AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Når man er på frikort allerede, så har man hatt ganske store utgifter til helse. Godt vi har en frikortsordning, for disse utgiftene hadde ikke jeg hatt råd til resten av året. Hittil i år så har jeg hatt følgende utgifter til behandlinger og reiser. Egenandelen i år er 2460,- Psykolog 375 kr X 6 = 2250,- Reiser til og fra psykolog 1202,- 1 time hos fastlegen 281,- Totalt 3733,- Enda så har jeg ikke hentet ut medisiner på blå resept i år, men nå som jeg er på frikort så kan jeg begynne å hente. Jeg skal også ha et rehab opphold i løpet av året, som koster ca 4000,- Nå skal fellesskapet få lov til å betale mine helseutgifter resten av året, og jeg vil få utbetalinger for reiser når jeg har vært til behandling. Anonymkode: 7dfc9...814 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Ok. Poenget med tråden er? Hittil i år har vel utgiftene på min helse ligget på noen millioner, det koster å få nytt organ. Medisinen hadde vært hinsides dyr, men alt er selvfølgelig dekket. Anonymkode: 874d3...b92 16
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok. Poenget med tråden er? Hittil i år har vel utgiftene på min helse ligget på noen millioner, det koster å få nytt organ. Medisinen hadde vært hinsides dyr, men alt er selvfølgelig dekket. Anonymkode: 874d3...b92 Å poenget ditt med å være så spydig er? Jeg skal holde meg for god til å gi sånne som deg svaret jeg egentlig vil. Anonymkode: 7dfc9...814 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Jeg forstår heller ikke helt hvor du vil med tråden. Jeg har og fått frikort for noen uker siden, går til behandling ukentlig, setter stor pris på frikort-ordningen som gjør det økonomisk mulighet til å få behandling uten å bekymre meg over økonomien. Anonymkode: 2d5a7...147 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Å poenget ditt med å være så spydig er? Jeg skal holde meg for god til å gi sånne som deg svaret jeg egentlig vil. Anonymkode: 7dfc9...814 Du skriver at "Nå skal fellesskapet få lov til å betale mine helseutgifter resten av året". Det har da blitt gjort hele veien, du går verken til lege eller psykolog privat. Anonymkode: 874d3...b92 12
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 Ja, jeg betaler egenandel på noen tabletter, egenandel hos fastlegen og går til psykolog privat, men jeg har likevel slett ikke lyst til å klage når jeg har fått x antall cellegift til 25000 kroner posen og ny pupp på statens regning. Ikke bidrar jeg med noe til felleskassen heller, er fortsatt sykemeldt med full lønn. Altså, hva er det du vil? At alt skal være helt gratis? Hvordan hadde du tenkt å finansiere det? Anonymkode: b49fa...031 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Rehabilitering går vel inn under det nye frikortet som du snart bør få. Nærmer meg jeg og. Tidligere fikk jeg avslag på psykolog og måtte gå privat. Det var dyrt det! Over 1000kr timen. Altså over 4000kr i måneden. Også fått avslag på utredning, og har måttet betale titusener på private klinikker selv. Så syns ikke du har så mye å klage over altså. Anonymkode: e9f18...143
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg betaler egenandel på noen tabletter, egenandel hos fastlegen og går til psykolog privat, men jeg har likevel slett ikke lyst til å klage når jeg har fått x antall cellegift til 25000 kroner posen og ny pupp på statens regning. Ikke bidrar jeg med noe til felleskassen heller, er fortsatt sykemeldt med full lønn. Altså, hva er det du vil? At alt skal være helt gratis? Hvordan hadde du tenkt å finansiere det? Anonymkode: b49fa...031 Ja koster vel sånn 2-3000 kr bare for en vanlig legetime. Å fjerne en føflekk kanskje 10 000 kr, fødsel koster mange hundre tusen. Gla for å betale skatt! Anonymkode: 6bf7f...d4b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja koster vel sånn 2-3000 kr bare for en vanlig legetime. Å fjerne en føflekk kanskje 10 000 kr, fødsel koster mange hundre tusen. Gla for å betale skatt! Anonymkode: 6bf7f...d4b Så godt vi bor i Norge! Der alle syke blir tatt vare på og har råd til å ha et verdig liv selv om de er uheldige med helsen:) Herlig med de som er takknemlige for det og ikke bare klager:) Anonymkode: 99ecf...579
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 Så heldig du er da. Min helse: Medisiner 1700 hver måned, medisin på godkjenningsfritak så må dekke alt selv, i tillegg til de andre medisinene på blå resept som bare kommer på et par tusenlapper i året til sammen. Behandlinger, rundt 20 000 i året. Burde gå minst dobbelt så ofte, men har virkelig ikke sjangs å ha råd. Reise til behandlinger har jeg ikke regnet på en gang. Trening, 800 i måneden. Legetimer, maxer i hvert fall så jeg får frikort hvert år. Ikke bidrar jeg til statskassa lenger heller dessverre, siden jeg er ufør 😞 Jeg ville mye heller jobbet og betalt for at andre skulle få helsehjelp gitt. Anonymkode: e822b...161 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 Min dårlige helse koster millioner for Staten hvert eneste år. Tapt arbeid for meg som tidligere tjente godt, uføretrygd, hjemmesykepleie, BPA, hjelpemidler, TT-kort, fysioterapi m.m. Dette er utgifter politikerne åpenbart ønsker å ha ettersom de ikke tillater utprøving av en medisin som brukes i Sverige, USA og flere land, med gode resultater. Jeg er dessverre for syk til å klare å reise utenlands, men jeg kjenner flere som har reist utenlands og er blitt tilnærmet friske og idag ikke er utgifter for Staten men faktisk kan jobbe litt selv. Det er et rart valg Staten har tatt, og jeg forstår ikke at de ikke ønsker å se på regnestykket og heller velger det alternativet som gir færre utgifter for Staten på lang sikt. Anonymkode: 2bd7f...a59 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 hadde jublet hadde jeg hatt så lite utgifter til helsen som ts😂her er det snitt på 60 000 årlig👍 Anonymkode: 9b280...76a 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når man er på frikort allerede, så har man hatt ganske store utgifter til helse. Godt vi har en frikortsordning, for disse utgiftene hadde ikke jeg hatt råd til resten av året. Hittil i år så har jeg hatt følgende utgifter til behandlinger og reiser. Egenandelen i år er 2460,- Psykolog 375 kr X 6 = 2250,- Reiser til og fra psykolog 1202,- 1 time hos fastlegen 281,- Totalt 3733,- Enda så har jeg ikke hentet ut medisiner på blå resept i år, men nå som jeg er på frikort så kan jeg begynne å hente. Jeg skal også ha et rehab opphold i løpet av året, som koster ca 4000,- Nå skal fellesskapet få lov til å betale mine helseutgifter resten av året, og jeg vil få utbetalinger for reiser når jeg har vært til behandling. Anonymkode: 7dfc9...814 Jeg syntes du er utakknemlig. Selv tar jeg psykiatrisk behandling privat = 14000 ca pr år. (I flere år). Er ufør pga psykiske plager og tenker at med innsats så kanskje går veien videre. Jeg liker å gå dit også, selv om det er vanskelig av og til. Hadde droppet det ellers. Ellers har jeg brukt ca 10000 på fysioterapi og kiropraktikk pga skade. Det er også privat av den grunn til jeg ikke vil avtale noe lang tid i forveien og heller ikke føle meg forpliktet til å gå dit. Hos fastlegen har jeg bare vært 2 ganger i år, så 500 der. Medisiner er billig i Norge heldigvis, hvis ikke hadde denne posten blitt ganske stor. Kanskje er den bare 1500 kr. 1 tur på legevakten kr ? Noen hundrelapper kanskje. 1 uke på sykehus. Det er gratis heldigvis. Sykehus og legevakt er samme skaden som jeg har gått til fysio og kiropraktikk for. Har forresten tatt 1 mr og 1 rødgtgen pga samme. Husker ikke hva det kostet. Reise vet jeg ikke hva koster. Kjører selv. Jeg hadde ikke hatt råd til dette om jeg ikke hadde hatt buffer fra tiden før jeg ble trygdet. Men ja, jeg har selv valgt å gå privat. Har gått til en fysioterapeut tidligere og fått det dekket, men fysioterapeuten var fullstendig kunnskapsløs. En to minutters youtubevideo kunne lett ha erstattet seks timer med henne. Jeg går jo ikke til behandling for å ha et sted å henge, men for faktisk å få noe ut av den. Har vært noen runder innom dps også. De setter diagnoser, riktige, det skal de jo ha, men kan ikke si det var noe nyttig behandling. Den var hvertfall intetsigende nok til at jeg ikke husker noe av det. Hadde jeg møtt disse psykiaterne på gaten eller butikken så hadde jeg ikke gjenkjent dem. Min nye fysioterapeut heter YouTube.com. kiropraktikk har jeg droppet. Anonymkode: 5de8a...bf9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man er på frikort allerede, så har man hatt ganske store utgifter til helse. Godt vi har en frikortsordning, for disse utgiftene hadde ikke jeg hatt råd til resten av året. Hittil i år så har jeg hatt følgende utgifter til behandlinger og reiser. Egenandelen i år er 2460,- Psykolog 375 kr X 6 = 2250,- Reiser til og fra psykolog 1202,- 1 time hos fastlegen 281,- Totalt 3733,- Enda så har jeg ikke hentet ut medisiner på blå resept i år, men nå som jeg er på frikort så kan jeg begynne å hente. Jeg skal også ha et rehab opphold i løpet av året, som koster ca 4000,- Nå skal fellesskapet få lov til å betale mine helseutgifter resten av året, og jeg vil få utbetalinger for reiser når jeg har vært til behandling. Anonymkode: 7dfc9...814 Under 4000 er latterlig å klage over. Og attpåtil er det inkl reise. Tenkte du aldri på å skaffe deg lappen? Anonymkode: 5de8a...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Under 4000 er latterlig å klage over. Og attpåtil er det inkl reise. Tenkte du aldri på å skaffe deg lappen? Anonymkode: 5de8a...bf9 Man får jo dekket reisen om man kjører selv og. Så lenge det er langt nok. Anonymkode: d08e8...df5 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man får jo dekket reisen om man kjører selv og. Så lenge det er langt nok. Anonymkode: d08e8...df5 Dessuten så er det mange som ikke kan kjøre på grunn av medisinske årsaker. Anonymkode: d08e8...df5 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok. Poenget med tråden er? Hittil i år har vel utgiftene på min helse ligget på noen millioner, det koster å få nytt organ. Medisinen hadde vært hinsides dyr, men alt er selvfølgelig dekket. Anonymkode: 874d3...b92 Mens min helse har vært gratis i år - og vi betaler begge skatt. Jeg ser på det som en stor spleis, jeg «legger ut» litt for deg i år, så får du «legge ut» litt for meg en annen gang ingenting her i landet er gratis, det betales over skattesedlen. Noe som for meg er helt alright! Regner med du «pitched in» for min kompliserte fødsel og lange barselopphold i ‘17. kostet nok noen kroner det og. fint system synes jeg! Skjønner ikke hvorfor TS er ute etter å fremprovosere negative reaksjoner rundt dette systemet. Hvis hen virkelig bruker det så mye som hen sier, burde hen bare vært sjeleglad det finnes - og ikke sitte å godte seg på «betalerne»s bekostning. Siste avsnitt er ikke ment til sitetert innlegg spesifikt. Synes bare det var fint å svare på! Anonymkode: 64f89...906
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 Er igrunnen helt sjokkert over svarene her. Første innlegger var negativ, og alle dere andre har hengt dere på den negative tonen. Jeg klager på ingen måte, men konstaterer at allerede nå så har jeg hatt store utlegg. Jeg vet at det er lite i forhold til hva mange andres sykdommer og medisiner koster, Men for meg så er de pengene jeg har lagt ut mye. Jeg er på AAP etter å ha jobbet i et lavtlønnet sliteryrke i alle år, så trygden min er ikke så stor. 4000,- utenom faste utgifter og mat i løpet av 1 1/2 mnd er et stort innhugg i min økonomi. Derfor er jeg glad for at jeg nå slipper de utgiftene for resten av året. Når det gjelder reise, så ser jeg at det antas at jeg ikke har lappen, men jeg har både lappen og bil. Man får dekket resi til og fra behandling også med bil. Hadde jeg visst at tråden skulle bli neddynget av negative svar, så hadde jeg aldri laget den. Den var heller ikke ment som en konkurranse om hvem som har den verste sykdommen eller høyeste utgiftene. Takk for meg. Anonymkode: 7dfc9...814
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er igrunnen helt sjokkert over svarene her. Første innlegger var negativ, og alle dere andre har hengt dere på den negative tonen. Jeg klager på ingen måte, men konstaterer at allerede nå så har jeg hatt store utlegg. Jeg vet at det er lite i forhold til hva mange andres sykdommer og medisiner koster, Men for meg så er de pengene jeg har lagt ut mye. Jeg er på AAP etter å ha jobbet i et lavtlønnet sliteryrke i alle år, så trygden min er ikke så stor. 4000,- utenom faste utgifter og mat i løpet av 1 1/2 mnd er et stort innhugg i min økonomi. Derfor er jeg glad for at jeg nå slipper de utgiftene for resten av året. Når det gjelder reise, så ser jeg at det antas at jeg ikke har lappen, men jeg har både lappen og bil. Man får dekket resi til og fra behandling også med bil. Hadde jeg visst at tråden skulle bli neddynget av negative svar, så hadde jeg aldri laget den. Den var heller ikke ment som en konkurranse om hvem som har den verste sykdommen eller høyeste utgiftene. Takk for meg. Anonymkode: 7dfc9...814 Reaksjonene kom nok på grunn av måten du ordla deg på. Det virket som du ønsket å provosere istedenfor å sette pris på tilbudene du får dekket. En ting jeg ikke forstår er hvorfor du ikke har spart i forkant for å ha råd til utleggene du vet kommer frem til du får frikort. Jeg sparte litt hver måned i høst så jeg ikke måtte ta alle utlegg før frikort på vanlig lønning. Vet om mange med lav inntekt som gjør det på den måten. Anonymkode: 2d5a7...147 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå