AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Hva gjør dere? Hunden bet etter dyrlege i forbindelse med vanlig helsesjekk, og den gikk etter ansiktet. Det hele kom relativt uten forvarsel, og vi sitter igjen litt engstelige og lei oss... Har ikke vist tegn til aggresjon mot oss mennesker her hjemme eller hos dyrlege før, men dyrlegen likte helt klart ikke denne adferden med at det kom så brått. Vi er selvfølgelig redde dette skal skje igjen. Anonymkode: d7713...5ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Hunden har garantert kommet med advarsler som ble oversett. Glefsing etc er språk. Dra til dyrlegen bare for å Gjøre hunden trygg, ikke prøv å gjøre noe mer, bare la hunden komme inn å få godbiter i starten. Anonymkode: 6cad2...2f8 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Det å glefse betyr ikke at hunden kommer til å bite. Min hund er nå 11 år, og har til tider glefset gjennom hele livet. Det at han "snapper" etter oss for å gi en beskjed har vi blitt vant til. Han har ALDRI bitt eller vært borti noen. Det er bare en beskjed/advarsel. Han er rundt folk hele tiden, og alle elsker han. Det er en snill, kosete og lydig hund, og vi er sykt glade i han. Vi må lære oss hundenes språk, og de må få rom til å bruke det - innenfor rimelighetens grenser. Hunden prøver å kommunisere - det betyr ikke at den er farlig. Anonymkode: 4a5c0...26a 2
Firfisla Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 (endret) Hva betyr relativt uten forvarsel? Endret 17. februar 2021 av Firfisla 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Var det uten forvarsel, eller ikke? Hvordan hund har du? Alder, kjønn, rase? Anonymkode: 13b40...a25 4
Ulven Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Min ene glefser også etter veterinæren etter vaksine og ubehagelige undersøkelser. Hva jeg gjør? Passer på hunden hele tiden, slik at den ikke får anledning til å komme borti veterinæren. Møter jeg en ny veterinær, er dette det første jeg informerer om. 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hunden har garantert kommet med advarsler som ble oversett. Glefsing etc er språk. Dra til dyrlegen bare for å Gjøre hunden trygg, ikke prøv å gjøre noe mer, bare la hunden komme inn å få godbiter i starten. Anonymkode: 6cad2...2f8 Firfisla skrev (6 minutter siden): Hva betyr relativt uten forvarsel? Han hadde lagt litt på ørene, men det var det hele før han hadde prøve å bite etter ansiktet på dyrlegen. Altså, de brukte ordet BITE, og ikke glefse. Og han har aldri vært slik hos dyrlegen før. Anonymkode: d7713...5ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Ulven skrev (4 minutter siden): Min ene glefser også etter veterinæren etter vaksine og ubehagelige undersøkelser. Hva jeg gjør? Passer på hunden hele tiden, slik at den ikke får anledning til å komme borti veterinæren. Møter jeg en ny veterinær, er dette det første jeg informerer om. Man får ikke være med hunden inn her nå pga corona. Uansett har vi aldri hatt problemer med glefsing, men dyrlegen likte ikke at det var så lite forvarsel. Anonymkode: d7713...5ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var det uten forvarsel, eller ikke? Hvordan hund har du? Alder, kjønn, rase? Anonymkode: 13b40...a25 Han la litt på ørene. Men dyrlegen likte ikke at løsningen hans var å prøve å bite. Det var ingen andre forvarsel. Border collie. Hannhund, voksen. Anonymkode: d7713...5ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han hadde lagt litt på ørene, men det var det hele før han hadde prøve å bite etter ansiktet på dyrlegen. Altså, de brukte ordet BITE, og ikke glefse. Og han har aldri vært slik hos dyrlegen før. Anonymkode: d7713...5ba Ja nettop. Han prøvde å si ifra, men ble ignorert. Anonymkode: 6cad2...2f8 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man får ikke være med hunden inn her nå pga corona. Uansett har vi aldri hatt problemer med glefsing, men dyrlegen likte ikke at det var så lite forvarsel. Anonymkode: d7713...5ba Han la jo på ørene 🤦🏼♀️ Anonymkode: 6cad2...2f8 2
Tabris Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 Hadde hunden virkelig forsøkt å bite, så hadde den høyst sannsynligvis lyktes. Hvis man ikke blir truffet, så er det mer et glefs, dvs en advarsel. Siden du ikke var der, og ei heller vi, så vet vi ikke hvilke forvarsel hunden viste eller hva dyrlegen gjorde. Ikke at jeg tror dyrlegen gjorde noe slemt, de har en jobb de må gjøre, men det var tydeligvis noe hunden ikke likte. En hund må få lov til å si fra når vi går over dens grenser, som ble gjort her. Når man har en hund som misliker å bli tatt på, så vil det være lurt av eier å legge ned arbeid i å få hunden til å like, eller i det minste synes det er akseptabelt, å bli tatt på. Det må gjøres gradvis på en positiv måte, med respekt for hundens språk og grenser. Jeg vil anbefale å ta en titt på Husbandry, en fremgangsmåte tilsvarende slik man bruker i zoologiske hager for å kunne håndtere ville dyr. 6
Ulven Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man får ikke være med hunden inn her nå pga corona. Uansett har vi aldri hatt problemer med glefsing, men dyrlegen likte ikke at det var så lite forvarsel. Anonymkode: d7713...5ba Det er ikke alle veterinærer som leser hunder like godt. Hunden din kan ha gitt mange dempende signaler som veterinæren ikke fikk med seg. Selv med coronatiltak skal det være mulig å bli med inn i smittevernutstyr. Dette hadde jeg krevd for å unngå at noe slikt skjer igjen. 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han la jo på ørene 🤦🏼♀️ Anonymkode: 6cad2...2f8 Ja, og prøvde bite med én gang etterpå. De var to stykker, og alt annet hadde gått fint. Det var også det eneste forvarselet og «bittet» kom raskere enn dyrlegen i det minste likte. Og vi syns jo ikke det var noe hyggelig å høre.. blir redd for å la han hilse på folk/barn Anonymkode: d7713...5ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 Ulven skrev (15 minutter siden): Det er ikke alle veterinærer som leser hunder like godt. Hunden din kan ha gitt mange dempende signaler som veterinæren ikke fikk med seg. Selv med coronatiltak skal det være mulig å bli med inn i smittevernutstyr. Dette hadde jeg krevd for å unngå at noe slikt skjer igjen. Det kan godt hende, men de var to stykker og hvis ikke de klarte å lese dem, så klarer ikke vi det heller. Ei heller barna. Anonymkode: d7713...5ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 Tabris skrev (17 minutter siden): Hadde hunden virkelig forsøkt å bite, så hadde den høyst sannsynligvis lyktes. Hvis man ikke blir truffet, så er det mer et glefs, dvs en advarsel. Siden du ikke var der, og ei heller vi, så vet vi ikke hvilke forvarsel hunden viste eller hva dyrlegen gjorde. Ikke at jeg tror dyrlegen gjorde noe slemt, de har en jobb de må gjøre, men det var tydeligvis noe hunden ikke likte. En hund må få lov til å si fra når vi går over dens grenser, som ble gjort her. Når man har en hund som misliker å bli tatt på, så vil det være lurt av eier å legge ned arbeid i å få hunden til å like, eller i det minste synes det er akseptabelt, å bli tatt på. Det må gjøres gradvis på en positiv måte, med respekt for hundens språk og grenser. Jeg vil anbefale å ta en titt på Husbandry, en fremgangsmåte tilsvarende slik man bruker i zoologiske hager for å kunne håndtere ville dyr. Men vi har jo aldri opplevd dette hjemme, så da kan jo ikke vi si «vi har en hund som ikke liker å bli tatt på» for det visste ikke vi. Har heller ikke oppført seg sånn hos dyrlegen tidligere. Elsker de fleste... mennesker i alle fall. Anonymkode: d7713...5ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja nettop. Han prøvde å si ifra, men ble ignorert. Anonymkode: 6cad2...2f8 Han ble ikke ignorert fordi han prøvde å bite med én gang. Da kunne det like gjerne skjedd meg her hjemme, hvis det var det hele.. Anonymkode: d7713...5ba
WhiteSwan Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 Dette må man vite før man får hund. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Han hadde lagt litt på ørene, men det var det hele før han hadde prøve å bite etter ansiktet på dyrlegen. Altså, de brukte ordet BITE, og ikke glefse. Og han har aldri vært slik hos dyrlegen før. Anonymkode: d7713...5ba Var dere ikke med han? Da skjønner jeg godt at han ble redd. Dere som eiere er jo tryggheten hans Anonymkode: caf0e...136 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Var dere ikke med han? Da skjønner jeg godt at han ble redd. Dere som eiere er jo tryggheten hans Anonymkode: caf0e...136 Nei ingen får være med inn nå pga covid. Og dyrlegen sa jo også at dette kunne være grunnen osv, men de likte uansett ikke hvor fort han prøvde å «bite» Anonymkode: d7713...5ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå