AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 jeg er kronisk utmattet og har gått på smell etter smell i 18 år. Det blir verre for hver gang. Nå er jeg komt til et punkt der jeg ønsker svar og en diagnose så er i gang med utrednig, eller dvs, ta de siste stegene før en diagnose blir satt. jeg sjekker av alle punkt på kriterier for ME, men har ikke villet snakke om det. Alt starter etter kyssesyken i tenårene der jeg var veldig syk veldig lenge. På dem tiden fantes ingen utmattelsesdiagnose og fikk beskjed om å ta tiden til hjelp... Andre som har liknenede historie? Anonymkode: 823e1...5ab
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Ja.. fikk kyssesyken da jeg var ca 8 år. Etter det har jeg hatt en mild form for ME. Klarer å gjøre ting men ofte på lånt energi og kan virkelig gå på smeller her og der. Hadde noen ille år mellom 16-18. som voksen har gått opp og ned. I perioder kan jeg jobbe. Andre perioder ikke.. ❤️ Har forsonet meg med dette. Lykke til med utredning. Husk at d og kan være psykisk i noen tilfeller uten at man selv vet det.. jeg har nok litt av begge deler. Men foreldrene mine merket at jeg ble mye sliten/syk/fort utmattet etter denne infeksjonen med kyssesyken. Tror det er om ikke vanlig men ikke uvanlig at man kan oppleve slikt etter en hard infeksjon . Anonymkode: 8e81b...725
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Det er vel en av tingene man antar har utløst for noen ja. Men MEdiagnose krever vel minst 50% nedsatt arbeidsevne/funksjonsevne. Som om man er mer i kategorien «jobber fulltid i lengre perioder, møter veggen med sykemelding innimellom» er man såvidt meg bekjent ikke innafor MEkriteriene. Anonymkode: 51d49...19e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): jeg er kronisk utmattet og har gått på smell etter smell i 18 år. Det blir verre for hver gang. Nå er jeg komt til et punkt der jeg ønsker svar og en diagnose så er i gang med utrednig, eller dvs, ta de siste stegene før en diagnose blir satt. jeg sjekker av alle punkt på kriterier for ME, men har ikke villet snakke om det. Alt starter etter kyssesyken i tenårene der jeg var veldig syk veldig lenge. På dem tiden fantes ingen utmattelsesdiagnose og fikk beskjed om å ta tiden til hjelp... Andre som har liknenede historie? Anonymkode: 823e1...5ab Hei! Jeg fikk kyssesyken i studietiden og ble veldig veldig syk, har aldri følt meg så syk før eller senere. Jeg ble frisk etter en måneds tid, men ble aldri helt bra igjen. Noen år senere ble det verre, og jeg gikk på en skikkelig smell. Nå er dette lenge siden, men jeg er ikke bra i det hele tatt nå heller. Jeg fikk diagnose ME stilt på sykehus men diagnosen har ikke hjulpet meg noe, tvert imot egentlig. Uansett; ja, har mye samme historie der kyssesyke endret meg for livet. Jeg tror i alle fall det var det, er ganske sikker men jeg hadde over et år rett etter der ting var ganske bra og nesten som før. Anonymkode: ab5ba...325
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Mange får jo kyssesyke, men ikke mange av dem får ME... Anonymkode: df73d...426
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Studier tyder på at 90 % av den voksne befolkningen blir smittet av viruset, men de fleste blir ikke så syk at diagnosen stilles. Kyssesyken med symptomer er mest vanlig hos unge i alderen 10-19 år, men forekommer også ned i småbarnsalder og hos voksne. Gjennomgått sykdom gir livslang immunitet. - Ved 20-årsalderen har 90 prosent allerede vært i kontakt med viruset som gir kyssesyke, og har utviklet antistoffer mot EBV, sier Hans Blystad, overlege ved Folkehelseinstituttet. Han fastslår at det er snakk om en vanlig virussykdom. - Over halvparten som blir smittet av sykdommen har lite eller ingen symptomer i det hele tatt, så det er mange som gjennomgår denne sykdommen uten å merke det, og at den går over av seg selv, sier Blystad. Anonymkode: df73d...426
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 Dessverre er det en liten gruppe som kan få et flere måneder langt vedvarende tretthetssyndrom i kjølvannet av infeksjonen. - Symptomene kan stå på lenge og viruset kan herje lenge, men det er ingen som har vist at det er noen direkte sammenheng mellom kyssesyken og kronisk trøtthet. Siden 90 prosent har hatt sykdommen i tjueårsalderen, så ville vi nok sett mer av det da, beroliger Blystad. - Trøtthet er en følgesvenn til mange sykdommer og tilstander. En rekke tilstander må derfor utelukkes før ME-diagnosen kan settes. ME er derfor en utelukkelsesdiagnose, sier Branæs. Anonymkode: df73d...426
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Jeg ble veldig dårlig av kyssesyken da jeg var i slutten av tenårene. Hadde masse energi, trente ukentlig og var mye med venner frem til dette. Fra jeg fikk kyssesyken måtte jeg sove i minst 12 timer hver natt for å fungere, og hadde ikke overskudd til noe annet enn å fullføre vgs. Etter ca tre år med utmattelse ble jeg gradvis bedre, og etter fire år var jeg helt frisk. Dette er 15 år siden, og jeg er fremdeles frisk i dag. Legen min sa at jeg hadde ME/post kyssesyke tretthet, og at det kom til å bli bra igjen siden jeg var ung og frisk før jeg ble syk. Anonymkode: dfbad...876
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja.. fikk kyssesyken da jeg var ca 8 år. Etter det har jeg hatt en mild form for ME. Klarer å gjøre ting men ofte på lånt energi og kan virkelig gå på smeller her og der. Hadde noen ille år mellom 16-18. som voksen har gått opp og ned. I perioder kan jeg jobbe. Andre perioder ikke.. ❤️ Har forsonet meg med dette. Lykke til med utredning. Husk at d og kan være psykisk i noen tilfeller uten at man selv vet det.. jeg har nok litt av begge deler. Men foreldrene mine merket at jeg ble mye sliten/syk/fort utmattet etter denne infeksjonen med kyssesyken. Tror det er om ikke vanlig men ikke uvanlig at man kan oppleve slikt etter en hard infeksjon . Anonymkode: 8e81b...725 Takk for svar❤️ Jeg sliter ikke med psyken og har liksom aldri vært gjennno, noe traumatisk så det er egentlig utelukket. Jeg fungerer en stund på ren adrenalin, før kroppen bare gjør meg så syk slik at jeg MÅ bli liggende. veldig frustrerende å ikke ha overkudd til noe ekstra. Anonymkode: 823e1...5ab
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel en av tingene man antar har utløst for noen ja. Men MEdiagnose krever vel minst 50% nedsatt arbeidsevne/funksjonsevne. Som om man er mer i kategorien «jobber fulltid i lengre perioder, møter veggen med sykemelding innimellom» er man såvidt meg bekjent ikke innafor MEkriteriene. Anonymkode: 51d49...19e Det er litt enkeltforklart for selv om jeg «fungerer» og jobber i perioder er ikke det ensbetydiget med å ha overskudd. jobber jeg, er jeg ikke en mamma barna mine fortjener for å si det sånn. Dessuten, når man har prøvd hardt i såpass mange år så finner man vel en slags forsvarsmekanisme å overleve på. helt til det ikke går lenger. Anonymkode: 823e1...5ab
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble veldig dårlig av kyssesyken da jeg var i slutten av tenårene. Hadde masse energi, trente ukentlig og var mye med venner frem til dette. Fra jeg fikk kyssesyken måtte jeg sove i minst 12 timer hver natt for å fungere, og hadde ikke overskudd til noe annet enn å fullføre vgs. Etter ca tre år med utmattelse ble jeg gradvis bedre, og etter fire år var jeg helt frisk. Dette er 15 år siden, og jeg er fremdeles frisk i dag. Legen min sa at jeg hadde ME/post kyssesyke tretthet, og at det kom til å bli bra igjen siden jeg var ung og frisk før jeg ble syk. Anonymkode: dfbad...876 Dette høres ut som meg, bare at jeg får tiøbakefall hele tiden. Med en gang jeg føler litt bedring, er jeg tilbake i 100% jobb og tror jeg skal klare alt. det funker ikke. sliter med å finne en balamse. Anonymkode: 823e1...5ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå