AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Hva gjør dere med brød og frukt? Frukt kan noen ganger vare ut uka, hvis vi passer på å kjøpe de grønneste bananene osv. Men hvordan får dere brødet til å vare en uke? Jeg opplever at brødet blir tørt og dårlig etter 2 dager. Nå spiser vi ikke mye brød, men vi må alltid gå i butikken for å kjøpe brødet i løpet av uka, gjelder også innimellom frukt og grønt. Må legge til at vi spiser minimalt med frossen, hermetisk eller konservert mat. Kjøper kun inn fersk frukt, grønnsaker, brød og alt annet. I fryseboksen har vi litt is og pommes frites, det er det eneste. Anonymkode: 9c48e...ba0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Jeg ukeshandlet, men fyller på en gang med frukt, melk, brød etc. Vi fryser brød, det holder seg helt fint noen dager da. Anonymkode: e6572...6a3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Putter brødet i fryseren. Da er det bare å ta opp ett par skiver også er de tint på 5 min. Frukt spiser vi ikke så mye av. Det lille vi kjøper forsvinner i løpet av de første dagene. Anonymkode: ff345...ddb 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Putter brødet i fryseren. Tar opp etter behov. Anonymkode: b7fda...841 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Frukt burde holder lenger enn en uke. Her handler vi frukt og grønnsaker før 2 uker om gangen. Oppbevarer vi det i kjelleren som har fin temperatur. Anonymkode: b7fda...841 1
BettyCooper Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Handler som regel både mandag og lørdag. Dette er mest fordi snop til helgen blir innhalert på tirsdag av et monster med lavt blodsukker. Om jeg handler for hele uka deler jeg opp brødet i to plastposer i butikken, og putter halve i frysern når jeg kommer hjem. Handler også frukt som tåler noen dager på benken/kjøla. Grønne bananer, druer, epler. Ikke krise om vi ikke har frukt å putte i matpakken på mandag
Viktualia Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 Bananer kjøper vi sjelden. Hvis man har behov for tilgang på bananer som ikke er brune 24/7 så er det jo ikke noe i veien for å supplere det i løpet av uka i tillegg til ukeshandelen. Selv om man ukeshandler så er det ikke forbudt å stikke på ut og hente ting man har glemt eller får lyst på. Allikevel er ukeshandling tids- og pengebesparende. Andre typer frukt har vi ikke hatt problemer med å få til å holde seg helt fint. Brød spiser vi ikke så mye av. Koser oss med ferskt brød en dag, og så blir det rista brød eller å hente opp noe halvstekte rundstykker fra fryseren el.l. utover i uka. Ellers fins jo knekkebrød. Og igjen - butikken har ferskt brød hver dag. Å hente noen bananer og et ferskt brød tar forsvinnende lite tid.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Baker brød selv og har gjerne en ekstra handling av kun frukt og grønt. Anonymkode: 7a1b9...90b 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 Brød og frukt holder seg fint i ei uke. Har epler her som har ligget på et fat på spisebordet i snart to uker, og de er like gode. Det er bare mannen som spiser brød her, og han har aldri sagt noe om at det er noe galt med det etter 5-6 dager. Brødet oppbevares i plastpose i brødboksen. Anonymkode: 72839...8c2
Petra200 Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 Fryser! Handler 2 ganger per måned - funker kjempebra!
Leo Skrevet 17. februar 2021 #11 Skrevet 17. februar 2021 Kjøper hele kartonger med frossent brød på Meny når det aktuelle brødet (Som de vanligvis steker og selger som "ferskt" i Meny-butikkene) er på tilbud og tar opp og steker etter hvert. Er da selvfølgelig like holdbart i brødboksen som det som er kjøpt "ferskt" i butikken. Ellers synes jeg det meste av frukt og grønnsaker holder seg nesten skremmende lenge og det er vel nesten bare grønn salat som ikke holder seg minst en uke i kjøleskap. 1
etnavn Skrevet 17. februar 2021 #12 Skrevet 17. februar 2021 Jeg ukeshandler ikke - jeg månedshandler. Har en stor fryseboks hvor alle brødene går oppi, det blir ganske mye brød og rundstykker og slikt. Baker også iblandt, men mannen er mest glad i vanlig butikk-kneip til daglig frokost og jobb-nistepakke. Så det blir en del brød, ja. Men en stor fryseboks løser jo det problemet. Jeg handler en god del grønnsaker, og bruker da opp de minst holdbare først. De to første ukene langer jeg middager hvor det passer best med salat og grønnsaker med kortere holdbarhet, og de siste to ukene bruker vi mer av rotgrønnsakene som gulerøtter etc. Frukt bruker vi moderat, men jeg pleier å kjøpe en del druer, som holder seg lenge i kjøleskapet. Kjøper også klementiner og appelsin som også holder seg lenge. Og bananer, da spiser vi dem først bare. Epler holder seg jo også kjempelenge, vi snakker månedsvis og gjerne hele vinteren. Ellers sylter jeg en del grønnsaker på sommeren/høsten, som vi bruker utover vinteren. Sylteagurk, rødbeter, bladbete, reddiker, squash, det meste kan vel syltes egentlig. Da kan holdbarheten vare i årevis. Vet en del sylter frukt også, plommer er jo veldig egnet til sylting. Ser ikke at én uke kan være noe problem egentlig, det meste holder seg en uke minst. Og hvis man spiser lite brød så kan man jo bare fryse halve brød, slik at de ikke rekker å bli gamle. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #13 Skrevet 17. februar 2021 Du trenger ha kjølerom eller plass i kjøleskap, fryser. Jeg har ingenting i romtemp. Da ville maten blitt bedervet ved ukeshandling. Anonymkode: 2dbd7...5b3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 Her er vi såpass mange at det går stort sett ett brød om dagen. Vi har masse brød i fryseren til en hver tid. Det er bare og ta opp kvelden før. Frukt syns jeg stort sett holder seg.. Anonymkode: 70217...3e0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 Handler ca annenhver uke. Baker brød, eller legger i fryser. Har god erfaring med at grønnsaker og frukt holder i minst 2-3 uker. Ingenting som kun varer få dager, det må i så tilfelle være fordi jeg legger epler og bananer oppå hverandre i romtemperatur. Har et stort kjøleskap i kjellerbod. Så all mat som skal spises om noen dager eller er reserve ligger her. Så blir det ikke utsatt for at kjøleskapet stadig åpnes og lukkes. Her er vi bare og henter mat for de neste 2-3 dagene. Må også ærlig innrømme at jeg plukker bakerst/nederst både av grønnsaker og meieriprodukter. Proteiner kjøper jeg hos Reko, og dette har jo mye bedre holdbarhet enn butikkmat. Egg for eksempel kan stå opp mot to måneder. Anonymkode: 02256...564
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 Frukt holder seg, det samme gjør grønnsaker. Og så spiser en litt etter holdbarhet. Brød fryser en, gode brød (altså ikke det aller billigste kneippbrødet) merker en ikke så stor forskjell på om er fryst. Spiser en lite brød kan en jo fryse de delt i to. Kan helt fint handle to ganger i mnd uten å måtte komplettere hvis en har planlagt godt. Anonymkode: 89f49...6ea 1
Firfisla Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Fryser brød, og frukt pleier å holde seg.
Gjest Føsleguri Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 Rotgrønnsaker og løk holder lenge når de ligger kjølig. I hvert fall et par uker.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har epler her som har ligget på et fat på spisebordet Problemet er nok at folk ikke lenger vet hvordan matvarer skal oppbevares. Epler oppbevares kjølig men ikke kaldt. For de fleste betyr det i kjelleren. Dersom du bor i leilighet oppbevarer du epler, poteter, løk osv. på soverommet. Ta ikke frem mer enn det som blir spist den dagen. Anonymkode: 66da5...b7e 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 Handler ca en gang i måneden. Fryser brød og tar opp ved behov. Frukt holder lenge om det oppbevares ved riktig temperatur og mange grønnsaker holder lenge om plasten åpnes, så det ikke blir kondens. Anonymkode: 39400...136
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå