Gå til innhold

Noen som har vært kausjonist?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har ikke mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Eneste måten jeg har er at noen stiller opp som kausjonist. Jeg har ting på stell når det kommer til økonomi. Betaler ALLTID for meg. Lån og nødvendige utgifter kommer alltid før noe annet. Jeg vil spørre min mor om hun vil være min kausjonist. Er dette noe dere ville gjort? 

Anonymkode: a8ea1...775

Så du har allerede lån som ikke er boliglån. Hvis det er studielån eller billån - ok, hvis det er forbrukslån, er det verre.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du ikke spare til egenkapital, slik vanlige folk må? Iallefall spare noe for å vise din mor at du kan spare, har fornuftig pengebruk og kontroll på din egen privatøkonomi? Kanskje tilbøyeligheten til å være kausjonist øker da?

Anonymkode: 00c2e...e2e

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da får jeg meg ikke boliglån før jeg er 80 år.

Hvor gammel er du? Hvis det tar veldig mange år å spare opp egenkapital, har du kanskje ikke økonomi til å ta opp boliglån uansett.

Anonymkode: 6c8ee...9c0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mener 200 000*

Jeg casha inn 200 000 fra BSU + noe overskudd på salger fra den første leiligheten. 

I forhold til å spare EK, så greier du spare mye. Jeg sparte 200 000 mens jeg hadde lav inntekt og gjennom studietida. 

Anonymkode: 41d5d...88c

Skrevet

Nei, aldri i livet. Ville ikke anbefalt det til noen heller. 

Anonymkode: 1d235...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mener 200 000*

Første bolig hadde jeg en del på BSU, men slapp å bruke den. Fikk spare videre av banken

Anonymkode: 41d5d...88c

Skrevet

Svigers kausjonerte for oss da vi kjøpte bolig. 
Det var til stor hjelp, og vi refinansierte lånet og kjøpte de ut etter 6 mnd. (Pusset opp huset og fikk ny takst som gjorde at vi kunne refinansiere) Jeg kommer absolutt til å gjøre det samme for mine barn hvis det er en mulighet når de skal kjøpe hus.

Anonymkode: 4f4b0...6df

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du? Hvis det tar veldig mange år å spare opp egenkapital, har du kanskje ikke økonomi til å ta opp boliglån uansett.

Anonymkode: 6c8ee...9c0

Spørs hvor du bor. I Oslo stiger prisene raskere enn det går an å spare.

Anonymkode: 29923...449

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På 1900 tallet var en i familien min kausjonist for sønnen sin. Det endte med at de måtte selge den nye gården, som var stor og flott på den tiden, og flytte tilbake til et øde sted der de vokste opp. Jeg kunne vært milliardær arving, og det er jeg ikke pga denne tulle fjotten som levde for 100 år siden og tok opp lån med min tipptipptipptipp oldefar som kausjonist 

Anonymkode: 97b11...52b

Å herregud dette tror jeg er den beste bitter-beretningen jeg noen gang har hørt! 😂 Og jeg har hørt mange, mange bitter-beretninger opp igjennom, jeg trodde faktisk vi i familien vår hadde gullmedaljen i dette. Men der toppet du det faktisk! 

Når det er sagt, så er det selvsagt forferdelig bittert. Her har gårdene blitt solgt unna bit for bit på grunn av krangling om arv og penger, til tilslutt ingen satt igjen med noen av gårdene. Og det leddet i familien som er over meg har klart å sløse bort mesteparten av pengene de fikk ut av gårdene våre også nå, så nå sitter de med leiligheter med ny gjeld på isteden. Skikkelig smart... Skikkelig skarpe folk... Og praten der går i hva de kunne hatt og hvor de kunne vært, men hallo, i motsetning til oss som kommer etter dem så hadde de faktisk et valg. Det har jo ikke vi, som ikke arver en dritt og ikke får kausjon eller noenting nå. Idioter burde vært gjort arveløse. 

Anonymkode: 72ff1...2fc

Skrevet

Min far er kausjonist for meg.

Jeg hadde ikke så lyst til å spørre han, da han ikke har veldig mye penger. Men han har hus/småbruk og minimalt med gjeld. 
Han står som kausjonist på et lån på 300 000,- , så har jeg et boliglån på 2 100 000,- på egenhånd + hadde 400’ i egenkapital. Han signerte noen papirer, og etter det har han nesten glemt at han er kausjonist. 

Viss du er 100% sikker på at du klarer å betale lånet og ha orden på økonomien din: spør!

Er du i tvil, så dropp det.

Anonymkode: a2b3c...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...