hjalp raskt. Byttet lege. Anonymkode: ae08b...9e9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Har aldri fått tilbudet fra legen, men har blitt sykemeldt de få gangene jeg har bedt om det heldigvis 🙂 Anonymkode: 2a7b0...267 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Har aldri fått tilbud om sykmelding. Endte opp som utbrent og sykmeldt i 1 år Anonymkode: a5e4f...152
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Smeltemann skrev (59 minutter siden): Det er ingen bedrifter det er umulig å tilrettelegge , første del av sykmeldingsperioden må bedriften betale, så økonomisk lønner det seg å tilrettelegge. Når det gjelder IA så er alle bedrifter det nå. Nei, det er det ikke. Men så er det nå en gang sånn at alle arbeidsgivere ikke forholder seg til det og mener det er «umulig.» Tro meg. De har hatt Nav på nakken opp til flere ganger. Da blir det bedre en liten stund og så er det samme runda på nytt når en ny arbeidstaker sykemeldes. Anonymkode: 18053...434 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Kanskje det er der feilen ligger. Hos leger som sykemelder for ofte (noen ytterst få leger har mistet jobben for de sykemelde for ofte), at legen selv tar initiativ til sykem. Jeg har aldri blitt tilbudt sykemelding. Jeg drar til legen for å spørre om sykemelding. Har heldigvis altid fått. Jeg misbruker det heller ikke og spør bare når det er siste vei... Jeg syns det høres rart ut at lege tilbyr sykem.. som om det var noe pasienten ikke har vurdert selv. Da var vel ikke pasienten kvalifisert for sykem da.?! Du vet vel best selv at nå klarer du ikke å jobbe. Noen klarer å strekke seg lenger enn andre. Anonymkode: 89d91...383 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du vet vel best selv at nå klarer du ikke å jobbe. Noen klarer å strekke seg lenger enn andre. Og noen strekker seg dessverre altfor langt. Og trenger kanskje at en annen person sier at nok er nok. For mange er det vanskelig å be om en sykemelding. Anonymkode: 18053...434 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Jeg sa nei takk til sykemelding fire ganger før jeg tok imot. Sa nei fordi jeg visste ingen på jobb ville likt det sårlig og det hadde blitt end vanskeligere å komme tilbake. Tenkte litt sånn stå på til du knekker og kan kastes i søpla mentalitet. den siste gangen han tilbød sykemelding så var jeg nærmest der. Og nå i ettertid skulle jeg ønske jeg hadde takka ja første gang! hadde alvorlig revmatisme. Store betennelser i de store leddene i kroppen med en heftig bekkenleddsbetennelse som nå har blitt til så store varige skader og kroniske smerter at jeg aldri kan sitte stå eller gå normalt igjen. Ikke kult med småbarn... det brer seg og har gått i nervene. Daglige sterke smerter og varige skader i bein inrygg og korsrygg og nakke. legen visste selvsagt mer om dette enn meg og prøvde å hjelpe meg for å unngå de verste skadene. Men nei. Alt for den lavtlønnende utakknemlige drittjobben min. Anonymkode: ea7aa...520 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Det er ingen bedrifter det er umulig å tilrettelegge , første del av sykmeldingsperioden må bedriften betale, så økonomisk lønner det seg å tilrettelegge. Når det gjelder IA så er alle bedrifter det nå. Dette stemmer vel ikke helt da. For eksempel vil det nok være vanskelig for en restaurant å tilrettelegge for at en gravid kokk med hyperemesis gravidarum skal kunne jobbe, da alle arbeidsoppgaver innebærer å håndtere mat, samtidig som den gravide kokken sliter med ekstrem svangerskapskvalme og ofte oppkast. Det er nok i bedriftseiers interesse å gjøre det som er økonomisk lønnsomt, men alle bedrifter kan faktisk ikke tilrettelegge for alle mulige slags sykdommer, livssituasjoner eller diagnoser. Enkelte yrker krever særskilte egenskaper, og hvis sykdom påvirker disse egenskapene eller evnene er det ikke så enkelt å tilpasse. Anonymkode: ad58d...8be 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Nei, jeg har mine plager, men opplever ikke at legen er raus med sykemelding, men jeg har heller aldri bedt om det og ikke fått det (har dog bare vært sykemeldt 2 ganger). Den ene gangen jeg var sykemeldt hadde jeg skikkelig lungebetennelse der jeg var så dårlig at jeg faktisk nesten ikke greide å komme meg til legekontoret fordi jeg var så svimmel at jeg slet med å orientere meg, og så hadde jeg kraftige frostrier. Fikk 3 dagers sykemelding, så kan ikke påstå at det var så voldsomt lenge ift hvor syk jeg var. Anonymkode: b7a96...3f9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Smeltemann skrev (3 timer siden): Det er ingen bedrifter det er umulig å tilrettelegge , første del av sykmeldingsperioden må bedriften betale, så økonomisk lønner det seg å tilrettelegge. Når det gjelder IA så er alle bedrifter det nå. Sånn er det ikke overalt selv om det er IA aldri så mye. Det betyr bare at de sender noen papirer til nav om fine og flotte ting de gjør. Som kun er i teorien og arbeidstaker gjør de samme belastende oppgavene som før. Anonymkode: 814b9...a04 2
Gjest Smeltemann Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer vel ikke helt da. For eksempel vil det nok være vanskelig for en restaurant å tilrettelegge for at en gravid kokk med hyperemesis gravidarum skal kunne jobbe, da alle arbeidsoppgaver innebærer å håndtere mat, samtidig som den gravide kokken sliter med ekstrem svangerskapskvalme og ofte oppkast. Det er nok i bedriftseiers interesse å gjøre det som er økonomisk lønnsomt, men alle bedrifter kan faktisk ikke tilrettelegge for alle mulige slags sykdommer, livssituasjoner eller diagnoser. Enkelte yrker krever særskilte egenskaper, og hvis sykdom påvirker disse egenskapene eller evnene er det ikke så enkelt å tilpasse. Anonymkode: ad58d...8be Om en er kokk så trenger ikke en å lage/jobbe med mat. Det er dessuten andre løsninger om en er gravid, eller om en har fysiske/psykiske skavanker.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 Smeltemann skrev (4 timer siden): Det er ingen bedrifter det er umulig å tilrettelegge , første del av sykmeldingsperioden må bedriften betale, så økonomisk lønner det seg å tilrettelegge. Når det gjelder IA så er alle bedrifter det nå. Det stemmer såklart ikke, er mange jobber det er umulig å tilrettelegge i. Brakk flere bein i bene/ankelen ifjor, og har en jobb som er gåing/løping/løfting og ta vare på andre (helsevesenet), så gikk såklart ikke ann å tilrettelegge (ingen "sittende" stillinger jeg kunne tatt. Får man kroppslige plager som ikke lar seg tilrettelegge for må man jo sykemeldes Anonymkode: 7c18e...8d2 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Har aldri opplevd å bli tilbudt sykemelding, har skkurat vært langtidssykemeldt og det var ikke «bare» å bestille videre sykemelding, mye å prøve ut av utredning og behandling mens jeg var sykemeldt. Var ingen «ferie» fra jobb. Anonymkode: d222b...227
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har avslått tilbud om sykemelding ja. Samtidig jobber jeg på en arbeidsplass hvor det tydeligvis er umulig med tilrettelegging. Enda det er IA-bedrift. Så har fått sykemelding i situasjoner jeg kunne jobbet med tilrettelegging. Anonymkode: 18053...434 Da må rett og slett tillitsvalgt, nav eller HR i bedriften(om de har det) på banen. De plikter å tilrettelegge om de er ia bedrift. De får midler for å tilrettelegge for deg om de trenger det. Anonymkode: d222b...227
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Det var fokus på dette for noen år siden. Flere leger sier jo at de føler seg presset til og skrive ut sykemelding. Men nå har det jo blitt mye strengene siden den gang. Legen kan skrive ut sykemelding men Nav kan faktisk bestride den slik som en arbeidsgiver kan. For mange år siden da min far lå for døden skulle jeg egentlig ikke få sykemelding da det faktisk ikke var grunn nok. Heldigvis hadde jeg en skade i armen pluss jeg ble trakassert på jobben på grunn jeg ikke klarte og fokusere på jobben da han var så syk og jeg jobba mye tregere enn normalt. Så det var faktisk grunn nok. Jeg var helt i kjelleren for alt som skjedde. Anonymkode: 117f2...866
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå