Gå til innhold

Kattunge med separasjonsangst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi fikk en ny kattunge i helgen. Hun er 14 uker gammel og selvsagt verdens herligste lille skapning. Fra før har vi ei eldre dame på snart 10 år som ikke er så veldig glad i andre katter, så vi har foreløpig ikke latt de møte hverandre. Det betyr at den lille må være innestengt på et rom når den gamle er inne, så slipper vi henne ut i hele huset når gamlemor er ute, eller innestengt på annet rom. Slik håper vi at de skal få blitt litt kjent med luktene til hverandre og venne seg til at det er andre katter i huset før vi lar de fysisk møte hverandre. 
Problemet er bare at lillepus hater å være alene. I det øyeblikket vi lukker døren inn til der hun er så setter hun i gang et hylekor av en annen verden. Vi forsøker selvsagt å være mest mulig sammen med henne, så på dagtid er det nesten alltid noen på samme rom, men om natten er det verre. 
Til nå så har en av oss sovet på samme rom, slik at hun skal ha selskap, men jeg må innrømme at man ikke sover spesielt godt med en sprelsk kattunge i senga... Hun sover omtrent 30 minutter ad gangen, før hun skal spise, gå på kassa si, leke litt eller bølle rundt med alt hun kan få revet ned eller hoppet opp på....

Er det noen her som har noen gode tips til hva vi kan gjøre for at hun skal bli trygg om natten, slik at hun kan være alene? Det er ikke et alternativ å bare la henne skrike, det er det ingen her i huset om orker å høre på i lengden. 

Tar også gjerne i mot erfaringer eller tips til tilvenning mellom kattene.

Anonymkode: fb907...b88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du sperret en 3 åring alene inne på et rom? Neppe! 

Anonymkode: 829d6...754

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hadde du sperret en 3 åring alene inne på et rom? Neppe! 

Anonymkode: 829d6...754

Hadde du noen forslag eller tips, eller ville du bare påpeke at jeg gjør noe feil? 
Til info, jo, jeg ville nok latt en 3-åring sove alene på rommet sitt med lukket dør, hvis vi først skal sammenligne. Men jeg ville også gått inn til han dersom han gråt og var utrygg, nettopp det samme vi gjør med lillepus. Spørsmålet var jo bare hva vi kan gjøre for at hun skal føle seg trygg og dermed at vi ikke behøver å gå inn til henne hele natten. 

Anonymkode: fb907...b88

Skrevet

Leker dere nok med pus? 
Kattungen har jo nettop blitt skilt fra mor, så klart skriker den når den blir alene, dere må være med den og la den bli trygg. 

Anonymkode: 79acd...b06

• Liker 2
Skrevet

Har dere prøvd å ha de to kattene sammen? kan hende den gamle vil akseptere en kattunge selv om den ikke liker andre katter til vanlig.

Skrevet

Hør om dere får låne et veldig stort hundebur med plass til kattedo, leker, seng og matskåler. Den kan da stå i stuen og kattungen vil være trygg inni buret til dere er sikker på at den eldre katten har akseptert henne.

Da er hun trygg, og heller ikke alene og kan både se og lukte den eldre katten og være trygg. Og dere får sove om natta.

Anonymkode: b3417...21f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gratulerer med ny katt! Kattunger er herlige - og slitsomme på samme tid 😉

Vi har også nettopp fått katt nummer to, og i likhet med dere planla vi å la kattungen være på et eget rom den første tiden, men det gikk ikke så bra. Han slo seg ikke til ro der og ville bare ut av rommet, selv om vi var sammen med ham, og det var helt umulig å la ham være alene der i et øyeblikk uten at han mjauet så høyt at det gjorde vondt i hjertet. Og når jeg var alene hjemme med kattene hadde jeg konstant dårlig samvittighet for at jeg bare prioriterte å være sammen med den nye katten, mens vår "gamle" katt, som vanligvis alltid er sammen med meg, måtte klare seg alene.

Vi valgte derfor å gå imot anbefalingene om å holde dem atskilt, og startet i stedet tilvenningen allerede dag to. Katten vi har fra før er ca to år gammel og er verdens snilleste, så vi følte oss trygge på at hun ikke ville gjøre noe galt. Det ble mye brumming og fresing de første dagene og de observerte hverandre bare på avstand uten å ha noe nærkontakt. Men allerede første natt etter at de hadde fått møte hverandre sov begge to på soverommet hos oss - i hver sin del av rommet, og etter et par dager lekte de sammen for første gang. Nå, ca to uker etter at minstemann flyttet inn, virker det som de er helt avslappet til hverandre. Innimellom jakter de på hverandre rundt om kring i huset, innimellom sover de i hvert sitt rom, og på ettermiddagene ligger de avslappet i hver sin etasje i klorestativet.

Om denne løsningen vil fungere hos dere kommer nok mye an på den voksne katten, men kanskje det er verdt et forsøk? Dere må selvsagt være hjemme og følge med de første dagene, men forhåpentligvis vil det gå raskt hos dere også om de bare får lov til å bli kjent med hverandre.

Endret av silkestrå
Skrivefeil
Skrevet

Jeg skal innrømme at vi henta 2 kattunger på samme dag, fra forskjellige steder, og slapp de løs med gamlepus.... Gikk fint det, gamlepus er snill og var glad for selskap. Hun har ikke frest til kattungene en eneste gang, faktisk. Verre med kattungene som lenge syntes gamlepus var dritskummel (stor, raggete og svart med lysende gule øyne...). Nå er alt bare fryden heldigvis. Alle 3 kommer utmerket overens, noe jeg er glad for. Man hører alt for ofte om det motsatte. 

Anonymkode: cf300...bf3

Skrevet

Her i huset har det faktisk vært ene hannkatten som har tatt seg av nye kattunger som har kommet, alle skulle hatt en Kompis i hus 😊

IMG_20191111_182333__01.jpg

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...